"Skaldjur" i bräckvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mediabrus
    • October 2005
    • 80

    "Skaldjur" i bräckvatten

    Jag är i stånd med att starta upp ett litet bräckvattensakvarium på 80 liter där salthalten kommer att ligga på ungefär 1.010, pH på 8 och temperatur på 24 grader. Inredning med mörk lavasten, kalksten och korallgrus samt musselskal. Det kan liknas med ett revakvarium med låg salthalt. Jag kommer att köra ett ytterfilter på 1050 liter i timmen så cirkulationen kommer att bli kraftig.

    Fiskbeståndet kommer att bestå av två Neovespicula depressifronsoch någon smörbult, lite beroende på vad jag får tag på. Jag kommer även att ha lite "skaldjur" för att få ett så komplett ekosystem som möjligt. Då till mina frågor:

    1) Vad kan jag ha för räkor i detta akvarium?
    2) Vad kan jag ha för krabbor i detta akvarium?
    3) Vad kan jag ha för musslor i detta akvarium?
    http://www.brackvattensakvariet.se
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Det går knappast att hålla räkor med Neovespicula depressifrons skulle jag tro, det är ju en rovfisk, och även vad gäller gobies finns det nog anledning att se upp med vad du släpper i.

    2) Krabbor... Enda bräckvattenkrabban jag känner till som jag skulle hålla med fisk jag var rädd om är rödkload mangrovekrabba, Sesarma sp. Den behöver kunna gå upp på land. Det är tänkbart vissa "fisk-säkra" saltvattenskrabbor som finns för försäljning klarar din salthalt, men jag vet i så fall inte vilka.

    3) Jag känner inte till någon mussla som skulle funka, i alla fall inte i längden. Har du bra belysning och bra filtrering kanske någon av Tridacna-arterna kan funka; det är fotosyntetiserande musslor och därmed betydligt lättare att hålla vid liv än filtrerande musslor. Frågan är om någon av Tridacna-arterna tål så låg salthalt som 16 promille, det vet jag inte.


    Mitt tips: N. depressifrons har inga problem med fullt marin salthalt, de flesta bräckvattendjur är mest att betrakta som extra tåliga saltvattensdjur i alla fall, så kör på det och smäcka upp ett riktigt saltvattenskar: det är betydligt lättare att få tag i djur till än ett bräckvattenkar.
    I ett bräckvattenkar blir du i praktiken begränsad till extra tåliga saltvattendjur (eller, om du går under 10 promiller, extra tåliga sötvattensdjur) som får leva på gränsen av vad de alls klarar.
    Senast redigerad av Azur; 15 November 2007, 12:24.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mediabrus
      • October 2005
      • 80

      #3
      Jag tackar för ditt svar. Jag vet mycket väl att N. depressifrons är rovdjur. Har två stycken i mitt 1020 liters bräckvattenskar hemma tillsammans med andra rovfiskar. Jag funderade dock lite på om de kanske skulle gå ihop med lite större räkor. Har ingen som helst erfarenhet av räkor, krabbor och musslor, därför startade jag denna tråd.

      Av flera anledningar väljer jag att köra på bräckt vatten istället för salt alternativt sött. Jag vurmar verkligen för denna "subkultur" av akvaristiken, vilket bland annat har resulterat i en hemsida (www.brackvattensakvariet.se). Just bräckvattensmiljön är så otroligt intressant tycker jag! Jag vill även hålla ner kostnaderna och arbetet en aning och därför väljer jag bräckt istället för rent salt. Jag kan köra på vanlig sötvattensteknik och slipper proteinskummare och så vidare.
      http://www.brackvattensakvariet.se

      Kommentar

      • mediabrus
        • October 2005
        • 80

        #4
        Ursprungligen postat av Azur

        Mitt tips: N. depressifrons har inga problem med fullt marin salthalt, de flesta bräckvattendjur är mest att betrakta som extra tåliga saltvattensdjur i alla fall, så kör på det och smäcka upp ett riktigt saltvattenskar: det är betydligt lättare att få tag i djur till än ett bräckvattenkar.
        I ett bräckvattenkar blir du i praktiken begränsad till extra tåliga saltvattendjur (eller, om du går under 10 promiller, extra tåliga sötvattensdjur) som får leva på gränsen av vad de alls klarar.
        USCH! En farlig tanke har slagit sig in i mitt huvud och vägra ge efter! Du är inte den första som rekommenderat att jag skulle köra på saltvatten. Kör man utan koraller så är det inte SÅ besvärligt och dyrt vad jag fått för mig. Hmmm...
        http://www.brackvattensakvariet.se

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det stämmer. Du kan köra exakt likadant som du tänkt göra med bräckvatten, exakt samma teknik etc, enda skillnaden är att du kör med en kommersiell saltblandning och höjer till högre salthalt. Du får mycket större valfrihet vad gäller djuren.

          Skummare, metallhalogenlampor, tillochmed levande sten, behöver du bara ifall du tänkt hålla koraller (fast de skadar förstås inte i ett rov-akvarium heller).
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • mediabrus
            • October 2005
            • 80

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Det stämmer. Du kan köra exakt likadant som du tänkt göra med bräckvatten, exakt samma teknik etc, enda skillnaden är att du kör med en kommersiell saltblandning och höjer till högre salthalt. Du får mycket större valfrihet vad gäller djuren.

