ampullaria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zirppa
    • October 2007
    • 48

    ampullaria

    Min ampullaris ger sig på växterna. Har jag för rent akvarium? La i mygglarver och då åt mina båda snäckor av det. hjälp......
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Ge dem en skiva squasch tex

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Ge dom ett par ärtor eller annat "grönt"?
      Och hej!
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • zirppa
        • October 2007
        • 48

        #4
        Heh, så enkelt var det med den saken
        - sorry fick lite panik och hjärnsläpp
        tackar

        Kommentar

        • zirppa
          • October 2007
          • 48

          #5
          Ursprungligen postat av lili76
          Ge dom ett par ärtor eller annat "grönt"?
          Och hej!
          HEEJ!!!! Finns inte du på andra forumet (you know) längre? Skrev en så fin uppdatering om mina akvarier och fiskar?

          Ska du köpa fisk så lär du komma till Ludvika, för den i borlänge + Falun är *host* katt sk.t *host jämfört med här. Iofs kanske det finns ngn mer fiskaffär i borlänge än bara den mittemot leksaksaffären? Vi har en affär med MASSOR av fisk, typ ja jag vet inte men massor !
          Fast du kanske redan har dina fiskar?
          Hoppas allt väl - kram -

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Nej, tappade lite "stinget" efter tragglet där inne. Men jag kommer nog tillbaka! Fast jag läser där då och då.

            Ok, Ludvika is the shit? Klart vi måste åka ner där och kolla firrar! Just nu är det ganska lugnt på inköpsfronten. Sambon har ju fått nåt tokfnatt *sneglar sig omkring och viskar: han hänger oxå här* och ska starta Malawikar av vårt gamla. De fiskarna är mer eller mindre beställda. Som vi brukar göra; beställa.. *S*
            Sen ska jag ju utöka, men vet inte riktigt hur jag ska satsa. Velar fram och tillbaka. Men det låter absolut som om vi ska ta en tur neråt! Har din affär snäckor? Äppelsnäckor, som inte är viltfärgade? *S* Då kommer vi i morgon..
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • zirppa
              • October 2007
              • 48

              #7
              hahahah, jag har två gula (el. vad det heter i snäckvärlden) och två viltfärgade. Letar efter vit, men det hade inte våran affär. Dem är helt underbara - sniglarna - ångrar mig inte - allra helst inte nu när dem ska få lite grönföda

              Kommentar

              • Sabina
                • January 2003
                • 481

                #8
                Ursprungligen postat av zirppa
                Min ampullaris ger sig på växterna. Har jag för rent akvarium? La i mygglarver och då åt mina båda snäckor av det. hjälp......
                Vet du vilken art du har?

                Det finns två varianter som båda är relativt vanliga i handeln. Pomacea bridgesi Äter INTE växter (deras tanduppsättning gör att de inte kan äta hela växter men däremot i brist på föda ruttnande och vissna växtdelar) medans Pomacea canaliculata kan äta alla växter. Canaliculatan växer också betydligt fortare än bridgesin och blir betydligt större...

                Hälsningar

                Sabina
                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                Kommentar

                • zirppa
                  • October 2007
                  • 48

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sabina
                  Vet du vilken art du har?

                  Det finns två varianter som båda är relativt vanliga i handeln. Pomacea bridgesi Äter INTE växter (deras tanduppsättning gör att de inte kan äta hela växter men däremot i brist på föda ruttnande och vissna växtdelar) medans Pomacea canaliculata kan äta alla växter. Canaliculatan växer också betydligt fortare än bridgesin och blir betydligt större...

                  Hälsningar

                  Sabina
                  Hejsan! Vad intressant, jag visste inte att d fanns olika sorter. Hur får jag reda på vilken sort/sorter jag har, hon på zoo sa bara ampullaria?!?

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #10
                    Ursprungligen postat av zirppa
                    Hejsan! Vad intressant, jag visste inte att d fanns olika sorter. Hur får jag reda på vilken sort/sorter jag har, hon på zoo sa bara ampullaria?!?
                    Den vanligaste i handeln är Pomacea bridgesi, men även Pomacea canaliculata är relativt vanlig. Om den kan äta dina växter så finns det en stor sannolikhet att det är en canaliculata. Bridgesiin kan komma i en mängd olika färgvarianter (gul, brun, randiga, vita, blåa, jade, etc) medan canaliculatan än så länge bara finns i gul eller brun-grå med ränder.

