Sjuk Körsbärsräka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #16
    Är inte kalla en anubias? I alla fall har min anubias nana blommor som ser exakt ut som fredskallans fast mindre förstås.
    Anubias nana är inte lik den du hade på bild, den är en låg mörkgrön växt med rätt kraftiga blad som alla utgår från en tjock rotbas

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      1) Anubias är en kalla; kallor är en jättestor grupp växter som förutom anubias bl.a. innehåller gullranka, monstrea, prickblad, flamingoblomma, ispigg och fredskalla.
      2) Anubias är en träskväxt, den klarar sig fint under vatten, medan doftdracena är en landväxt rakt upp & ned, den klarar sig inte under vatten.
      3) Anubias ser inte alls ut som doftdracena. Detta är anubias:


      (på bild två ser man också den typiska blomma alla kalla-växter har)
      4) "Vit växtsaft" grejen rör mest euforbior, dit high chaparall och julstjärna hör. Deras växtsaft är giftig. Kallor har däremot inte vit växtsaft (fast kan vara giftiga ändå).
      5) Jag vet inte om doftdracena är giftig.
      6) Doftdracena är inte en kalla, utan en liljeväxt.
      Senast redigerad av Azur; 13 November 2007, 18:50.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #18
        Jag har nu gjort ett litet expriment på diskbänken. Tog en bytta med knappt en liter vatten från körsbärsräkornas kar, tog tre ordentliga "grenar" från två olika anubias som jag dels hackade sönder några rejäla bitar av stjälken på samt strimlade ett gäng blad. Det var inte vit växtsaft.
        Sen stoppade jag ner sex kärsbärsräkor ner i byttan.
        Dom har krupit runt i byttan ett tag nu och visar inga förgiftningssymptom än.

        Katharina, kolla anubias i Zoopets växtavdelning så kommer du att känna igen den direkt gissar jag.
        Den är inte alls lik bilden på krukväxten i tråden.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #19
          Azur hann före mig
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #20
            Doftdracena är inte giftig...inte för oss människor i alla fall :-)

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #21
              Här är tråden jag tänkte på:
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #22
                Jag tror defentivit att det är farligt för akvariedjur med växtbesprutning.
                Kanske är så att inte alla besprutas och att de som funkar bra för endel? Är kanske olika hos olika odlare.

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #23
                  Ja jag tror absolut att det är som du tror Eurydike. Jag gissar att det inte är något nytt att de besprutas heller, men räkor är så mycket känsligare för kemikalier så det är nu vi märker det, nu när räkor börjar bli så poppis och så många har börjat med dom.
                  Sen beror alltför många räkdödsfall på nystartade kar också. Man har för bråttom helt enkelt.
                  Räkexprimentet går vidare, de sex räkorna ser pigga och fina ut och går omkring på de trasiga anubisarna utan problem. Få se hur det ser ut i morgon då jag vaknar. Dom får absolut gå kvar till dess och kanske en halv dag till också.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #24
                    Besprutningsmedel är oerhört giftiga för räkor för att besprutningsmedlen är speciellt framtagna för att döda insekter och kvalster, men räkor är också leddjur och känsliga för samma gifter. Halter (och besprutningsmedel) som är helt ofarliga för människor och fisk kan säkert döda en räka.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #25
                      Jag har suttit och funderat på hur nyttigt det egentligen är med nya akvarieväxter om dom nu är besprutade. Om det nu skulle vara ett problem är det väl främst för dom som handskas mycket med dom. Dels dom som odlar dom, och grossister som tar emot stora mängder. Men jag tycker det är lite läbbigt. Jag vet förstås att vanliga krukväxter mm också besprutas, fast det är nog importerade snittblommor som är värst där. Men det testas ju mycket med en mer naturlig biologisk bekämpning.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #26
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Besprutningsmedel är oerhört giftiga för räkor för att besprutningsmedlen är speciellt framtagna för att döda insekter och kvalster, men räkor är också leddjur och känsliga för samma gifter. Halter (och besprutningsmedel) som är helt ofarliga för människor och fisk kan säkert döda en räka.
                        Jag kom ihåg fel, jag hade för mig att den där växten blev identifierad som Anubis De var ju inte alls lika... Nu har jag lärt mig något nytt.. Silverkallan vet jag iaf med säkerhet att jag har fått klåda av saven på underarmen.. Fredskallan har jag däremot aldrig reagerat på, den har jag också haft i karen...