            Skummare, metallhalogenlampor, tillochmed levande sten, behöver du bara ifall du tänkt hålla koraller (fast de skadar förstås inte i ett rov-akvarium heller).
            Om jag kör salt kommer det att bli med åtminstone några kilon LS.
            Ska jag isåfall köra med eller utan filtermedia i ytterfiltret?
            Hur mycket belysning behövs? Kommer köra utan koraller och anemoner i startskedet iallafall.
            Vad kan jag ha för djur? Eremiter, räkor, stjärnor? I fiskväg är det tänkt Neovespicula depressifrons, någon gobid och - om det blir salt - kanske någon blennid.
            http://www.brackvattensakvariet.se

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Först av allt bestäm dig för vad du vill ha.
              Ett 'basic' saltvatten för fisk kör du precis som ditt bräckvatten med ytterfilter med filtermaterial och hela baletten, men vill du börja ha mer än de allra tåligaste ryggradslösa djuren då börjar vi glida in på full salt-teknik.

              Fisken är kort sagt mycket tåligare. Eremiter torde inte vara några problem, dock, de går säkert bra.

              Det låter som om vad du tänkt dig är vad som på engelska kallas "fish-only with live rock" (FOWLR), och det finns mycket info om såna system på nätet:

              Veterinarians and other pet experts are standing by to answer all your health, nutrition and behavior questions! Chat live now about your dog, cat, or any other pet.



              Men i korthet kör du alltså som om det var ett sötvattenskar, dvs exakt samma teknik, plus levande sten.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Wunder
                • September 2007
                • 315

                #8
                Har du övervägt icke-tropiska arter?
                I vårt egna bräckvattenshav Östersjön finns både gott om räkor och musslor. Krabbor är det värre med, men då finns ju alltid rödklokrabba i närmaste fiskaffär, billiga är de också.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Fast inte uppe vid Umeå, och östersjö-arterna av räka blir Neovespicula-mat medan östersjö-arterna av mussla svälter ihjäl.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • mediabrus
                    • October 2005
                    • 80

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wunder
                    Har du övervägt icke-tropiska arter?
                    I vårt egna bräckvattenshav Östersjön finns både gott om räkor och musslor. Krabbor är det värre med, men då finns ju alltid rödklokrabba i närmaste fiskaffär, billiga är de också.
                    Visst har tanken slagit mig att det skulle kunna bli ett riktigt roligt kar med djur norr om Kvarken, men jag har ingen möjlighet att kyla vattnet på ett bra sätt.
                    http://www.brackvattensakvariet.se

                    Kommentar

                    • mediabrus
                      • October 2005
                      • 80

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Först av allt bestäm dig för vad du vill ha.
                      Ett 'basic' saltvatten för fisk kör du precis som ditt bräckvatten med ytterfilter med filtermaterial och hela baletten, men vill du börja ha mer än de allra tåligaste ryggradslösa djuren då börjar vi glida in på full salt-teknik.

                      Fisken är kort sagt mycket tåligare. Eremiter torde inte vara några problem, dock, de går säkert bra.

                      Det låter som om vad du tänkt dig är vad som på engelska kallas "fish-only with live rock" (FOWLR), och det finns mycket info om såna system på nätet:

                      Veterinarians and other pet experts are standing by to answer all your health, nutrition and behavior questions! Chat live now about your dog, cat, or any other pet.



                      Men i korthet kör du alltså som om det var ett sötvattenskar, dvs exakt samma teknik, plus levande sten.
                      Jag funderar väldigt starkt på att köra ett kar med bara ett par-tre fiskar, LS och eremiter. Jag hade tänkt fylla på med vatten imorgon och blanda till salt spå får det puttra på medan jag läser allt jag kommer över och sdiskuterar med folk. Sen blir det att köpa några kilo LS och börja skapa. Jag har en bild av hur jag vill ha karet i huvudet.

                      PS. Akvariet kommer jag ha på jobbet. Arbetar som personlig assistent och det blir en del tid att slå ihjäl.
                      http://www.brackvattensakvariet.se

                      Kommentar

                      • Radioaktiva Räkor
                        • May 2007
                        • 1760

                        #12
                        Vad krävs för att bara ha ett par räkor då?

                        //C
                        With a licence to krill!
                        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                        Kommentar

                        • Wunder
                          • September 2007
                          • 315

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Fast inte uppe vid Umeå, och östersjö-arterna av räka blir Neovespicula-mat medan östersjö-arterna av mussla svälter ihjäl.
                          Nix här uppe finns inga tångräkor, men när jag var i sthlm för 2 veckor sedan var det fortfarande gott om dem på grunt vatten. Jag fångade flera stycken men de överlevde tyvärr inte transporten.
                          De blir också 7-8 cm som fullvuxna, då tror jag inte den där fisken rår på dem ifall den nu bara blir 10 och inte är extremt rovig.
                          Angående musslor har jag ingen större koll, men det är säkert möjligt att hålla så mycket plankton i vattnet att de kan överleva.
                          Ursprungligen postat av mediabrus
                          Visst har tanken slagit mig att det skulle kunna bli ett riktigt roligt kar med djur norr om Kvarken, men jag har ingen möjlighet att kyla vattnet på ett bra sätt.
                          Tångräkor går gärna i varmt strandvatten, så jag tror inte du behöver nån kylning.

                          Kommentar

                          • addo
                            • January 2007
                            • 609

                            #14
                            Musslor svälter garanterat ihjäl. Tyvärr tar det ca ett år innan de dör så folk brukar inte fatta det innan det är försent, i värstafall tror de att musslan dog av någon annan anledning eftersom det inte syns på musslorna att de tappar vikt. (Vet av egen erfarenhet)

                            Kommentar

                            • mediabrus
                              • October 2005
                              • 80

                              #15
                              Nu har det blivit salt iallafall. Det cirkulerar 50 liter vatten med en salthalt på uppskattningsvis 1,024 nu. Har lagt i lite kalksten jag hade. Blir mer om en vecka. Sedan blir det mer seriösa tester och så innan det sätter igång på allvar.
                              http://www.brackvattensakvariet.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...