akva terarium!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kyssguramin
    • October 2006
    • 227

akva terarium!

hej jag funderar på att göra om mit akvarium till ett akvaterarium till sötvattens krabbor (såkallade "rödklokrabbor") så ja har lite frågor
    1. räcker ett akvarium med en volym på 105l och en botten yta på 33cmX60cm?
    2. hur ska man sätta up det hela för att krabborna ska trivas så bra som möjlig? (vatten böl, land, växter, m.m)
    3. skullem man kunna ha några guld guramis och en man i vattenpölen också?
    tacksam för svar
    // William Englund
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

*gapskrattar* den där mannen får det nog trångt sorry kunde inte låta bli
    Always look at the bright side of life

Kommentar

• patriksg
      • May 2007
      • 1705

Hahahaha!!! var för ca 2h sen och köpte 4st rödklo till mitt akvaterrarium =)
      jag har gjort så att jag har tagit lite rötter som går upp en bit på land, en kalksten har jag i också.. mitt ligger på 54L och är 50cm..

av den infon jag fått så ska krabbor äta växter. men jag har i lite för att om dom tycker om det så ska dom få det =)
      sen har jag i 2st snäckor som äter alger, har även fått infon att krabbor äter snäckor, men man får se...

ha inte för stor sand då maten inte får åka i mellan och bli gammal och dålig...

min vatten nivå är ca 10-12cm
      Mvh Patrik

Kommentar

• patriksg
        • May 2007
        • 1705

såg nu att dom äter växter =) men dom tyckt låta mina snäckor vara...
        Mvh Patrik

Kommentar

• Wunder
          • September 2007
          • 315

Såvitt jag vet utifrån vad jag läst på internet, så är rödklokrabbor (Sesarma Bidens) bräckvattenlevande. De överlever ett tag i sötvatten men inte på sikt.

Kommentar

• Kyssguramin
            • October 2006
            • 227

mamma mia, om du menar fiskarna på signaturen så har jag inte kvar dem XD

Kommentar

• patriksg
              • May 2007
              • 1705

bidens kan leva i lite olika salthalter men trivs nog bäst i bräckt då dom brukar komma från tailand och där är nästan allt vatten bräckt (rätta mig om jag har fel) när dom ska lägga sin rom går dom ner till saltare vatten även till havet..
              Mvh Patrik

Kommentar

• Kyssguramin
                • October 2006
                • 227

ok men i djuraffären så lever dem i söt så jag antar att det funkar

Kommentar

Arbetssätt...