Mitt krabbkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    Mitt krabbkar

    köpte för några dagar sen ett litet kar som jag ska ha några krabbor i!!

    Tänkte nu när jag byggde med lite rötter. hur högt vatten ska dom ha? kan ju inte vara allt för mycket pga att jag ska ha en liten landdel...

    Någon som vet hur varmt dom ska ha det? jag har hört att dom ska ha ca 25, stämmer det?

    Är det okej att lägga värmaren ner? finns det risk att den ska gå sönder eller så?

    ha det gött
    Mvh Patrik
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av patriksg
    köpte för några dagar sen ett litet kar som jag ska ha några krabbor i!!

    Tänkte nu när jag byggde med lite rötter. hur högt vatten ska dom ha? kan ju inte vara allt för mycket pga att jag ska ha en liten landdel...

    Någon som vet hur varmt dom ska ha det? jag har hört att dom ska ha ca 25, stämmer det?

    Är det okej att lägga värmaren ner? finns det risk att den ska gå sönder eller så?

    ha det gött
    Det var väl bra det du skrevJag hade valt en stor snygg lava sten som land del sen vill dem ha lite grottor,men du ska även göra det lätt för dig om du måste ta upp överbliven mat m.m.

    25 grader är ok dem kan ha ännu kallare ner mot 20 grader har jag läst,värmare behöver du bara om du nu vet att det kommer sjunka på natten så mycket men efter som det är Krabbor och tåler lite kallare så hade jag skippat den.

    Vatten nivå tja det går ju själv att reglera med hjälp av stenar och rötter det väljer man själv men snyggast när det är ändå lite över det vanliga,sen behöver dem lite kalk pågrund av uppbyggnaden av det nya skalet som du måste tänka på.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Tack för svaret =)

      Kommer det funka med växter i karet tror du? eller äter dom det... har lagt på lite javamossa på en av rötterna... har iofs lite överflöd av växter i mitt 180L så dom kan få om dom tycker om det..

      hur ger men dom kalk då? typ ge dom räkor och sånt? ska man ha i salt i karet?
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av patriksg
        Tack för svaret =)

        Kommer det funka med växter i karet tror du? eller äter dom det... har lagt på lite javamossa på en av rötterna... har iofs lite överflöd av växter i mitt 180L så dom kan få om dom tycker om det..

        hur ger men dom kalk då? typ ge dom räkor och sånt? ska man ha i salt i karet?
        Växterna äter dem upp så det är inte lönt,men det är klart om dem får mat som dem gillar så kanske dem skippar det.

        Kalk är det i räkskal bla,jag hade kalksten som underlag med mycket snäckor i min burk det funkade för mig.Sen har du maten mina gillade bara gurkor och färdigköpt krabbsticks det åt dem,sen ska du tänka på att ha fin sandbotten och ta upp överbliven mat regelbundet.

        Om du har grövre botten så ramlar maten ner i mellan stenarna plus dem trivs även när den är lite finare botten.Och så ska dem ha bra rörelse i vattnet sen kan du ha nån slags snigel angående algerna som kommer att bildas förr eller senare det funkar också,Salt ska dem inte ha
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          OK ska tänka på det, fick du dom att föröka sig någon gång?
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • alcar
            • April 2005
            • 1398

            #6
            Ursprungligen postat av patriksg
            köpte för några dagar sen ett litet kar som jag ska ha några krabbor i!!

            Tänkte nu när jag byggde med lite rötter. hur högt vatten ska dom ha? kan ju inte vara allt för mycket pga att jag ska ha en liten landdel...

            Någon som vet hur varmt dom ska ha det? jag har hört att dom ska ha ca 25, stämmer det?

            Är det okej att lägga värmaren ner? finns det risk att den ska gå sönder eller så?

            ha det gött

            hur stort är karet? jag är lite nyfiken funderar på och starta upp dett själv vilken art ska du ha?
            mvh alexander
            min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              #7
              det är på ca 54l 60'30'30 ska det vara... butiken som jag ska köpa av får in dom nu på onsdag! han ska ha 2 olika arter men den jag tror jag ska köpa heter röd krabba, tror det är den som är sesam biddens eller hur det stavas hehe

              Jag tycker helt klart att du ska göra ett krabbkar! skulle vara kul men en till på zoopet
              Mvh Patrik

              Kommentar

              • alcar
                • April 2005
                • 1398

                #8
                jag funderar på och göra ett på ca 40 ¤ 30 ¤ 20 l,d,h som ska stå längsy upp på en på en liten byrå typ lite grus i botten och några sternar i mitten och sen liten pump som pumpar vatten så det blir ett litet vattenfall
                mvh alexander
                min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                Kommentar

                • patriksg
                  • May 2007
                  • 1705

                  #9
                  kan bli snyggt! bara inte byrån är för hög, jag har också min på en byrå, blir ju inte så mycket vikt då man inte fyllar karet fullt med vatten!!

                  Idag ska jag köpa lite sten och så till det, åka till zookompaniet och hornback och titta lite=)
                  Mvh Patrik

                  Kommentar

                  • patriksg
                    • May 2007
                    • 1705

                    #10
                    idag så kom 4st krabbor i karet! tog inte mer än någon sekund så ar första grälet igång,
                    :P

                    har även i 2st snäckor för att algerna inte ska bli för mycket...

                    ska bli kul å se hur detta kommer att gå... alla tips är välkomna
                    Mvh Patrik

                    Kommentar

                    • patriksg
                      • May 2007
                      • 1705

                      #11
                      Har nu sett att ja, dom äter växter =P Rätt mycker också
                      Mvh Patrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...