Räkor, flera frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    Räkor, flera frågor.

    Har sökt och läst många trådar om räkorna men svaren är så specifika till just det akvariet tråden rör, så nu startar jag istället en egen sådan tråd.

    Jag har ett 42-liters corydoraskar (unga fiskar) som jag inte vill ha några fler fiskar i. Har mycket alger och fick tips om räkor, amanoräkor eller körsbärsräkor... eller finns det någon annan passande sort?

    1.) Hur känsliga är amanoräka respektive körsbärsräka för dålig vattenkvalitet?
    Jag har ingen nitrit i karet, ph ligger på cirka 7, trots att jag har en rot, jag byter cirka 25% av vattnet en gång i veckan. Då tillsätter jag Aquasafe (pga att Växjö har ammoniumsulfat i kranvattnet) samt lite PMDD. Funkar detta även för räkorna?

    2.) Läste att amanoräkor är känsligare än körsbärsräkor, och jag läste också varför de förstnämnda inte vill föröka sig i akvarium. Det vore å ena sidan skönt med räkor som inte förökar sig, men om de är jättekänsliga kanske körsbärsräkor är bäst. Vilket tror ni är det bästa valet? Eller finns det andra fredliga små räkor?

    3.) Skulle körsbärsräka (eller annan räka) börja föröka sig som tokiga om de fick mycket mat, så fort de trivdes? Kan man brutalt hiva bort alla yngel då, eller funkar de tex. att ge som mat till tetrorna i mitt andra akvarium..?

    4.) Vill även körsbärsräkor vara 5-6 stycken i mitt kar, precis som amanoräkor?

    5.) Hur pass strömt vatten klarar räkor?

    6.) Några andra generella tips eller tankar om ni tror räkor passar i mitt corydoras-kar med de nämnda egenskaperna och vattenbytena?

    Som sagt, många frågor... har inte bestämt hur jag ska göra ännu.
    / Ebba
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av toccata

    2.) Läste att amanoräkor är känsligare än körsbärsräkor, och jag läste också varför de förstnämnda inte vill föröka sig i akvarium. Det vore å ena sidan skönt med räkor som inte förökar sig, men om de är jättekänsliga kanske körsbärsräkor är bäst. Vilket tror ni är det bästa valet? Eller finns det andra fredliga små räkor?

    3.) Skulle körsbärsräka (eller annan räka) börja föröka sig som tokiga om de fick mycket mat, så fort de trivdes? Kan man brutalt hiva bort alla yngel då, eller funkar de tex. att ge som mat till tetrorna i mitt andra akvarium..?

    4.) Vill även körsbärsräkor vara 5-6 stycken i mitt kar, precis som amanoräkor?

    5.) Hur pass strömt vatten klarar räkor?

    6.) Några andra generella tips eller tankar om ni tror räkor passar i mitt corydoras-kar med de nämnda egenskaperna och vattenbytena?

    Som sagt, många frågor... har inte bestämt hur jag ska göra ännu.
    2. Ha ha.. Jag tjatar om mina Crystal, de är finast, tycker jag..

    3. Jag tror att det är lättare att flytta över vuxna till tetrorna när de börjar att bli för många, räklingarna som är tillräckligt små att ätas av tetror är svåra för oss att ens få syn på och skulle åka igenom en håv...

    4. Ju fler räkor ju bättre trivs de men om du börjar med 5 har du snart många fler...

    5. Jag är övertygad om att de gillar strömt vatten.

    6. Om du väljer Crystal så ha en trärot, jag har fått lära mig att de behöver det för matsmältningen..
    Lägg nya växter i blöt länge innan du sätter ner dem, räkor är jättekänsliga för växt besprutningsmedel..
    Senast redigerad av Katharina; 06 October 2007, 18:05.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Okej, du skrev ungefär sådant jag lyckats luska ut genom tidigare trådar.. Hmm, vad är det då för skillnad på Amano, Chrystal (red?) och körsbärsräkor i skötsel och känslighet?

      både körsbärsräkor och crystal var ju finare än amano till utseendet.
      jag läste också att man ska vara noggrann med att få tag på unga exemplar eftersom de inte lever så länge, men hur små bör de då vara när man hittar dem i affären?

      Jag har endast växter som funnits i akvariet länge, de är samtliga täckta med alger av olika slag :P det borde vara en bra miljö antar jag. jag har också en rot och en grotta och flera mörka gömställen. (även dem med alger
      Jag får väl åka runt till djuraffärerna + akvarieaffären här och se vad de har innan jag bestämmer mig.

