Räkor som bara dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chese
    • October 2007
    • 143

    Räkor som bara dör

    Jag köpte ca 20 räkor i går kväll och jag fick de i en godisburk. När jag kom hem och la burken på ytan och låt den flyta i ca 20-30 min. Sen la jag i de försiktigt. De sog ut att må bra. Simmade och gjorde ärenden. Och släckte och la mig. När jag tände lampan i morse fick jag syn att alla log döda på botten.

    I akvariet finns även ca 10 st malyngel som jag fick i Onsdags. Så det är lite knasigt att de inte dog. Jag ser nu att jag har en räka kvar antligen en vuxen. dock vet jag inte va de är för kön på den. Jag köpt några få växter också i går. en liten svärdplanta som har smala avlånga blad. Och 1 vattenpest och 2 cabomba. Jag läste att de är giftihgt med nya växter som man köpt från affären. Vet ej varför.

    Någon som vet vad som kan hänt.

    Har bytt vatten och slamsugit och tagit bort växterna och de ser jätte bra ut nu. MEn de ser ändå lite grumligt ut men de är nog lampan som är sån i färgen så de ser lite gult och "grumligt ut".
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    När man koppar in ska man ju ta lite vatten från karet räkorna ska vara i och hälla det i byttan där räkorna är. Om de är i 3 dl så kan man hälla i max 1 dl och sedan gå dit efter en halvtimme och hälla i 1 dl till och sedan efter en halvtimme så kan man "hälla" ut dem försiktigt i karet..

    Men de borde ändå inte ha dött sådär fort och så många. Kan du titta på växter och se om du kan se någon som är lik den där svärdsplantan??

    Beskriv mer vad för sorts kar de bor i nu, storlek, pump, hur länge har det varit igång osv..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Mia A
      • February 2007
      • 357

      #3
      Ursprungligen postat av Chese
      Jag läste att de är giftihgt med nya växter som man köpt från affären. Vet ej varför.
      Va trist

      Det jag har hört är att man absolut inte ska sätta nyinköpta växter i kar där man har räkor eftersom räkorna är jättekänsliga mot ev. gifter.
      Då ska man istället stoppa växterna i ett fiskkar och efter typ en månad kan man stoppa ner dem i räkkaret.

      Jag kan tro att det beror på att många akvarieväxter odlas ovan vatten och besprutas därför också. Så det kan vara det som är problemet.

      Hoppas att det blir bättre nu och att den sista räkan klarar sig
      Mvh / Mia

      Kommentar

      • Chese
        • October 2007
        • 143

        #4
        Ursprungligen postat av Katharina
        När man koppar in ska man ju ta lite vatten från karet räkorna ska vara i och hälla det i byttan där räkorna är. Om de är i 3 dl så kan man hälla i max 1 dl och sedan gå dit efter en halvtimme och hälla i 1 dl till och sedan efter en halvtimme så kan man "hälla" ut dem försiktigt i karet..

        Men de borde ändå inte ha dött sådär fort och så många. Kan du titta på växter och se om du kan se någon som är lik den där svärdsplantan??


        Beskriv mer vad för sorts kar de bor i nu, storlek, pump, hur länge har det varit igång osv..

        Jag kände att jag hade brottom för att de kanske inte hade så mycket syre och så i burken men självklart skulle jag har gjort så istället.
        Man tänker nog inte sig för ibland om man är lite stressad.

        Det kan jag kolla. Jag frågade i affären och han sa att de va svärdplanta men jag har jag redan de och de är inte alls lika.



        Den som är kvar bor i ett 64 liters med ca 10 malyngel som mår bra.
        Det har varit igång sen ett par månader då jag fick med det med ett 540 liters. som jag får igång till våren förhoppningsvis.
        Pump har jag inte men ska fixa så att jag kan köpa ytterpumpen till mitt andra större kar om jag inte ska byta så jag har räkorna i de stora på 110 liter. Ifall de kunde va att de blefv för många på samma gång. men då borde kanske malarna också dött. jaja.
        Senast redigerad av Chese; 04 November 2007, 22:25.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Svärdsplantor är ett släkte tror jag, inte en sort, det finns en massa sorters svärdplantor... Men här på Zoopet har det pratats om någon som är giftig och då isynnerhet för räkor...

