"Räkförlossning"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evus
    • September 2006
    • 729

    "Räkförlossning"

    I skrivande stund pågår något som jag aldrig tidigare har lyckats se. Min japanhona håller just nu på att släppa ut sina småttingar. SUPERHÄFTIGT!!

    Hon har satt sig på ett stort spikblads-blad nära ytan och släpper försiktigt räkling efter räkling med c:a 5min mellanrum. Hoppas bara att denna kull klarar sig. Har skaffat ryggsäcksfilter och yngelmat till småräklingarnas ära. De små liven verkar lika fint tecknade som sin mor.
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Nej men vad roligt! Du kan inte fota?
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • evus
      • September 2006
      • 729

      #3
      Vågar inte störa.........
      This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

      Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        #4
        Kul! =)
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av evus
          I skrivande stund pågår något som jag aldrig tidigare har lyckats se. Min japanhona håller just nu på att släppa ut sina småttingar. SUPERHÄFTIGT!!

          Hon har satt sig på ett stort spikblads-blad nära ytan och släpper försiktigt räkling efter räkling med c:a 5min mellanrum. Hoppas bara att denna kull klarar sig. Har skaffat ryggsäcksfilter och yngelmat till småräklingarnas ära. De små liven verkar lika fint tecknade som sin mor.
          Åhh, grattis... Guuud va kul... Hoppas de klarar sig nu men det tror jag när du har skaffat en pump... Jag har sett honan bära på kläckta bebisar men inte sett henne "droppa" dem.. Har honan redan kläckta bebisar kvar på magen eller släpper hon dem direkt alltefter de kläcks????
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • evus
            • September 2006
            • 729

            #6
            Jepp, jag har haft flera kullar förr men konstigt nog har inga klarat sig trots att jag har massvis med svenska CR. Uppenbarligen har japanerna mycket större krav (därav det nyinköpta ryggsäcksfiltret). Jag nu kommer att sköta dessa efter "konstens alla regler".

            En av anledningarna till att de inte klarat sig förr var kanske att jag har drabbats av en sorts konstig mask i 2 av mina räkburkar, både hos japanerna och tigrarna. I dessa burkar överlevde inte ett enda yngel under tiden. Maskarna blev, hos mig, upp emot 2cm långa och 2mm tjocka beiga kryp. Jag har visat en av forumets räkexperter maskarna och inte ens hon hade sett någonting liknande

            Jag har startat om Japanburken för några veckor sedan och det har gått bra (gammalt vatten). INTE EN MASK så långt ögat ser.........SKÖNT. Jag ska rengöra åt tigrarna också vid tillfälle men jag väntar på 2 nya burkar som Janne inte inte har fått hem än....... Tänkte ge tigrarna ett nytt maskfritt hem där
            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

            Kommentar

            • evus
              • September 2006
              • 729

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Åhh, grattis... Guuud va kul... Hoppas de klarar sig nu men det tror jag när du har skaffat en pump... Jag har sett honan bära på kläckta bebisar men inte sett henne "droppa" dem.. Har honan redan kläckta bebisar kvar på magen eller släpper hon dem direkt alltefter de kläcks????

              Vet inte, de bara vecklar ut sig under hennes mage och sprätter iväg en pytteliten bit. Vet inte om de som är kvar är kläckta eller ej
              This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

              Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av evus
                Vet inte, de bara vecklar ut sig under hennes mage och sprätter iväg en pytteliten bit. Vet inte om de som är kvar är kläckta eller ej
                Nej, det är jättesvårt att se.. Man får väl skaffa ett förstoringsglas Men om man tittar på färger (det gjorde jag) så var det orange under magen, inte mörka prickar längre så jag har tagit för givet att de var kläckta, det kanske inte var så?!
                Guud va häftigt, sprätter iväg!!!
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • evus
                  • September 2006
                  • 729

                  #9
                  Uppdatering:

                  När jag nu på morgonkvisten smygtände hos räkorna (timern har inte gått på än) så såg jag i alla fall genast 2 små räklingar som klarat natten. En satt i Jannes gräs och den andre simmade helt kavat omkring i burken. Finns det 2 så finns det säkert flera.

                  En sak som jag lade märke till i går när jag såg dem "födas" var att det skiljer rätt mycket i storlek på de små liven. De största var säkert 1/3 större än de minsta som var verkligen ytte-pytte små.
                  This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                  Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Ursprungligen postat av evus
                    Uppdatering:

                    När jag nu på morgonkvisten smygtände hos räkorna (timern har inte gått på än) så såg jag i alla fall genast 2 små räklingar som klarat natten. En satt i Jannes gräs och den andre simmade helt kavat omkring i burken. Finns det 2 så finns det säkert flera.

                    En sak som jag lade märke till i går när jag såg dem "födas" var att det skiljer rätt mycket i storlek på de små liven. De största var säkert 1/3 större än de minsta som var verkligen ytte-pytte små.
                    Ser du 2 nyfödda så borde det ju finnas 10-20 stycken... Beror ju på hur mycket gömställen du har men de är ju såå små... Kul kul, hoppas det går vägen nu, jag håller tummarna...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • evus
                      • September 2006
                      • 729

                      #11
                      Tack, tack!

                      Tittade nyss och såg 7-8 st så de blir bara fler och fler
                      This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                      Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                      Kommentar

                      • evus
                        • September 2006
                        • 729

                        #12
                        Såg just en liten stackare som inte klarade 1:a ömsningen
                        Den sprätte omkring med ett pyttelitet genomskinligt skal som den inte blev av med. Från det att jag fick syn på den så tog det bara c:a 3min till dess att den var död.

                        Det verkar vara den 1:a svåra utmaningen för de små liven. Fortfarande ser jag flera stycken hoppas att de klarar sig bättre än sin bror/syster......
                        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                        Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av evus
                          Såg just en liten stackare som inte klarade 1:a ömsningen
                          Den sprätte omkring med ett pyttelitet genomskinligt skal som den inte blev av med. Från det att jag fick syn på den så tog det bara c:a 3min till dess att den var död.

                          Det verkar vara den 1:a svåra utmaningen för de små liven. Fortfarande ser jag flera stycken hoppas att de klarar sig bättre än sin bror/syster......
                          Gud vad du ser mycket.. Sitter du bänkad framför karet dygnet runt med förstoringsglas??? Ska vi komma hem till dig och göra en kopp te och en smörgås så att du får i dig något????

                          Åhh, vi får hoppas att resten klarar det bättre... Att de byter så tidigt.. Spännande det här.. Undra varför det inte gick vägen?? Lämna gärna löpande rapporter.. Min nya pump har varit dålig snurr på senaste dagarna och jag har inte hunnit göra rent den, nu ser jag inte så många småttingar.. Verkar som de faller ur direkt som vattenströmmarna blir för dåliga..

                          Jag har också små maskar i lilla räkkaret, max ca 1,5 långa och sytrådstunna, vita.. I sanden, jag tror att det kommer från smutsen där.. Men jag har aldrig märkt att de skulle vara nått illa för räkorna, tror du det??
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • evus
                            • September 2006
                            • 729

                            #14
                            Mina var av en anna sort: STORA!!! De största som jag såg var ju ca 2cm långa och 2mm tjocka, platta. Dina sytrådsmaskar är av en annan mycket vanlig sort som jag har haft flera ggr under årens lopp. Helt ofarliga är jag säker på.
                            De skulle inte kunna äta upp en räkling även om de gapade allt var de kunde.

                            Jag håller som du märkt koll på räklingarna denna gång men det känns ändå som om slumpen spelar en viss roll i det hela
                            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                            Kommentar

                            Arbetssätt...