Massdöd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Massdöd!

    Fick nya växter på posten idag. Sköljde av dom, tog av stenullen och planterade dom i mina 2 kar där jag har räkor, ampullariro och endlers.

    Allt såg bra ut. Satt lite vid datorn... när jag skulle titta på mina kar ser jag att ALLA mina räkor ligger som döda på bottnen... vissa sprattlar med benen.

    Gjort vattenbyte i båda karen och testat för nitrit... inget.

    HJÄLP!

    Vad fan händer!?

    Kan det ha varit så starka kemikalier med växterna att räkorna dog? Mina fiskar har inte reagerar alls, inte mina snäckor heller.
    Räkbiten


  • Knyttet
    • December 2006
    • 646

    #2
    Har hört att det kan vara kemikalier i/på nya växter, så det kanske kan vara det. Tråkigt. Tror det är säkrast att låta nya växter sitta en tid i ett annat akvarium innan man stoppar i dem till räkorna.
    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Men just eftersom jag sköljde av dom.

      Har beställt växter från det stället tidigare, har inte varit något problem då och ingen räka har tidigare dött för att jag köpt nya växter.
      Räkbiten


      Kommentar

      • Knyttet
        • December 2006
        • 646

        #4
        jag vet inte, men om det bara var växterna som var nya och inga andra förändringar har gjorts i akvariet så känns det ju som att de är starkt misstänkta. Kanske inte räcker med sköljning, det kanske måste lakas ur under en längre tid.
        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

        Kommentar

        • Annika
          • January 2002
          • 2518

          #5
          Vad var det för växter? Har tidigare hört om att Anubias inte är så lyckad tillsammans med räkor. Det går bra så länge man inte bryter av några blad på den.

          Kommentar

          • Knyttet
            • December 2006
            • 646

            #6
            Ursprungligen postat av Annika
            Vad var det för växter? Har tidigare hört om att Anubias inte är så lyckad tillsammans med räkor. Det går bra så länge man inte bryter av några blad på den.
            aj då, jag hade anubias hos mina stackars räkor

            (de levde ju inte så länge heller)
            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              det är Lilaeopsis novae-zelandiae. Har dessa i mitt kar sedan innan, hade bara bestämt mig för att ha lite fler.

              Ringde brams (som han kallas här) för att få råd av honom... och han sa ju också det att om jag inte gjort några andra förändringar så är det förmodligen växterna. Och några andra förändringar har jag inte gjort.

              Mina crystal red har helt tappat färgen och ser ut som dvärg amanos. Mina körsbärsräkor är forfarande lite röda men är väldigt bleka i färgen :/
              Räkbiten


              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Någon annan som varit med om något liknande!?
                Räkbiten


                Kommentar

                • Jenny054
                  • May 2007
                  • 920

                  #9
                  Vänta här nu?
                  Så Anubias är inte bra för räkor?

                  Jag har lite Crystal och körsbärs och en Anubias i karet.
                  Än så länge har inget skett.

                  Varför inte anubias i karet med räkor?
                  The fish is jumping.....
                  Bloggen:
                  http://aquastyle.blogspot.com/
                  Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jenny054
                    Vänta här nu?
                    Så Anubias är inte bra för räkor?

                    Jag har lite Crystal och körsbärs och en Anubias i karet.
                    Än så länge har inget skett.

                    Varför inte anubias i karet med räkor?
                    Jag har anubias hos mina räkor och det är inga problem alls.
                    Men jag har också hört om massdöd bland räkor när man köper en del krukade växter som anubias och cryptocoryne och sätter ner dom i räkkar. En del säger att det händer något när man bryter blad, eller så är växterna behandlade med något gift som räkor är känsliga mot. Det kan finnas inne i nya plantor hur väl man än sköljer. Jag sätter aldrig ner nyinköpte växter i mina räkkar utan dom får växa i något av fiskakvarierna först, eller så köper/byter jag till mig växter från någon privatperson som odlar garanterat giftfritt Auktioner som akvarieföreningar har är kanonbra att köpa fina växter på.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Annaica
                      • February 2006
                      • 1177

                      #11
                      Eftersom jag köpt exakt dessa växter från samma ställe innan, gjort precis som jag gjorde nu, så antog jag att det var okej. Men nej, alla dog.

                      Man får väl säga att man lär sig av sina misstag.

                      Kontaktade såklart försäljaren som meddelade mig om att jag hade överbelastat mitt kar; att jag inte borde ha släppt i så många djur samtidigt. Att jag haft såhär "många" (30 räkor) djur i mitt kar under flera månader och inte haft problem med nitrit en enda gång verkar inte ha gjort någon skillnad
                      Räkbiten


                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Ursprungligen postat av Annaica
                        Eftersom jag köpt exakt dessa växter från samma ställe innan, gjort precis som jag gjorde nu, så antog jag att det var okej. Men nej, alla dog.

