Crystal red?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Crystal red?

    Hej,
    köpte 10 crystal reds idag när de kom in till affären från simontorp. Det var bebisar <1cm men på alla artbeskrivningar jag ser står det att de ska ha den röda färgen i princip från att de kläcks. Min 10 är genomskinliga med en svagt urskiljbar rand på ryggen.

    Har jag fått rätt sort? Någon som vet om simontorp brukar ha bra koll på räkor?
    mvh Mattias
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Låter inte som CR nej det låter mer som Cherrys..

    Mina nykläckta CR är små milimeter stora polkagrisar.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Ursprungligen postat av morphriz
      Hej,
      köpte 10 crystal reds idag när de kom in till affären från simontorp. Det var bebisar <1cm men på alla artbeskrivningar jag ser står det att de ska ha den röda färgen i princip från att de kläcks. Min 10 är genomskinliga med en svagt urskiljbar rand på ryggen.

      Har jag fått rätt sort? Någon som vet om simontorp brukar ha bra koll på räkor?
      mvh Mattias
      Hur såg de ut i affären?? Efter att de har blivit flyttade så kan det ta nästan en vecka innan de får tillbaka färgen ordentligt... När de är nyflyttade så är de betydligt ljusare... Kolla på artbeskrivningarna eller alla bilder som räkmänniskor lagt upp.. Det är ganska stor skillnad på kroppsformen också.. Körsbär är mer kantiga och Crystal är mer runda i formen...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        En vecka innan de får tillbaka färgen hmm ja vid taskiga vattenvärden isf.
        Fick en sändning som varit i rullning i en låda och breathingbags i 4 dagar och man ser om det är polkagrisar eller om det är genomskinliga Cherrys direkt ändå.
        Det tar ca 1-3timmar vid inkoppning för att de skall visa sina färger eller rättare sagt de skall få bättre färger mönster och färg syns ju nästan ändå.
        sen färgar de ut mer då de blir äldre och för cherrys ser man honorna blir rödare och mer homogena i färgerna med marmorering medans hanar förblir mer genomskinligtröda med lite svaga mönster i vissa hannar får mer färg än andra hannar men man ser lätt skillnad på dessa när de är större.

        Crystal red är lite svårare att könsbestämma då de är små men man ser iaf om det är Crystal Reds.
        OM inte det är en riktigt dålig CR man fått men man ser iaf vad det skall föreställa.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av peterhaack
          En vecka innan de får tillbaka färgen hmm ja vid taskiga vattenvärden isf.
          Fick en sändning som varit i rullning i en låda och breathingbags i 4 dagar och man ser om det är polkagrisar eller om det är genomskinliga Cherrys direkt ändå.
          Ja, det är ju inte genomskinliga i en vecka... Redan när de är som med färglösa så ser man ju teckningen. Men ofta byter de skal när man har flyttat dem och beroende på hur många räkor det går i karet innan och om det finns fisk och de inte är vana att gå med fisk så kan de vara så skygga och inte riktigt färga ut på flera dagar iaf...

          Jag lyckades att fånga 6 japaner igår från svenskkaret och flytta till japankaret, de gick inte att skilja från resten av gänget i morse... Men som sagt, om det går fisk i och det är få räkor så...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          Arbetssätt...