Signal kräftor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

Signal kräftor

Har kommit över några signalkräftor samt svenska flodkräftor från en svensk grossist.
    Givetvis levande.
    Tänkte jag skulle ge mig i kast med att odla lite kräftor.

Vad bör jag tänka på?

Har fått fyra honor och tre hanar av svenska flodkräftan samt lika många av signalkräftan.

De kommer att få gå helt ensamma i ett 720liters uppdelat på 3st fack med svag belysning.
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Det finns ju lite info om signalerna i Zoopets artbeskrivningar http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=14
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Wunder
      • September 2007
      • 315

Ursprungligen postat av firefox75
      Har kommit över några signalkräftor samt svenska flodkräftor från en svensk grossist.
      Givetvis levande.

Vad bör jag tänka på?

Har fått fyra honor och tre hanar av svenska flodkräftan samt lika många av signalkräftan.

De kommer att få gå helt ensamma i ett 720liters uppdelat på 3st fack med svag belysning.
      Jag är ingen expert på kräftor (ännu) men här är några allmänna råd:
      * Du kan mata dem med nästan alla matrester, döda fiskar, osv. Fet mat bör man först koka så fettet rinner upp till ytan och därefter slå bort. En massa fett direkt ner i vattnet gör det snabbt sämre. Räkna ändå med frekventa delvattenbyten.
      * De behöver kalk. Skalbildningen går enklare i basiskt vatten. Enligt vad jag hört är de också känsligare för kräftpest i surt vatten.
      * Du kan behöva separera nyömsade kräftor från de andra så de inte blir avrättade.

Hur/var fick du tag på dem förresten? Jag vill själv sätta in kräftor i mitt akvarium.

Kommentar

• Wunder
        • September 2007
        • 315

Jag kom att tänka på en till sak som kanske kan förenkla om man vill ha flera kräftor tillsammans och med fiskar:
        Fixera klorna så de inte kan öppnas, antingen med tejp eller gummisnodd.
        Detta kan tyckas som djurplågeri men såvitt jag vet har alla kräftor även små klor på första benparet. Dessa klor duger gott att äta med men utgör inte samma risk för andra akvarieinvånare. Faktum är att en kräfta som förlorar båda sina vapenklor då höjer upp sina benklor och låter dessa göra jobbet.

Kommentar

• yllekanin
          • December 2006
          • 177

Ursprungligen postat av firefox75
          Givetvis levande.

Vad bör jag tänka på?

Det du bör tänka på är att de kräver perioder utav kyla, alltså ganska extrem kyla. Det står i artbeskrivningen här på ZP bland annat.

Jag och en vän höll kräftor i ett akvarium i skolan, dock va inte målet reproduktion så vi anlade ingen kylutrustning.

Tänkte lite på om man kan ta typ en frysbox, den liggande varianten, och bygga in ett akvarie så man kan hålla en låg temp.

ja det skall bli jätteintressant att höra mer om det här.
          Mvh Michael

Kommentar

• eriahl
            • April 2004
            • 5681

Det första jag reagerar på är att hindra dom att använda sina klor. Låter knappast djurvänligt snarare åt ett annat håll..... Dom mindre klorna går säkert att nypa tag i en mjuk kompis som mellanmål. Flodkräftorna kommer troligen att dö av kräftpest om samma vatten som signalerna. Sen står väl det mesta i artbeskrivningen. Koka tex fisk behövs inte. Frys in hela eller redan klippta fiskbitar tex mört mm. Räkbitar, maltabletter ärtor osv äter som sagt allt även varandra vid skalömsning. Ha en hane till honorna ist så blir det mindre bråk när parningen håller på = En glad kille. När aktiviteten lugnat ner sig så ta bort hanen så honorna får lugn&ro. Låt honorna vara ifred flera veckor sen så att rommen "sätter sig". Blir honorna störda för tidigt kan dom tappa rommen när hon slår med stjärten för att fly.
            Senast redigerad av eriahl; 19 September 2007, 00:47.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• firefox75
              • April 2007
              • 1806

Oj...var mycket fakta om dessa kräftor.
              Kylproblemet löste jag genom att ha en kallvattens ledning i plast ner stoppad i akvariet där jag leder kall vatten genom.

Har byggt upp stora stenrösen bland rötter så att de ömsande kräftorna ska kunna gömma sig undan andra.

Funderar på om jag kan mata dem med mört från östersjön då jag inte vill ta mört från någon insjö på grund av kräftpesten.

Skulle jag kunna ha några av kräftorna ute i min damm?

