Piff och Puff snäckorna...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

Piff och Puff snäckorna...

Vad för sorts snäckor kan dem jag har i akvariet vara?
    Dem påminner lite om äppelsnäcckor men dem har lite ovalare skal. Den största är just knappt en halv cm. Så har jag min "Piff-snäcka" som jag inte heller är säker på vad det är för sort. Men dem lunkar iaf bara omkring i akvariet och blir visiterade av fiskarna då och då
    112L växt/sällskapsakvarium
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

har du några bilder? Svårt att säga annars.

Kommentar

• Sabina
      • January 2003
      • 481

Du säger att den största är ca 0,5 cm och ovalare skal. Det får mig mest att tänka på antingen en physa art eller lymnea. Mest för att det är de vanligaste man får med sig med växter till sitt akvarium. Du nämner dock inget om vilken färg de har, hur du har fått dem eller hur de ser ut i kroppen eller om de har ett operculum ("dörr"). Ser de ut som på bilden så är det en Physa acuta.

Hälsningar

Sabina
      Bifogade filer
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

Kommentar

• jubbe063
        • November 2007
        • 343

Kan även vara en Spekia den ser nästan oval ut uppifrån men rund underifrån.

EDIT: Kom på att även Melanoïdes granifera har börjat sprida sig i akvariekretsar men är än så länge inte den vanligaste att ha, och har man den så känner man nog till den, för den hopppar ju inte in i akvariet själv så att säga, såvida man inte köpt växter från mig, för då kan nog ett och annat ägg smitit med. Den är bra mycket knubbigare och tjockare än M. tuberculata som är vanligare och dessutom ser ut mest som alla andra sandsnäckor.
        Senast redigerad av jubbe063; 29 November 2007, 07:50. Anledning: Edit 1

Kommentar

Arbetssätt...