Vad är det för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Vad är det för fel?

    Köpte körsbärsräkor i början på veckan, men de verkar inte alls trivas.
    Karet hade stått på i över en vecka då jag släppte i dem. Har kollat vattenvärdena varje dag, alla värde ser bra ut. Men räkorna ligger halva dygnet på rygg i karet och sparkar med benen. Rätt vad det är simmar de runt eller sitter och tuggar på något av löven jag förvällde och hade i. Temperaturen ligger på stadiga 22grader. Har en liten doppvärmare och en liten pump i som filtrerar vattnet samt 1 anubias och sand som bottenmaterial.

    Men vad kan vara fel? Vad kan jag ändra på eller förbättra? Fattar inte vad som är felet då de inte alls verkar trivas
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Oneway
    • January 2007
    • 285

    #2
    Läste i en annan tråd att anubias inte var bra för räkorna. Men vad vet jag.
    Projekt Asien

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Okej, ska prova att ta ur den få se om det hjälper
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Oneway
        • January 2007
        • 285

        #4
        Kanske ett vattenbyte också?
        Projekt Asien

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Förmodligen är det något i vattnet som de inte klarar av. Använder du någon typ av medel i vattnet? Växtnäring, vattenberedningsmedel, bakteriekultur? Räkor kan vara känsliga mot en hel del, tex de jag nämnde. Mina egna räkor dog pga växtnäring.
          Räkbiten


          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Vattenbyte gjorde jag igår, men de har varit hängiga sedan de kom. Växtnäring använder jag inte, men vanligt aqua safe hade jag i då jag startade karet och lite då jag gjorde delvattenbyte.
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • Killer 21
              • May 2007
              • 60

              #7
              Jag har också haft problem med aqua safe.
              Mina räkor betedde sig så som du beskriver ock efter 3 veckor började dom dö.

              Jag gjorde då ett vatten byte på 50% av vattnet & slutade med aqua safe.
              Räkorna lever i dag ock växer men ja har lite problem att få dom att föröka sig men det är väll bara att vänta ock se.
              Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Temperatur kan också påverka. Vad jag läst så trivs det inte om vattnet är mer än 27-28 grader.

                Prova att sluta med aqua safe (har du ett igångkört filter och inte jättekasst vatten direkt från kranen, så behövs det inte) och ev. sänka temperaturen.
                Räkbiten


                Kommentar

                Arbetssätt...