Chrystal red... :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emma_guppy
    • January 2005
    • 31

    Chrystal red... :)

    Hej hej

    idag var jag på akvarielagret i Bromma, tänkte bara kika lite på alla fina fiskar. Men där vid kassan stod ett helt underbart akvarium med mycket växter och mängder av små röda räkor. och jag bara smälte

    Det slutade med att jag inhandlade 5 stycken, och nu har jag dem ensamma i ett femtioliters akvarium, med mängder av växter och en stor rot. Nu undrar jag? är det något jag borde veta?

    Killen i butiken förklarade inte så mycket, han sa att de var lättskötta. Finns det något tips hur man får dem att föröka sig, för det ser lite ensamt ut med de små räkorna :P haha

    tack på förhand
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Jag tycker inte man behöver göra något för att dom ska föröka sig, men det kan hjälpa med att mata lite olika, lite flingfoder en dag, sen mygglarver och sånt typ.. mina älskar oxhjärta!!! helt galna blir dom

    Skaffa räk säker pump.. har satt på en nylonstrumpa över mitt filter, detta för att inte ungarna ska gå in i det och sen växa och bli så stora att dom inte kommer ut..

    Lycka till
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Sen iinnan ngn mer säger det så kan man läsa på arbetsbeskrivningen..
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • emma_guppy
        • January 2005
        • 31

        #4
        haha ok :P får bli lite mygglarver och flingfoder... någonstans läste jag om ett dött löv :S ska det vara torrt eller går det bra med ett blötslaskigt utifrån? fungerar det med klöv från lönn, björk eller äppel?

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          Folk säger att löven ska vara av den sort som trät själv släpper, då det inte är ngn näring kvar i det, vilka löv vet jag inte vilka dom tycker bäst om..
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • emma_guppy
            • January 2005
            • 31

            #6
            men vad ska de med löv till om det inte finns någon näring i dem :S nä då får det vara...

            Läste någonstans att det inte var bra att ha en trädrot i? och det har jag, en stor, men de ser ju ut att gilla det :P

            är det för få att bara ha 5 st? de träffas liksom aldrig ju :P haha
            kan man mixa med en annan art? körsbär t.e.x?

            Kommentar

            • becky_be
              • August 2005
              • 473

              #7
              Hade jag varit du hade jag köpt minst 5 till. 10 brukar jag ha som minimum gräns när jag köper nya räkor.
              @-{-{--
              Rebecca

              Kommentar

              • emma_guppy
                • January 2005
                • 31

                #8
                mm... :S nu är det ju lite långt till akvarielagret i Bromma... får ringa runt lite till närmre zoo-affärer

                Kommentar

                • patriksg
                  • May 2007
                  • 1705

                  #9
                  Dom äter tydlige inte löven utan något som växer på dom när dom dör och hamnar i vetten... är inte så jätte bra på det men dom löven jag hade i mitt kar tyckte dom om.. mina älskar att vara på rötter så det e nog inge problem, däremot ska man inte amvända rötter man hittar ute, som har varit från barrträ
                  Mvh Patrik

                  Kommentar

                  • emma_guppy
                    • January 2005
                    • 31

                    #10
                    ok. går det att se skillnad på hanar och honor :P vore ju tråkigt om alla fem är hanar :P

                    Kommentar

                    • patriksg
                      • May 2007
                      • 1705

                      #11
                      Det ska man kunna göra, tror att honorna har typ en säck under magen, som dom har romen i sen,, och dom blir nog lite större .än hanarna.. men jag tycker nästan att du ska köpa iaf5st till, sen är det bara att vänta så har du säker det dubbla snart
                      Mvh Patrik

                      Kommentar

                      • emma_guppy
                        • January 2005
                        • 31

                        #12
                        gosh, det här måste vara min jobbiga dag för nu har jag en fråga till :P

                        när vi åkte hem från butiken upptäckte jag till min skräck att en av räkorna var döda den flöt upp och ner... väl hemma igen, så levde den igen(!) men hade ömsat skinn, och skinnet låg där och flöt för sig självt. hur ofta ömsar dem? och ser de lite halvdöda ut då eller?

                        Kommentar

                        • iRiC
                          • August 2007
                          • 89

                          #13
                          Du ska vara försiktig när det gäller saker som gödningsmedel och liknande (t.ex. fiskmediciner osv) har jag hört, då räkor tydligen är väldigt känsliga för sånt.

                          i detta topic finns allt man behöver veta: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81391
                          Blogg @ http://iric.blogg.se/

                          Kommentar

                          • maria_
                            • March 2007
                            • 2867

                            #14
                            Ursprungligen postat av emma_guppy
                            ok. går det att se skillnad på hanar och honor :P vore ju tråkigt om alla fem är hanar :P
                            Jag köpte 6 räkor för ett tag sedan, och fem av dem visade sig vara hanar. Så det kan ju hända. :P
                            Med vänlig hälsning,
                            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Ursprungligen postat av emma_guppy
                              gosh, det här måste vara min jobbiga dag för nu har jag en fråga till :P

                              när vi åkte hem från butiken upptäckte jag till min skräck att en av räkorna var döda den flöt upp och ner... väl hemma igen, så levde den igen(!) men hade ömsat skinn, och skinnet låg där och flöt för sig självt. hur ofta ömsar dem? och ser de lite halvdöda ut då eller?
                              Mina brukar gömma sig då så jag vet inte.. Men de ömsar när man flyttar dem till nytt vatten och så... Hoppas de klarar sig... De kommer att gömma sig nu i nya karet, speciellt om du har fisk i, så du kommer att tro att alla är döda.. Jag kan råda dig att åka till Janne på Södermalms Akvarieaffär och köpa räksäker pump eller kolla på räktråden som handlar om säkra pumpar.. För nylonstrumpa är sååå jobbigt i längden...

                              Jättebra om du köper Crystal i någon annan affär, då får du fräscht blod.. Men vänta och se att de första mår bra... De behöver trärötter för matsmältningen berättade killen på Akvarielagret i Bromma för mig när jag köpte mina... Jag ser dem oftast sitta på rötterna och plocka till skillnad från Körsbär och White Pearl... De älskar fryst cykops och artemia, det är tydligen bra för deras skal med små kräftdjur också.. Vänta med att plocka eklöv tills de torra sitter kvar på grenarna.. Då är de inte så smutsiga heller...
                              Välkommen till räkträsket...
                              Senast redigerad av Katharina; 09 September 2007, 22:08.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...