Dammen är 10m lång, 4,32m bred samt 1,6m djup.
              Har haft lite koi o guldfisk där förrut men på grund av nyfikna besökare om nätterna så har jag tyvärr tvingats ta in dem.

Kommentar

• eriahl
                • April 2004
                • 5681

Finns någon sjö å eller något liknande i närheten ska du nog inte sätta ut kräftorna i dammen. Risken finns att dom traskar iväg och med otur hittar dit. Ha fisken fryst något dygn så är det ingen risk även om sporerna kan åka snålskjuts med fisk ett par dagar och kan komma med bajset om fisken ätit på död kräfta några dagar innan max. Det där med att klorna ska få vara användbara beror oxå på att dom använder klorna när dom parar sig.
                Om du har båda sorterna så börja alltid med flodkräforna och använd inte samma saker i flodkräftakvariet som signalakvariet
                Senast redigerad av eriahl; 19 September 2007, 09:32.

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

1) Du behöver inte kyla dem så här års, de växer bara snabbare i varmare vatten. Du måste däremot ge dem kall övervintring om du vill att de skall föröka sig (och det vill du ju). Om jag var du skulle jag ge dem ungefär samma temperaturer som guldfisk.

2) Kräftor är kraftigt territoriella, så ge dem mycket gömställen. Det gäller särskilt ynglen, annars kommer du att få stora förluster pga kannibalism.

3) 80% av alla signalkräftor är symptomfria pestbärare, så har du signalkräftorna i samma kar som flodkräftorna så ligger de nog risigt till.

4) Signalkräftan får mycket större kullar och ynglen växer snabbare än flodkräftans. Det är värt att kolla hur mycket mer ni får betalt för flodkräftor, för om inte ni får mycket bättre betalt för flodkräfta så kanske det kan löna sig att helt satsa på signalkräftor.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

Som jag skrev så kommer signal och flodkräftorna vara i ett avspärrat område i ett 720liters.
                    Ingen genomströmmning alls sins emellan dessa av spärrningar.
                    Har helt sonika silikonerat 6mm glas på tre platser.
                    Funderar även på att starta ett 250liters akvarium som jag kan dela upp så att de rombärande honorna kan få gå i.
                    Eventuellt blir det uppstart av 2st 250liters med skiljevägg.

Dammen är en sprängd damm.
                    DVS den sprängdes från en bergknalle.
                    Finns inget annat vattendrag i närheten.

Vad gäller den svenska flodkräftan så är kilo priset betydligt högre än signalkräftan.

Tanken är att jag med hjälp av min odling och andra odlare kunna etablera den svenska flodkräftan via kommunens hjälp i de vattendrag den försvunnit.
                    Givetvis så kommer bakteriella prover tas i alla vatten drag och prover på infångad fisk också tas.

Undrar om informationen gällande signalkräfta ochflodkräfta är den samma?

har de samma krav på miljö?

Kommentar

• firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

Nu hittade jag bra information om kräftodling.

Kommentar

• eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

I ett avdelat akvarium är det nog stor risk för stänk över till fel sida sas. Risken att sätta ut kräftorna då känns lite synd.
                        Det är en bra sida om kräftor. Menade väldigt bra
                        Har själv haft båda med yngel. Kräver gott om utrymme som sagt men får räkna med bortfall ändå
                        Vet inte om aktuell nu men ändå http://www.lantbruksnet.se/lantbruks...ng.php?aid=481 En till med lite smått&gott http://medlem.spray.se/ro10/Allmant.htm
                        Det där med att sätta ut kräftor har du pratat med någon om det förresten. Går dom isf med på det när dom gått i ett bara avdelat akvarium med signaler?
                        Senast redigerad av eriahl; 20 September 2007, 12:54.

Kommentar

• eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

http://s93.photobucket.com/albums/l6...t=MVI_4694.flv Lägg gärna märke till den naturtrogna inredningen

Kommentar

• Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

Vad roligt att det skrivs lite om Signalkräftan,efter som mitt utomhusakvarium har blivet tömt på Guldfiskarna som nu simmar i dammen till förmån av signalkräftans existens nu i karet över vintern,det blev 7 stycken kräfter jätte roliga djur,men vad dem är bra på att gömma sig,så det är jätte bra läsning om dem.
                            Mvh.Patrik

Kommentar

• eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

Trots den sena kvällen nu så lägger in ett signalyngel. Lite halvkaxig och beredd att nypa till. Sen ett gäng snällare flodisar, mot fotografen iaf
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av eriahl; 19 September 2007, 22:20.

Kommentar

Arbetssätt...