Äppelsnäckafråga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Äppelsnäckafråga!

    Vi håller som bäst på att starta ett rent platyakvarium. Efter att ha tittat på äppelsnäckor och läst här inne, så har jag blivit jättesugen på att ha en (två?) snäckor i det!
    Men fungerar de som "rengörare" eller bör jag ändå ha en mal eller två? Finns det någon nackdel med att ha dessa i ett akvarium med platys?

    Har försökt söka men hittar inte riktigt svaret, så jag blir jätteglad för både svar och tips!
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • larsr
    • August 2007
    • 28

    #2
    Jag har en äppelsnäcka som håller rent och snyggt i mitt lilla räkkar, där även ett pay småfirrar bor
    What a pleasure
    Whar a joy
    I was here
    Before Kilroy

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Låter hur bra som helst! Precis det svar jag ville ha...
      Tack!
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Solo
        • December 2003
        • 142

        #4
        Äppelsnäckor håller rent

        Tjena! Jag har ett rejält gäng ampullarior (äppelsnäckor) och dom städar precis lika bra som malar. Mina håller även undan alla tofs- och trådalger utan problem. Om en fisk dör så tar snäckorna snabbt hand om den men inte förrän den verkligen är död. Om man matar alltför sparsamt i ett alltför rent akvarium så kan äppelsnäckan ge sig på växterna som "nödproviant" annars finns det enligt mig inga nackdelar med att ha äppelsnäckor.
        ha de bra
        Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Låter kanonbra!
          Jag har läst på lite om utfodring och just det där med växter, så det känns tryggt.

          Snäckor får det helt enkelt bli! *Glad*
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • saltbiff
            • December 2006
            • 607

            #6
            Du kommer inte ångra dig! De är underbara på alla sätt!! Men vill du veta mer så sök här på äppelsnäcka eller ampullaria å se vad allt kunnigt folk har skrivit

            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Har sökt som en tok och hittat mycket läsning!
              Det var bara de sista lilla frågorna som skulle till för ett beslut. Nu är jag övertygad; det är äppelsnäckor jag ska ha i platytanken! Nu återstår bara att hitta sådana... *S*
              (Vill ju gärna ha färg på dom och inte viltfärgade. Hittade till den där siten i England, men tycker 6 stycken är lite mycket med tanke på att det ska vara fiskar i karet med. Så jag får leta vidare.)

              Tack!
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • saltbiff
                • December 2006
                • 607

                #8
                Jamen alltså...du får ju köpa vilka snäckor du vill från snailshop,inte nödvändigtvis ett sexpack..kolla igen så ser du att du kan köpa en eller två Men hör först med din affär om de kan ta hem någon skojig färg...eller gå efter priset eller nåt
                Jag äger numera 5 tjusiga färgglada och randiga snäckor och de kommer från england..
                Hoppas du får tag i några snygga!!

                5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Nej, fast det är ju svårt att motivera frakten (runt 130 spänn) för att köpa EN snäcka... *S*
                  Tror jag läste om dina i en snäcktråd btw!

                  Nå, såg EN gul i djuraffären. Ska dit och spana igen. Om den finns kvar och är i "bra skick" så blir det nog den till att börja med. Sen får det i "värsta" fall bli en engelsk med tiden..
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #10
                    Nä det har du tusan rätt i..jag glömde bort att frakten kostar så mycket.. Fast vissa har ju råd med sånt jag hade heller inte köpt 1eller2 så..
                    Köper du snäckan i affären så tänk bara på det här med hårdheten i vattnet så inte skalet förstörs.. jag håller själv på å kämpar med det.. Sen kan du mata den med nästan allt! har du tur kanske du hittar någon här som kan sälja någon söt snäcka till dig

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #11
                      Ja, det är ju just det där med hårdheten.. Det är nästa stora projekt! *S*
                      Just när man lärt sig och fått kontroll på en sak, så är det dax att lära sig nåt nytt!
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...