Ultimata storleken.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    Ultimata storleken.

    hej.
    Tänkte kolla vad ni tycker/anser verkar vara den ultimata storleken för ett kar med räkor? Det är då dom mindre räkorna jag tänker på, crystal black/red och körsbärsräkor.
    Folk har ju räkor i allt från 24liter till 400liter.
    Själv har jag 63liter, och kan tycka det är lite för stort ibland för dom.
    Vad tycker ni?

    /fredd
    www.frfoto.tk
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    För stort kan det nog aldrig bli tror jag =)
    jag har en hel del i ett rätt högt 50L (ett sånt 6 kantigt)
    Ha en hög rot och lite höga växter så ser det onte så tomt ut.

    sen kan du ja ha lite mindra fiskar i också, det tråkiga är att dom nog äter upp dina små räkungar
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      #3
      jo jag har 10stycken Rasbora och 1 zebra snäcka och en äpplesnäcka. Jag funderar på att skaffa ett till kar, och då bara ha i räkor. Det jag klurar på är då storleken, om man bara ska ha räkor känns det som att det kan vara lagom med 40liter kanske. Men samtidigt när man ser ett kar på 20-25liter, så kan det vara lagom också. Det känns också som att det borde vara bökigare att ha växter i ett 20liters än i ett 40liters. I mitt 60liters kar växer växter på som bara f....
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Proffesionella odlare har ju dom i rätt stora akvarier (125-200 liter) så det borde ju i så fall vara den optimala storleken, men är inte syftet att odla så spelar det säkert ingen större roll.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 October 2007, 20:51.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #5
          okok.
          Min tanke är väl att jag ska skaffa 10st antingen crystal red eller crystal black och försöka odla i mini skala. Är det som med fisk yngel att dom växer bättre/snabbare om dom går i ett större kar?
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • landstrykeren
            • July 2006
            • 440

            #6
            Det beror ju på hur många räkor man vill ha. Man ju ha väldigt många fler i ett 100 liters än ett 20 liters.

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              #7
              jo det e sant, men börjar i mini skala med 10stycken som utgångspunkt. Känns som att man får börja nånstans liksom
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • Paatsu
                • December 2006
                • 294

                #8
                De som odlar proffesionellt väljer att ha mellanstora akvarier för att spridda riskerna genom att dela upp odlingen i flera akvarier. Så mellan 100L-200L är lagom om du ska odla räkor.
                Redbee.se » // Johnny

                Kommentar

                Arbetssätt...