Två små frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Två små frågor

    1. Jag har körsbärsräkor och crystal red tillsammans i ett kar på 40 liter. Just nu är där väl också ett 100-tal platyungar, för jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med dem, men tidigare har där inte varit någon fisk alls. Körsbärsräkorna har förökat sig som ogräs, de finns överallt. Men mina crystal red har inte förökat sig. De har fått ungar vid ett flertal tillfällen, för jag har sett små randiga ungar där ibland. Men av alla kullar så har bara en endaste unge överlevt. Det här förstår jag mig inte på alls. Annars verkar både växter och djur trivas, men det måste ju vara något fel eftersom ungarna inte överlever. Tempen ligger på 24 grader nu, pH kommer jag faktiskt inte ihåg vad det är, men jag tror det ligger runt 7. Vad kan vara fel?

    2. Tidigare hade jag snäckor hos räkorna, men jag flyttade över dem till ett eget kar för att skalen gick sönder. I det nya karet har jag haft i krossade snäckskal, och pH ligger ganska högt. Men ändå verkar det som att de nya ungarna får trasiga skal med, fast kanske inte lika mycket. Är det något mer de behöver för skalen? Jag vill att de ska ha hela, fina skal..
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    En tanke från en icke-körsbärsräkekunnig:
    Jag vet att räkors skal innehåller kitin och sklerotin...kitin finns i sådant där jox som kroppsbyggare äter.
    Kanske det är brist på det som spökar, och det är dags att göra ett besök på bodybuilder-affären, eller vad det nu heter?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      En tanke från en icke-körsbärsräkekunnig:
      Jag vet att räkors skal innehåller kitin och sklerotin...kitin finns i sådant där jox som kroppsbyggare äter.
      Kanske det är brist på det som spökar, och det är dags att göra ett besök på bodybuilder-affären, eller vad det nu heter?
      Fast det är bara red crystal som inte får ungar.. Eller de får, men de dör :/
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        CR är betydligt känsligare än körsbär. Du kan ha fått sämre vattenkvalité av att ha så mycket fisk ihop med räkorna. Om platyna är tillräckligt stora för att kunna äta räkyngel så syns CR-yngel bättre pga sina ränder, kanske dom ätits upp?
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Fast fiskarna har varit där i en vecka nu, räkorna i flera månader. Så det här har varit så sen innan fiskarna kom dit. Men jag ska ta bort fiskarna så fort de blir så stora att de inte går in i en vuxenfiskmun. Och några av körsbärsräkorna också, så kanske det blir bättre.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          Arbetssätt...