Kan jag har räkor i min sällskaps akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lordi.4ever.94
    • September 2007
    • 117

    Kan jag har räkor i min sällskaps akvarium?

    Hej!

    Min sällskaps akvarium är 54 liter!
    Jag undrar ifall jag kan har några räkor i min sällskapsakvarium, fiskar som jag har där är:
    3 Molly Dalmatin (mina största fiskar i akvariumet)
    6 Platy
    3 Svärdbärare
    10 Neontetror

    Kan jag ha dom där eller blir dom uppätna?

    Ifall jag inte kan ha dom där så tror ni att jag har ha dom i en yngelskål?
    Yngel jag har just nu är:
    18 platy (ca 2-3 veckor gamla)
    3 svärdbärare (ca 5 veckor gamla)
    1 guppy (ca 5 veckor gammal)

    Räkor som jag vill ha heter körsbärsräkor!

    Vad äter räkor för nåt?
    Måste jag köpa separat mat för dom?
    Alla mina fiskar matar jag med röda mygglarver just nu
    (förutom yngel då, dom e lite för små för dom så dom äter torrfoder)

    Behöver räkor nån speciell växt?

    Går det att ha 1 groda åxå i min akvarium?
    (ska kanske köpa en)
    // lordi.4ever.94
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Lordi: Ja, det går alldeles utmärkt att ha räkor i det akvariet och med de fiskarna.

    Räkor äter samma mat som dina fiskar, men just röda mygglarver är inte egentligen ett jättebra foder för dina fiskar - det är för fett. Jag tror både dina fiskar och dina räkor mår bättre av att du ger torrfoder för det mesta och mygglarver en eller ett par gånger i veckan.

    Du behöver ingen speciell växt.

    Groda, däremot, torde äta räkor, och beroende på art kan den nog ge sig på dina fiskar också.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • abbimicke
      • May 2007
      • 599

      #3
      Ja det går utmärkt att ha räkor men räkna med att
      fiskar kan äta upp räkbäbisar.
      http://kiwi.msun.se <- blogg

      Kommentar

      • lordi.4ever.94
        • September 2007
        • 117

        #4
        Har varit presis i affären, skulle köpa 4 körsbärsräkor men alla har blivit uppätna förutom 1 som jag köpte
        Jag köpte asså 1 groda och 1 räka, dom skulle få in nya räkor nästa vecka så nästa vecka ska jag köpa mera räkor.
        Grodan som jag köpte heter dvärggroda (tror jag), den var rätt billig, 30 kronor...

        Min körsbärsräka, när jag skulle köpa den så sa dom i affären att den e fortfarande liten för att ha den i min stora akvarium, så jag la in den i min yngel-skål, den trivs, jag tycker att mina yngel kollar konstigt på räkan!
        Men räkan e skitfin, och skitröd!
        Sen när den blir lite äldre så sätter jag över den i min stora kar.
        // lordi.4ever.94

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          du ska nog ta och köpa lite javámossa till räkan/räkorna.

          Grodan kommer utan tvekan att ge sig på räkor enligt min uppfattning. Har aldrig hört att det funkat med grodor tillsammans med räkor. För den delen så ger sig grodorna på fiskar också. Jag skulle nog se om jag kan lämna tillbaka grodan.
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Räkor funkar med de fiskar du har, men som andra sagt; jag skulle inte köpt grodan.

            Jag hade ett kar som yngre när jag bodde hemma, hade bara guppy och molly i det. Så köpte jag mig en groda, samma sort som du nu har köpt. Det tog några dagar så hade mitt fiskbestånd minskat rejält! Såg flera ggr att grodan käkade upp fiskarna.

            Jag håvade upp den så fick den flytta tillbaka till affären.
            Räkbiten


            Kommentar

            • Loelle
              • July 2007
              • 623

              #7
              Jag måste säga tvärt om. Jag har 2st Afrikanska Dvärgklogrodor och dom har aldrig vistar aggresivt beteende mot ens den minsta fisk. Klogroda (inte dvärg) kan bli väldigt stor och den kan ge sig på fiskar när den blir större.

              Varken räkan eller grodan mår bra av att vara ensam så jag rekomenderar att köpa några kompisar till dom.

              Här en bra sida om du vill vara säker på vilken art du har köpt: www.groda.tk
              Lelle
              "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

              Kommentar

              • lordi.4ever.94
                • September 2007
                • 117

                #8
                Räkor komemr jag att köpa mer, det bestämde jag för länge sen (men det fanns inga i affären, den som jag köpte var den sista som levde, andra har blivit uppätna av andra fiskar)

                Men grodan beter sig väldigt bra, och andra beter sig bra mot den, den e rätt liten osv, men så fort den simmar så flyttar min neontetror på sig, det tycker jag e lite konstigt, e dom rädda för grodan elelr vadå? Grodan e ju snäll mot alla!

                P.S. Vad äter grodor och räkor?
                // lordi.4ever.94

                Kommentar

                • Loelle
                  • July 2007
                  • 623

                  #9
                  Ursprungligen postat av lordi.4ever.94
                  Räkor komemr jag att köpa mer, det bestämde jag för länge sen (men det fanns inga i affären, den som jag köpte var den sista som levde, andra har blivit uppätna av andra fiskar)

                  Men grodan beter sig väldigt bra, och andra beter sig bra mot den, den e rätt liten osv, men så fort den simmar så flyttar min neontetror på sig, det tycker jag e lite konstigt, e dom rädda för grodan elelr vadå? Grodan e ju snäll mot alla!

                  P.S. Vad äter grodor och räkor?
                  Räkor äter matrester och en del alger läs mer här: Körsbärsräka
                  Grodor kan du läsa mer om vad dom äter osv här: www.groda.tk
                  Lelle
                  "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                  Kommentar

                  Arbetssätt...