Sandsnäckor + CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    Sandsnäckor + CO2

    Har lite smått börjat undra vart mina malysiska sandsnäckor tagit vägen, förut kröp dom runt i svårräknat antal under dag och kväll, troligen ännu fler uppe under natten, men sen jag började med CO2 i stora mängder kan jag bara se nån enstaka liten krypa fram lite sakta, har idag även sett mitt första tomma skal liggandes på sanden, kan det va så att dom mår dåligt av höga halter CO2?
    Eller nån del av växtnäringen dom inte gillar? (doserar ju lite högre nu med CO2 tillskott).
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    jag har uplevt , att när man kör co2 , så sänkar dett ph , om dett blivar för lågt så "trivs"snäckor inte , men det kanske beror på hur mycket man sänkar ph
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Jo det kanske det ligger nåt i, jag har ju haft i ganska mycket CO2 så det har nog gjort sitt för ph't, kollade nu i mörkret och dom är många som lever runt på botten, även en bunt pyttesmå så dom har nyligen förökat sig, men under dagarna är dom fortfarande spårlöst borta mot tidigare då dom va framme iaf ett 20-tal åt gången, så undrar ändå om det kan va CO2 isäg dom reagerar på och inte bara ph sänkningen då co2'n är avstängd under natten, eller stiger ph't så fort man slår ifrån CO2'n?

      Kommentar

      Arbetssätt...