          Det kan inte ha varit för många och jag tror att de skulle klara en syrebrist längre än en natt utan att dö allihop. Jag tror att du har gift eller nitrit (som ju också är ett gift men naturligt) i karet. Eller så blev det en chock med det nya vattnet.. Men alla 19 borde inte ha dött då..

          Låt karet gå ett tag med en räksäker pump som bildar vågor på ytan. Kasta bort svärdsplantan eller ha den i ett annat kar, bryt inte av den när du tar upp den om det är den farliga sorten.. Om du kan lägga upp en bild kanske Sonja kan hjälpa dig och tala om ifall det är den giftiga.

          Köp ett nitrit dropp test. Om det är nitrit så byt vatten lite oftare, men inte så mycket som 30% om dagen, då kanske ynglen och räkan dör.. Ta det försiktigt, lite friskt vatten om dagen och gärna nitrivec att pytsa i.
          Köp inga nya invånare ännu..
          Härda ut om det är nitrit, det tar tid innan det blir bra. Yngel, räkor och sniglar är en perfekt symbios i ett litet kar, Posthornssniglar ska vara bäst på att städa.. När du köper räkor sedan så köp bara några stycken och prova.. Det är ju bara bra med friskt blod (för avel) så köp några här och några där...

          Om du ska starta det stora karet så kolla ordentligt hur du ska göra innan så du stoppar ner de nya invånarna i ett perfekt balanserat kar..
          Lycka till...
          Senast redigerad av Katharina; 04 November 2007, 22:49.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Chese
            • October 2007
            • 143

            #6
            Heej igen..
            Tack för allt dyu skrev..
            Jag ska låta de vara ett tag. Det blir nog till aktionen blir. om 20-19 dagar. så får de vara ett tag. Ifall de inte finns räkor till salu där så kan jag köpa hos han jag köpte hos.
            men då är de bäst att köpa många på en gång. igentligen. så slipper man åkte igen efter en vecka igen.

            Kommentar

            • Paatsu
              • December 2006
              • 294

              #7
              Köper du många så finns det risk att alla dör igen. Biologiska belastningen kan bli för stor när man introducerar så många på en gång ifall man inte redan har ett bra filter igång.

              Sedan kan det ju ha hänt att när några räkor dör samtidigt så blir vattnet dåligt av det och i följd dör fler räkor, ond cirkel det där
              Redbee.se » // Johnny

              Kommentar

              • Chese
                • October 2007
                • 143

                #8
                mjo.. de kan vara flera olika anledningar. Men de kanske blir bättre att de får större akvarium ändå. jag vet inte.

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Ha inte för bråttom bara om du ska ha igång ett nytt kar igen.

                  Den växt det varit snack om verkar vara besprutad med något är anubias. Jag har även hört att om man bryter blad på den så utsöndras något som räkor inte tål, men det har jag inte råkat testa själv.
                  Har även hört att Cryptocoryner kan ha dålig inverkan på räkor.
                  Men det här gäller nyinköpta plantor från butik. Har man anubias och cryptocoryner som vuxit i något annat kar är det inget problem att flytta dom till räkkar.
                  Jag har nästan bara olika anubias och crypto plus flytväxter i mina räkkar och har inga problem.
                  Ett bra ställe att hitta fina hemodlade växter är de olika auktionerna som akvarieföreningarna brukar ha.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Jessa
                    • September 2003
                    • 454

                    #10
                    Mina CR dog p g v Cabomba.
                    Så det kan finnas ytterligare en bov i dramat.

