skicka räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

    skicka räkor?

    hur länge kan man skicka körsbärsräkor? för jag har för mig att jag har läst att tyskar odlar dom ute året om då kan dom väll inte vara så känsligga. eller?/sting
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Själv skulle jag inte våga skicka något levande med den svenska posten. Hälften av alla paket jag får (oavsett vad det är) är helt mosade. Skulle aldrig skicka ömtåliga saker, och absolut inte levande djur (vilket dessutom är emot postens regler).
    Räkbiten


    Kommentar

    • sting
      • September 2007
      • 481

      #3
      hmm.. kanske stämmer men det är ju många som skickar räkor. men det är olagligt altså.
      men vad jag har läst så brukar dom klara sig bra räkorna altså.

      nu vill jag bara förtydliga att jag aldrig har skickat något levande på posten. men jag såg att folk sålde på nätet och att det kunde vara okej att skicka dom fortfarande../sting

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Inte sjutton odlar tyskar räkor ute året om, dock räkor är inte speciellt ömtåliga vad gäller kyla under transporten . Ner till +5 klarar de flesta arter under en kortare tid.
        Däremot som annaica skriver så är ju pakethanteringen inte speciellt skonsam mot djur och går dessutom förpackningen sönder så vattnet rinner ut och skadar andras paket så blir man skadeståndsskyldig
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #5
          Jag TROR att när man skickar räkor kommersiellt så går de med specialfrakt typ DHL osv....
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Skulle jag bli tvungen att skicka räkor... då skulle jag nog göra det med DHL eller UPS, men det kostar ju en del det också.
            Räkbiten


            Kommentar

            • sting
              • September 2007
              • 481

              #7
              undrar vad jag kan ha fått det i från att dom odlar räkor ute året om? jaja det har varit många sådana här diskutioner om det här har jag sett nu../sting

              Kommentar

              • Jessa
                • September 2003
                • 454

                #8
                Ursprungligen postat av Annaica
                Skulle jag bli tvungen att skicka räkor... då skulle jag nog göra det med DHL eller UPS, men det kostar ju en del det också.

                Ska man skicka med DHL så måste man ha ett företag, dom kör inte för privatpersoner.
                Vad UPS har för regler när det gäller privatpersoner vet jag derimot inte.

                Kommentar

                • sting
                  • September 2007
                  • 481

                  #9
                  haha kopierade bara från adressfältet så jag vet ej om det funkar..



                  /sting

                  Kommentar

                  • sting
                    • September 2007
                    • 481

                    #10
                    gå in på artbeskrivningar och sen på körsbär och bläddra neråt..

                    /sting

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Ursprungligen postat av sting
                      haha kopierade bara från adressfältet så jag vet ej om det funkar..



                      /sting
                      Den här sidan har legat nere hur länge som helst. Tror inte han håller på längre.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • No Ak
                        • December 2006
                        • 108

                        #12
                        Jag köpte 10 white pearl av en medlem här på zoopet och dem skickades per post, sniglarna som kom i ett annat paket klarade sig bra men hälften av räkorna gick åt så att bara fem är kvar nu. Dock måste några ha haft rom när dem skickades då karet nu innehåller flertalet (+10) små små små räklingar. för när jag släppte ut dem var det ingen som hade rom kvar av dem fem!!! Rommen måste ha runnit ut i vattnet när jag släppte ner dem vid leverans.

                        Kort efter att dem kom hem så var en av dem full i rom, så nu väntar jag på att få flera räklingar.

                        vad jag ville säga var att sckicka räkor per post har sina risker, trots att det gick jättebra för mina.

                        H.

                        Kommentar

                        • Annaica
                          • February 2006
                          • 1177

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jessa
                          Ska man skicka med DHL så måste man ha ett företag, dom kör inte för privatpersoner.
                          Vad UPS har för regler när det gäller privatpersoner vet jag derimot inte.
                          Tror att man som privatperson kan skicka med UPS, men då måste man vara registrerad på deras sida.
                          Räkbiten


                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av Annaica
                            Själv skulle jag inte våga skicka något levande med den svenska posten. Hälften av alla paket jag får (oavsett vad det är) är helt mosade. Skulle aldrig skicka ömtåliga saker, och absolut inte levande djur (vilket dessutom är emot postens regler).
                            Nej, jag har skickat en gång och det gick inte bra, trots att jag hade gjort alla försiktighetsåtgärder med pet, kartong, bubbelplast, varningstext osv.. Jag tror att Postens personal hoppade på paketet för att försäkra sig om att det skulle gå sönder..

                            Sedan beställde jag medicin och fick hem en uppbruten kartong med bara en av två medicinburkar kvar i och de var intejpade i bubbelplast som var uppbruten.. Så någon snodde en burk fiskmedicin mot Camallanus.. Vad de nu ska med den till?! Men om det hade varit någon intressant så hade jag väl inte fått hem någonting i kartongen!!!!!!!!!!!!!!

                            Posten klarar inte av att leverera paket..
                            Senast redigerad av Katharina; 02 November 2007, 23:27.
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • landstrykeren
                              • July 2006
                              • 440

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sonja
                              Den här sidan har legat nere hur länge som helst. Tror inte han håller på längre.
                              Sidan funkar fint, men det jävliga är att den inte är optimerad för firefox.
                              Om du nu ska skicka räkor med posten så packa dom väl. Tråkigt om paketet skulle gå sönder.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...