Mat till snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    Mat till snäckor?

    Jag har posthornssnäckor i mitt multiskar och undrar lite vad för mat de ska ha..
    Innan så hade jag både bruna och gröna alger men dessa är borta och duktigt fort gick det också Nu har dessa små raringar förökat sig och jag är rädd att de svälter
    I det karet finns inte en växt och multisarnas mat är ju inte veg.

    Jag skickade ner en gurka och detta gillade snäckorna.. vad är mer bra? ärtor, algtabletter? Annan malmat?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • BengtO
    • May 2005
    • 216

    #2
    de äter alger, fiskbajs, allt du ger dina fiskar och döda/döende växtdelar. Posthornssnäckor blir sällan fler än det finns mat till. En bra indikator på att du inte matar för mycket. De är också oftast känsligare än fiskarna för vattenkvaliten vilket kan vara bra att observera.

    Kommentar

    • Loelle
      • July 2007
      • 623

      #3
      Ursprungligen postat av solbacka
      Jag har posthornssnäckor i mitt multiskar och undrar lite vad för mat de ska ha..
      Innan så hade jag både bruna och gröna alger men dessa är borta och duktigt fort gick det också Nu har dessa små raringar förökat sig och jag är rädd att de svälter
      I det karet finns inte en växt och multisarnas mat är ju inte veg.

      Jag skickade ner en gurka och detta gillade snäckorna.. vad är mer bra? ärtor, algtabletter? Annan malmat?
      Mina posthorn älskar algtabletter! Jag la ner en halv och efter nån timme såg jag att mina 2 snäckor satt på varsin sida av den. Såg ut som om dom parade sig fast med en algtablett emällan
      Lelle
      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

      Kommentar

      • Knyttet
        • December 2006
        • 646

        #4
        mina firrar fick broccoli igår kväll, nu sitter det en hel klase posthorn där och kalasar
        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Ursprungligen postat av BengtO
          de äter alger, fiskbajs, allt du ger dina fiskar och döda/döende växtdelar. Posthornssnäckor blir sällan fler än det finns mat till. En bra indikator på att du inte matar för mycket. De är också oftast känsligare än fiskarna för vattenkvaliten vilket kan vara bra att observera.
          ok då får de säkert nog med mat för de har förökat sig bra Men det var ju ganska mycket alger förr och dessa är slut nu..

          Hmm är de nitritkänsliga? Eller vilken typ av dålig vattenkvallité är de känsliga mot?
          Jag har ju "för mycket" nitrat med det verkar gå bra endå
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • BengtO
            • May 2005
            • 216

            #6
            Ursprungligen postat av solbacka
            ok då får de säkert nog med mat för de har förökat sig bra Men det var ju ganska mycket alger förr och dessa är slut nu..

            Hmm är de nitritkänsliga? Eller vilken typ av dålig vattenkvallité är de känsliga mot?
            Jag har ju "för mycket" nitrat med det verkar gå bra endå
            Minskar maten kommer de att föröka sig mindre. Det är ett stort misstag alla gör som börjar utrota snäckor för att det blir för mycket. Skulle jag få en snäckexplosion i ett akvarium skulle jag söka orsaken inte utrota snäckorna annars kan det bli större problem. De är nedbrytare och motverkar på så sätt faktiskt nitrit. Sedan är de oftast känsligare och dör innan fiskarna om nitrit uppstår.

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              #7
              käkar dom verkligen bajs?
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • Knyttet
                • December 2006
                • 646

                #8
                Ursprungligen postat av fredd
                käkar dom verkligen bajs?
                det undrar jag oxå, verkar tveksamt
                min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                Kommentar

                • BengtO
                  • May 2005
                  • 216

                  #9
                  Jepp, det finns en del matnyttigt i skit. Fråga fluglarverna.

                  Kommentar

                  • Knyttet
                    • December 2006
                    • 646

                    #10
                    Ursprungligen postat av BengtO
                    Jepp, det finns en del matnyttigt i skit. Fråga fluglarverna.
                    Hmm, jag såg iofs en malaysisk sandsnäcka som såg ut att gnaga på en fiskbajskorv för några dar sen. Då tänkte jag att den nog bara råkade krypa förbi just där eller så, men den kanske faktiskt åt den..
                    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                    Kommentar

                    • lordi.4ever.94
                      • September 2007
                      • 117

                      #11
                      Vad menar ni med snäckor?
                      Räkor eller?
                      // lordi.4ever.94

                      Kommentar

                      • becky_be
                        • August 2005
                        • 473

                        #12
                        Nej, snäckor är inte räkor. Snäckor är snäckor. Många kallar dem sniglar, men sniglar har inte hus på ryggen (snäckskalet), det har snäckan. Hoppas jag inte är allt för förvirrande i mitt inlägg...
                        @-{-{--
                        Rebecca

                        Kommentar

                        Arbetssätt...