Okänd snäcka för identifiering...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radek
    • October 2007
    • 6

    Okänd snäcka för identifiering...

    Hej!


    Jag stoppade lite växter och rötter i mitt nya kar idag och ganska snart därefter upptäckte jag denna snäcka.






    Är det någon som kan identifiera den åt mig. Är den skadlig eller kan jag bara lämna den i karet. Tänkte nämligen ändå skaffa några snäckor så den stör mig inte så mycket.

    Tack och hej!
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    hur stor är den...? Tycker det ser ut som en vanlig "pestsnäcka"
    Räkbiten


    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är en dammsnäcka (släktena Lymnaea och Radix), osäker på exakt vilken art - de kan variera rätt mycket i utseende. Om jag skulle gissa skulle jag säga att det är en Lymnaea (Radix) peregra. Den har kommit in med levandefoder eller växter utifrån, de brukar inte föröka sig i akvarium - osäker på varför, för de lägger ägg och de kläcks, men jag har i alla fall aldrig fått dem att bli kvar i mina kar mer än nån månad.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Radek
        • October 2007
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av Annaica
        hur stor är den...? Tycker det ser ut som en vanlig "pestsnäcka"

        Den är liten. Ca 8 mm.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det är inte en blås-snäcka, Physa, vilket förmodligen är vad Annaica tänker på.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Radek
            • October 2007
            • 6

            #6
            Jag antar att den i varje fall inte gör någon skada. Den är för tillfället den enda levande varelsen (borträknat växterna) i karet så den får gärna stanna.

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              #7
              Sånna där små gynnare bor i räkkaren, lika omöjliga att bli av med som kanelbullarna :/

              //C
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              Arbetssätt...