      Men storleksmässigt funkar det alltså både med amano, crystal eller körsbär i mitt kar? får välja efter vad som finns...

      Just det, en fråga till: OM jag köper räkor som ynglar av sig och OM ynglen växer sig lite större (inga fiender..) - är detta inte som att ha massor med fiskar, dvs, är inte risken stor att man drabbas av nitrit? Eller är det okej att ha 100-tals yngel som man knappt ser i ett 42-liters utan att det påverkar vattenkvaliteten? Vill ju inte att mina Corydoras ska fara illa!
      / Ebba

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #4
        Ursprungligen postat av toccata
        Just det, en fråga till: OM jag köper räkor som ynglar av sig och OM ynglen växer sig lite större (inga fiender..) - är detta inte som att ha massor med fiskar, dvs, är inte risken stor att man drabbas av nitrit? Eller är det okej att ha 100-tals yngel som man knappt ser i ett 42-liters utan att det påverkar vattenkvaliteten? Vill ju inte att mina Corydoras ska fara illa!
        Du får lov att rensa ut allteftersom så det inte blir överbefolkat när räkynglen vuxit upp till 5-10 mm. Vad gör man med småräkorna? Du kan sätta över i fler räkakvarium, sälja/skänka bort eller mata större fiskar med dom.

        Men har du fiskar i samma akvarium lär det inte inträffa, jag har ingen egen erfarenhet av just Corydoras men jag är rätt övertygad om att alla fiskar ser nyfödda räkyngel som mat. Undantag är möjligen utpräglade vegetarianer som Ancistrus etc. Räkyngel är bara ett par mm långa, som en dafnie ungefär, så även små fiskar eller fiskyngel kommer att äta de som dom hittar. Omvänt så är räkor duktiga på att äta rom så försök inte odla fisk i ett akvarium med räkor.
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Okej, men det går alltså bra att ha någon av dessa räkarter i mitt kar (många av samma), med ett 25%-byte i veckan med pmdd och Aquasafe.

          tänkte bara om de var känsliga för något speciellt, men då ska jag nog testa då!

          jag är alltså inte intresserad av att få fler räkor, så egentligen kanske Amano vore det bästa, men då gäller det väl att få den sort som ej kan föröka sig i sötvatten, läste att det också finns några sorter som faktiskt kan det...

          eller så får jag hiva bort alla yngel om jag får det av någon annan.

          ska se vad som finns, tack för svar!
          / Ebba

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av toccata
            Okej, du skrev ungefär sådant jag lyckats luska ut genom tidigare trådar.. Hmm, vad är det då för skillnad på Amano, Chrystal (red?) och körsbärsräkor i skötsel och känslighet?

            både körsbärsräkor och crystal var ju finare än amano till utseendet.
            jag läste också att man ska vara noggrann med att få tag på unga exemplar eftersom de inte lever så länge, men hur små bör de då vara när man hittar dem i affären?

            Jag har endast växter som funnits i akvariet länge, de är samtliga täckta med alger av olika slag :P det borde vara en bra miljö antar jag. jag har också en rot och en grotta och flera mörka gömställen. (även dem med alger
            Jag får väl åka runt till djuraffärerna + akvarieaffären här och se vad de har innan jag bestämmer mig.

            Men storleksmässigt funkar det alltså både med amano, crystal eller körsbär i mitt kar? får välja efter vad som finns...

            Just det, en fråga till: OM jag köper räkor som ynglar av sig och OM ynglen växer sig lite större (inga fiender..) - är detta inte som att ha massor med fiskar, dvs, är inte risken stor att man drabbas av nitrit? Eller är det okej att ha 100-tals yngel som man knappt ser i ett 42-liters utan att det påverkar vattenkvaliteten? Vill ju inte att mina Corydoras ska fara illa!
            Du kan få nitrat i karet av för mycket räkor... Givetvis.. De bajsar också... Annars städar de så bästa kombinationen är ju tillsammans med fiskar som äter upp lagom många räklingar, t ex endlers och platy som jag har...

            Storleken bör väl vara 1 cm för körsbär och 1.5 för crystal.. Lr nått sånt.. Då är de inte fullvuxna..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Du menade nitrit, antar jag

              Jag vill som sagt inte ha fler fiskar i akvariet, utan endast malar, det är därför jag vill testa räkor som kanske kan få bort lite av algerna. Men jag kanske provar med Amano först då... jobbigt att behöva hiva iväg en massa yngel.
              / Ebba

              Kommentar

              Arbetssätt...