hur ska jag göra? behöver hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    hur ska jag göra? behöver hjälp!

    hejsan. det är så nu att det har liksom uppstått en liten kris i mitt akvarium. (i ett av dem)
    det är ett 40L där det förtilfället går 3 vuxna ameca splendens 8 ameca splendens yngel och 4 siamesiska algätare. vet att det är för mycket för det lilla karet men håller på att fixa iårdning mitt 240L.
    men problemet är följande, jag släppte i fiskarna för ca 3 veckorsedan och för att undvika alger så köpte jag då siameserna. men det tog inte lång tid fören det började växa alger och att jag fick reda på att siameser inte äter "vanliga" alger utan mest toffsalger=\
    så då var jag tvunngen att skaffa mig något annat och det fick bli ancistrusar. men när jag köpte dem så var de väldigt små (2-3 cm) och de vuxna ancistrusanra böjade jaga dem. men jag tänkte då att det bara var en fråga om rangårdning men nästa dag så fans det bara en kvar
    så jag vågade inte ha kvar den andra utan jag flyttade över den til ett annat.

    och som en sista lösning så provade jag med äppelsnäckor men som jag släppte i för 5 dagarsedan. men det har inte gjort någon nytta alls
    och nu har det böjat att bli väldigt grönt. har varit så mycket krongel med de akvariet men inte med något av de andra


    mina snäckor ligger bara still och är indragna i skalet kan det vara att de skyddar sig eller är dem sjuka? och vad ska jag göra?
    vill ju inta ha algerna!!!

    hoppas någon kan hjälpa.
    mvh Axel Isidorsson
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    #2
    ingen?!!

    sista utvägen får vell bli att lämna ifrån mig fiskarna då

    Kommentar

    • Zoelin
      • March 2007
      • 137

      #3
      snäckorna kan tydligen ligga i flera dagar indragna innan dom vågar sig ut. det du skulle kunna prova är att köpa in ett gäng snabbväxande växter till akvariet, det kan ta någon vecka innan du märker nägon skillnad men det funkade för oss iallafall. Du bör ju samtidigt städa för hand alger på tex. rutor. Vi höll på och gorma jätte mycket innan vi fick slut på alla alger men det hjälper otroligt mycket att sätta i massor med snabbväxande växter.
      Mvh Kerstin & Alexander

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        Förlita dig inte på att dina djur skall göra rent ditt akvarium åt dig. Tycker du att det är fult med en massa alger så skrapa bort det från rutorna.

        Anledningen till att det blir mycket alger är just att det finns mycket näring i ditt vatten, men de växter du har växter förmodligen såpass sakta att de inte tar upp allt. Skaffa växter som växer fort som snår åt sig näringen så att de inte finns någon kvar åt algerna.

        Hur mycket har du tänt i ditt kar? Har du tänt väldigt länge eller om solen ligger på så ökar också algtillväxten.

        Inte skall du sluta med ett intresse pga lite alger?
        Räkbiten


        Kommentar

        • bessa
          • October 2007
          • 266

          #5
          En mal kanske?
          Katt +Fisk = Älskade

          Kommentar

          Arbetssätt...