                    Om du kikar på de bifogade bilderna (kommer från www.applesnail.net) så kan du se att bridgessin har ungefär en 90graders vinkel om du kikar på vinklen i skalspiralen medan canaliculatan är mer rund i sitt skal och har en mindre vinkel.

                    Bild upptill vä=bridgesi, andra fr vä=canaliculata, nedre raden brunt skal första fr vä= bridgesi och sista bilden nederst=canaliculata.

                    Hälsningar

                    Sabina
                    Bifogade filer
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    • zirppa
                      • October 2007
                      • 48

                      #11
                      [quote=Sabina;1047149]Den vanligaste i handeln är Pomacea bridgesi, men även Pomacea canaliculata är relativt vanlig. Om den kan äta dina växter så finns det en stor sannolikhet att det är en canaliculata. Bridgesiin kan komma i en mängd olika färgvarianter (gul, brun, randiga, vita, blåa, jade, etc) medan canaliculatan än så länge bara finns i gul eller brun-grå med ränder.
                      första fr vä= bridgesi och sista bilden nederst=canaliculata.

                      Alla mina ser ut som bridgesi. Men o andra sidan har jag ett ovant öga. Kan jag ha två olika arter av ampullaria i samma akvarium? Har du vit, i sånt fall blir jag mkt avis.

                      Kommentar

                      • Dysnomia
                        • April 2004
                        • 1692

                        #12
                        Ursprungligen postat av zirppa
                        hahahah, jag har två gula (el. vad det heter i snäckvärlden) och två viltfärgade. Letar efter vit, men det hade inte våran affär. Dem är helt underbara - sniglarna - ångrar mig inte - allra helst inte nu när dem ska få lite grönföda
                        Jag vill ha sådana i mitt Platykar. Gärna gula!! Djuraffären här hade fått hem 30 stycken, jag såg en gul.. Kom dit dagen efter och alla var sålda.. Men han lovade att kolla med tjejen som levererade om hon hade några till mig!
                        Annars har en här på Zoopet erbjudit mig att köpa, dessvärre är det ju för kallt just nu..
                        Sen ska vi ju inte tala om hur "ha-galen" jag blev när jag surfade inom snailshop!! Ett 6-pack rainbow, yes please!
                        Skånetös i Dalarna
                        MIN ZOON!

                        Kommentar

                        • zirppa
                          • October 2007
                          • 48

                          #13

                          Pomacea bridgesii: Flata skuldror och 90° vinklar. Den flata skuldran, hursomhelst, blir mindre uppenbar i de sista virvlarna på skalet. Storlek 45 till 65 mm.
                          Pomacea canaliculata: inåtvända sömmar, mindre än 90° vinkel. Detta skal är mer globliknande (rundare) än Pomacea bridgesii skalet. Storlek: 45 till 80 mm.

                          Kopierat från applesnail, och kan meddela att jag har en av varje av dessa om man ska utgå från vinkeln. Definitivt canaliculata, jag plockade upp dem och tittade. Gäller dem gula, och har ej kollat dem viltfärgade.
                          lili76 - Kom, vi har gula på expertzoo...hihihi....ska in och kika på snailshop

                          Kommentar

                          • Dysnomia
                            • April 2004
                            • 1692

                            #14
                            Ursprungligen postat av zirppa;1047578[I
                            lili76 - Kom, vi har gula på expertzoo...hihihi....ska in och kika på snailshop[/I]
                            J hittade just deras hemsida! De har ju massor!! En resa ner ska planeras in!
                            Skånetös i Dalarna
                            MIN ZOON!

                            Kommentar

                            • zirppa
                              • October 2007
                              • 48

                              #15
                              Ursprungligen postat av lili76
                              J hittade just deras hemsida! De har ju massor!! En resa ner ska planeras in!
                              Säg till, så ska jag smyga omkring bland fiskarna och glutta på dig - moahahaaa. Ska du handla från snailshop? Gu, dem vita och dem lila skulle jag vilja ha, en svart snigel med ljust skal e också nice . Blir alldeles yr av den sidan, hahahaaaa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...