Varför dör mina räkor?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraW
    • September 2006
    • 163

    Varför dör mina räkor?!

    För några veckor sedan startade jag upp ett räkkar. Karet är på 45 liter och jag hade från början ungefär 15 st körsbärsräkor. Nu har jag ungefär 5 st kvar. Inga fiskar finns i karet. Jag hittar liken så jag är säker på att de inte sugts in i pumpen t.ex. Det är de största räkorna som dött, en hade rom. De små har hittills klarat sig.
    I karet finns Biltemas svarta blästersand (kan det vara den som dödar dem?), en rejäl bit javamossa och lite vattenspikblad. Ett gammalt Fluval 2 filter och ingen doppvärmare. Karet håller ungefär 24 grader. För varmt?

    Hjälp mig innan jag inte har några räkor kvar alls, vad kan vara fel?
    Ska jag byta sand? Sänka temperaturen?
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av SandraW
    För några veckor sedan startade jag upp ett räkkar. Karet är på 45 liter och jag hade från början ungefär 15 st körsbärsräkor. Nu har jag ungefär 5 st kvar. Inga fiskar finns i karet. Jag hittar liken så jag är säker på att de inte sugts in i pumpen t.ex. Det är de största räkorna som dött, en hade rom. De små har hittills klarat sig.
    I karet finns Biltemas svarta blästersand (kan det vara den som dödar dem?), en rejäl bit javamossa och lite vattenspikblad. Ett gammalt Fluval 2 filter och ingen doppvärmare. Karet håller ungefär 24 grader. För varmt?

    Hjälp mig innan jag inte har några räkor kvar alls, vad kan vara fel?
    Ska jag byta sand? Sänka temperaturen?
    Nitrit??? Tempen är bra... Har du sköljt växterna ordentligt så de inte har kvar några växtmedel som är giftigt för räkorna??? Om räkor blir förgiftade går de jättelångsamt och blir som förstelnade, så man kan peta igång dem, innan de dör...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Ursprungligen postat av SandraW
      I karet finns Biltemas svarta blästersand (kan det vara den som dödar dem?),
      Ska jag byta sand? Sänka temperaturen?
      finns ingen svart sand på biltema, det é aluminium silikat!.

      sök på.
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • SandraW
        • September 2006
        • 163

        #4
        Växterna har jag tagit från mitt stora kar så dom är det ingen fara med.

        Ja, aluminiumsilikat då. Jag har läst här på forumet att det ska funka?

        Kommentar

        • Paatsu
          • December 2006
          • 294

          #5
          Om du läser här i forumet så ser du att bara en del som har fått det att funka. Många har fortfarande ett dåligt intryck av blästersilikatet. Räkor är mycket känsligare djur än fiskar.
          Redbee.se » // Johnny

          Kommentar

          Arbetssätt...