                        Man får väl säga att man lär sig av sina misstag.

                        Kontaktade såklart försäljaren som meddelade mig om att jag hade överbelastat mitt kar; att jag inte borde ha släppt i så många djur samtidigt. Att jag haft såhär "många" (30 räkor) djur i mitt kar under flera månader och inte haft problem med nitrit en enda gång verkar inte ha gjort någon skillnad
                        Bläh, vilken typ!
                        Där hade jag aldrig handlat igen.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Jenny054
                          • May 2007
                          • 920

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Jag har anubias hos mina räkor och det är inga problem alls.
                          Men jag har också hört om massdöd bland räkor när man köper en del krukade växter som anubias och cryptocoryne och sätter ner dom i räkkar. En del säger att det händer något när man bryter blad, eller så är växterna behandlade med något gift som räkor är känsliga mot. Det kan finnas inne i nya plantor hur väl man än sköljer. Jag sätter aldrig ner nyinköpte växter i mina räkkar utan dom får växa i något av fiskakvarierna först, eller så köper/byter jag till mig växter från någon privatperson som odlar garanterat giftfritt Auktioner som akvarieföreningar har är kanonbra att köpa fina växter på.

                          Tack för ditt svar.
                          Min anubias jag har nu är har varit i karet ett bra tag..
                          Den kom dit innan mina räkor hamnade i karet iaf.
                          Sen så är krukan borta med från växten.

                          Vi fortsätter växten vara kvar, för om nån skulle ha dött så borde det ha hänt i början och inte komma nu.
                          The fish is jumping.....
                          Bloggen:
                          http://aquastyle.blogspot.com/
                          Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Tråkigt...

                            Ursprungligen postat av Annaica
                            Eftersom jag köpt exakt dessa växter från samma ställe innan, gjort precis som jag gjorde nu, så antog jag att det var okej. Men nej, alla dog.

                            Man får väl säga att man lär sig av sina misstag.

                            Kontaktade såklart försäljaren som meddelade mig om att jag hade överbelastat mitt kar; att jag inte borde ha släppt i så många djur samtidigt. Att jag haft såhär "många" (30 räkor) djur i mitt kar under flera månader och inte haft problem med nitrit en enda gång verkar inte ha gjort någon skillnad
                            Det har ingen betydelse att du har handlat där förrut.. De kan ha köpt in från någon annanstans än de andra.. Eller haft växterna längre i butiken innan du köpte dem förrut, så de var avgiftade...

                            Den på Zoopet som larmade om det här sa att hon lät alla växter stå i hink flera dagar innan hon stoppade ner dem och tog bort all ull och krukan... Men som sagts tidigare, en del tror att det kan sitta i själva plantan också..
                            Riktigt uruselt av affären att inte stå för det, det är ju snarare så att fiskarna och räkorna borde piggna till i såfall när du köpte växter som är bra för överbelastade kar.. De borde speciellt inte dött så fort... Solklar förgiftning..
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Annaica
                              • February 2006
                              • 1177

                              #15
                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Det har ingen betydelse att du har handlat där förrut.. De kan ha köpt in från någon annanstans än de andra.. Eller haft växterna längre i butiken innan du köpte dem förrut, så de var avgiftade...

                              Den på Zoopet som larmade om det här sa att hon lät alla växter stå i hink flera dagar innan hon stoppade ner dem och tog bort all ull och krukan... Men som sagts tidigare, en del tror att det kan sitta i själva plantan också..
                              Riktigt uruselt av affären att inte stå för det, det är ju snarare så att fiskarna och räkorna borde piggna till i såfall när du köpte växter som är bra för överbelastade kar.. De borde speciellt inte dött så fort... Solklar förgiftning..
                              De växterna som jag köpte (Lilaeopsis novae-zelandiae) har jag köpt därifrån tidigare några ggr och detta har aldrig hänt tidigare, inte ens en enda räka har dött förut pga växter!

                              Varje gång jag beställt dom så har de fått beställa in dom eftersom det inte är något de haft i lager. Så varje gång har dom kommit direkt från deras leverantör.

                              Eftersom de få fiskar jag har inte har reagerat nämnvärt så tyder det ganska mycket på förgiftning pga växtnäring.

                              Jag gillar deras support, de har alltid varit snabba med att svara med mail. Men det tog dom 3 timmar att svara på mitt första mail, och mitt andra har de ännu inte svarat på. Och detta är ändå en butik som jag fått personligt mail ifrån kl. 2 på natten flera ggr. Så jag tror inte att det handlar om att dom inte har tid
                              Räkbiten


                              Kommentar

                              Arbetssätt...