CR räklingar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessa
    • September 2003
    • 454

    CR räklingar?

    Hur lång tid brukar det ta innan räklingarna vågar visa sig öppet.

    Såg en nykläckt räkling för ca 1,5 vecka sen men har inte sett den eller några andra sedan dess. Har en stor javamossa i karet så den har ju lite att gömma sig i.

    Jag hoppas bara att den lever.
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Svårt att säga, det beror på hur mycket bra gömställen de har, om de hittar mat i gömställena, hur många vuxna räkor som finns i karet, hur stort karet är mm. Jag tycker mig ha märkt att den första kullen yngel är mest hemlig. Ju fler räkorna blir ju tryggare blir de och även de små visar sig på ett helt annat sätt. Nu växer dom ganska fort så jag tror att du kommer att se dom mer och mer inom en månad kanske, men nu gissar jag. Sätt dig i lugn och ro framför akvariet och spana ordentligt. När du har ett en så är det lite lättare att se dom, nu vet du hur små dom är och hur dom ser ut.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Jessa
      • September 2003
      • 454

      #3
      Dom går i ett 105 l kar med mycket lavasten och mycket javamossa. Det finns bara två vuxna kvar av 10 sen dom blev förgiftade av nya växter.

      Honan hade rom just då men hon klarade sig och jag har sett ett yngel nykläckt.

      Det kanske inte klarade sig.

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Eller så finns det 30 yngel väl gömda bland lavasten och javamossa Det låter som dom har väldigt bra med utrymme så det kan dröja innan du ser någon. Det är bara att hålla tummarna. Du kan försöka få ner lite, lite finpulvriserat foder ner i javamossan, inte för mycket bara så du inte får problem med övermatning. Har du snäckor i karet? T ex posthonssnäckor är bra i räkkar, de äter upp ev foderrester som räkorna inte hinner med.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Jessa
          • September 2003
          • 454

          #5
          Har bara en Ancistrus (dolichopterus ) i karet.

          Det blev en akut start av karet så att dom fick rent vatten utan gifter i så att dom kunde överleva. Dom låg nämligen helt vita på botten och i växterna, jag kunde till och med plocka upp dom med bara händerna.

          Så jag är överlycklig att det var någon som överlevde, men det hade varit roligt om räklingarna också hade klarat sig.

          Kommentar

          • Paatsu
            • December 2006
            • 294

            #6
            Tur att du hann rädda en hona med rom då. Ifall ynglarna klarar sig tar det inte lång tid innan de börjar multiplicera sig som tusan.
            Redbee.se » // Johnny

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Ursprungligen postat av Jessa
              Har bara en Ancistrus (dolichopterus ) i karet.

              Det blev en akut start av karet så att dom fick rent vatten utan gifter i så att dom kunde överleva. Dom låg nämligen helt vita på botten och i växterna, jag kunde till och med plocka upp dom med bara händerna.

              Så jag är överlycklig att det var någon som överlevde, men det hade varit roligt om räklingarna också hade klarat sig.
              Väldigt dum fråga från mig: Är du säker på att du såg döda räkor och inte ömsade skal?
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Jessa
                • September 2003
                • 454

                #8
                Ja, jag flyttade på alla 10 men det var bara två som hade rört på sig efter ett dygn. Kollade dem varje timme under dagen.
                På dom som överlevde såg jag att mundelarns rörde på sig medan de andra var helt stilla.

                Dom var inte helt vita men det röda var bara svagt rosa.
                Senast redigerad av Jessa; 03 November 2007, 07:56.

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Ja vad bra. Det var det du skrev att de var vita som fick mig att undra lite. Dom döda räkor jag sett har varit lite mer blekrosa liksom.
                  Hoppas det dyker upp lite yngel så småningom.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  Arbetssätt...