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jessa
                      Mina CR dog p g v Cabomba.
                      Så det kan finnas ytterligare en bov i dramat.
                      Det låter lite konstigt, den odlas inte ovan vattenytan och har inga rötter med då man köper den. Varför tror du att den dödade dina räkor?
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Jessa
                        • September 2003
                        • 454

                        #12
                        För att det var den enda förändringen som hänt i karet efter att jag köpt räkorna och dom hade gått i karet i ca 2 veckor.
                        Efter jag satt ner Cabomban så simmade de omkring som tokiga i ett par timmar och sen låg de på botten vita voh ljusrosa. Jag klarade livet på två men resten dog.

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Ha inte för bråttom bara om du ska ha igång ett nytt kar igen.

                          Den växt det varit snack om verkar vara besprutad med något är anubias. Jag har även hört att om man bryter blad på den så utsöndras något som räkor inte tål, men det har jag inte råkat testa själv.
                          Har även hört att Cryptocoryner kan ha dålig inverkan på räkor.
                          Men det här gäller nyinköpta plantor från butik. Har man anubias och cryptocoryner som vuxit i något annat kar är det inget problem att flytta dom till räkkar.
                          Jag har nästan bara olika anubias och crypto plus flytväxter i mina räkkar och har inga problem.
                          Ett bra ställe att hitta fina hemodlade växter är de olika auktionerna som akvarieföreningarna brukar ha.
                          Tack.. Jag tyckte väl att det var den växten...
                          Det är möjligt att man kan klara det då om man inte bryter bladen men varför chansa? Det finns ju så många andra..
                          Kan det vara att de har ganska tjocka stänger och om de har fått en massa växtnäring så frigörs mycket om man bryter stängerna.. och att dina är hemodlade inte har konstgödslats?? Teorier bara.. Eller är det själva växtsaven som är giftig som på t ex Silverkallor (krukväxter) ???
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Chese
                            • October 2007
                            • 143

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sonja
                            Ha inte för bråttom bara om du ska ha igång ett nytt kar igen.

                            Den växt det varit snack om verkar vara besprutad med något är anubias. Jag har även hört att om man bryter blad på den så utsöndras något som räkor inte tål, men det har jag inte råkat testa själv.
                            Har även hört att Cryptocoryner kan ha dålig inverkan på räkor.
                            Men det här gäller nyinköpta plantor från butik. Har man anubias och cryptocoryner som vuxit i något annat kar är det inget problem att flytta dom till räkkar.
                            Jag har nästan bara olika anubias och crypto plus flytväxter i mina räkkar och har inga problem.
                            Ett bra ställe att hitta fina hemodlade växter är de olika auktionerna som akvarieföreningarna brukar ha.
                            Jag hade väll lite brottom att få hem räkorna så därför så kanske de blev så. Men jag vet fortfarande inte om de va vattenkvaliteten som gjorde att de dog fast då måste liksom malarna också dött. Det är så märkligt att jag kan inte änns tänka klart. Får ont i huvudet av allt tänkande. Vill inte behöva tänka så. För jag ska ju åká till skolan i morgon eller övermorgon så då måste jag liksom tänka på att plugga. Och inte på fiskarna. Idag och i går bytte jag vatten runt hälften.. men nu ska jag låta de vara tills göteborgs aktion kommer. Fast visst kommer jag byta vatten lite så man brukar, Jag har liksom stört mig på att inte veta va orsaken va så jag slamade botten och bytte så mycket vatten jag vågade så jag får startat de på nytt så att inga dumma parasiter och gift finns kvar heller huvudtaget finns någon orsak att något skulle dö igen. Usch Det är jobbigt. De flästa, som inte har akvarium, tror ju att fiskar är så lätta att sköta men de vet jag att de inte.

                            Jag hoppas jag inte kommer ha sån otur igen. Jag känner mig som en mördare!

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Se till att skaffa pumpen bara före du köper flera invånare... Finns billiga, räksäkra pumpar på nätet... Tror att det finns en tråd om det på skaldjursfliken..

                              Ta det lugnt, vi har alla varit där... Det känns hemskt men man lär sig till nästa gång och sen blir man sååå glad när allting fungerar...
                              Som sagt.. Ligg lågt nu och greja inte så mycket med karet utan små förändringar..

                              Lycka till med allt..
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...