                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Jag har suttit och funderat på hur nyttigt det egentligen är med nya akvarieväxter om dom nu är besprutade. Om det nu skulle vara ett problem är det väl främst för dom som handskas mycket med dom. Dels dom som odlar dom, och grossister som tar emot stora mängder. Men jag tycker det är lite läbbigt. Jag vet förstås att vanliga krukväxter mm också besprutas, fast det är nog importerade snittblommor som är värst där. Men det testas ju mycket med en mer naturlig biologisk bekämpning.
                        Nej, det är för jäkligt... Om räkorna är känsligare så kan ju nya besprutade växter orsaka massdöd bland räkorna medan fiskarna kanske dör efter en tid och då kopplar man inte samman det med den giftiga växten utan undrar vad som är fel...
                        Jag köpte mycket nya växter när jag var nystartad och jag hade inte en aning om att de kunde vara giftiga!!! Jag sköljde av dem, plockade bort vadden av bästa förmåga och pytsade i dem.. Vilken tur jag har haft!!!
                        Konsumenterna är de enda som kan påverka detta.. Vi konsumenter borde kräva ekologiskt odlade växter!!!! Precis som med mat...

                        Jag slutade att köpa julstjärnor i början på 90-talet för att det kom rapporter om att det där medlet som gör att julstjärnor inte blir stora och spretiga utan istället små och kompakta är ett antiväxmedel som gjorde att lokalbefolkningen som jobbade med blommorna fick missfall..
                        Det gäller för övrigt många krukväxter... B la Hibiskus, Ödets Träd och Gardenia.. mina favoritblommor... Därför har jag inte köpt så många nya utan behållit mina gamla, stora och spretiga..
                        Senast redigerad av Katharina; 14 November 2007, 20:48.
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #27
                          Ja fast ev gifter sköljs ju sakta bort genom vattenbyten i karen och fiskar verkar inte lika känsliga för det här. Sen är det ju lite extremt med vattenvolymen i räkkar, det är väldigt ofta små kar man har räkor i. Då blir allt så koncentrerat. Men man borde ju ha ett växtkarantänskar där växterna får anpassa sig och avgifta sig Å andra sidan kan man handla på akvarieauktioner och få snygga, stora, hemodlade plantor till bra priser. Och byta växter med varandra
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #28
                            Ursprungligen postat av Sonja
                            Ja fast ev gifter sköljs ju sakta bort genom vattenbyten i karen och fiskar verkar inte lika känsliga för det här. Sen är det ju lite extremt med vattenvolymen i räkkar, det är väldigt ofta små kar man har räkor i. Då blir allt så koncentrerat. Men man borde ju ha ett växtkarantänskar där växterna får anpassa sig och avgifta sig Å andra sidan kan man handla på akvarieauktioner och få snygga, stora, hemodlade plantor till bra priser. Och byta växter med varandra
                            Ja, jag ska komma på nästa auktion här i Stockholmstrakten... Det kändes bara inte roligt nu när jag håller på att medicinera i stora karet och har fölorat så många invånare.. Även växterna mår ju dåligt av mediciner och kol.. Men helt klart så kan vi ju påverka genom att handla av varandra istället för besprutade växter.. Bra tänkt!!!

                            Men om växten är behandlad med växtnäring så går ju inte det ur plantan lika fort... Men som du säger, storleken på karet spelar ju roll också samt vattenbyten...
                            Nä, hädanefter ska jag köpa växter på auktion...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Eurydike
                              • September 2004
                              • 931

                              #29
                              Ursprungligen postat av Sonja
                              Ja fast ev gifter sköljs ju sakta bort genom vattenbyten i karen och fiskar verkar inte lika känsliga för det här. Sen är det ju lite extremt med vattenvolymen i räkkar, det är väldigt ofta små kar man har räkor i. Då blir allt så koncentrerat. Men man borde ju ha ett växtkarantänskar där växterna får anpassa sig och avgifta sig Å andra sidan kan man handla på akvarieauktioner och få snygga, stora, hemodlade plantor till bra priser. Och byta växter med varandra
                              Undrar hur man ska få plats med allt egentligen. Man ska ha räkakvarium och fiskakvarium och helst vill ma ju ha artakvarium eller åtminstone biotop, för fiskar och räkors skull. Och det går ju abrolut inte att nöja sig med en sort av varje. Sen ska man ha lekkar och nu ett kar för växtkaratän. Puh! Jag måste köpa ett stort hus tror jag. :-)

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                #30
                                Jag har löst det genom att ha några rena fiskkar som är 150 och 160 liter. Där hamnar ev nyinköpta växter först.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...