CR stendog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    CR stendog

    Köpte 5 st crystal red igår (ville inte köpa för många om alla skulle gå och dö, för det är inte kul). Alla verkade friska och krya i påsen och jag tog det lugnt på vägen hem.

    När jag kom hem la jag ner hela påsen i karet och där låg den ett tag, säkerligen 20-30 minuter.

    Eftersom jag inte har några andra varelser annat än sandsnäckor i det karet sedan innan så testade jag vattnen innan jag började inkoppningen, och allting såg bra ut.

    Vid inkoppningen verkade allt vara frid och fröjd och till slut kom de ju in i karet.

    Efter kanske 20-30 minuter märkte jag att en räka var jäkligt inaktiv, den satt på en av mina flytväxter i ett par timmar. Till slut kunde jag inte låta bli att peta lite på den för att se om den levde. Då simmade den ner på bottnen och satte sig på ett ställe, och satt där i flera timmar.

    Nu på morgonen hittar jag räkan död, helt stel i kroppen. De andra 4 räkorna verkar dock trivas bra och kilar omkring i karet hela tiden.

    Det är på 18,5 liter, 25-26 grader och har varit igång i 2-3 veckor.

    Vad borde jag göra? Kontakta djuraffären och kolla om man kan få en ny (de är ju inte direkt billiga!)? Vänta och se om fler dör?

    Jag behöver råd!
    Räkbiten


  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Kolla med akvarieaffären och hör efter vad dom tycker. Det är inte helt ovanligt att någon ny dör i början.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Ursprungligen postat av Sonja
      Kolla med akvarieaffären och hör efter vad dom tycker. Det är inte helt ovanligt att någon ny dör i början.
      Han i butiken är väldigt kunnig (tror hans finns reggad både här, på zoonen och han har en blogg om sina akvarier) och han rådde mig ju till att inte köpa för många från början.

      Började fundera mest pga att vatten kvalitén var bra så det känns lite som "det är inte mitt fel"... och det är klart att det är trist att en har dött (det är ju så otroligt fina).

      Men jag skall nog ringa dom idag och höra... och ha koll på de andra räkorna.
      Räkbiten


      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Alla omställningar innebär en risk och räkor är ganska känsliga för nya miljöer så det är kanske sådant som man får räkna med.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Alla omställningar innebär en risk och räkor är ganska känsliga för nya miljöer så det är kanske sådant som man får räkna med.
          Jo, det är nog tyvärr så.

          Har cherry sedan innan och där har räkor dött lite då och då pga ålder men inte pga vatten kvalitét eller av att de flyttat.

          Har hört att CR är mer ömtåliga... är det stor skillnad på CR och cherry?
          Räkbiten


          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Annaica
            Jo, det är nog tyvärr så.

            Har cherry sedan innan och där har räkor dött lite då och då pga ålder men inte pga vatten kvalitét eller av att de flyttat.

            Har hört att CR är mer ömtåliga... är det stor skillnad på CR och cherry?
            Stor skillnad vill jag inte påstå - men körsbär är väl den räka som är tåligast.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Får se hur de övriga mår när jag kommer hem. Tänkte i alla fall ge dom lite lite käk idag! ^^
              Räkbiten


              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Är inte Crystal Red och Red Cherry samma sak?
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Är inte Crystal Red och Red Cherry samma sak?
                  Detta är väl red cherry http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3
                  och detta crystal red http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=1
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Aha, där ser man.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Mamma Mia
                      • December 2004
                      • 2504

                      #11
                      Det ÄR förvirrande när folk använder förkortningarna Cr och Rc (och ofta skriver fel i hastigheten). Därför vurmar jag för det försvenskade namnet Röda biräkor, Svarta Biräkor och Körsbär. Då tar man inte fel... (varför kalla dem Crystal överhuvudtaget, är det något kristallartat över dem, tycker ni??)
                      Always look at the bright side of life

                      Kommentar

                      • Annaica
                        • February 2006
                        • 1177

                        #12
                        personligen tycker jag väl inte att "biräka" låter snyggt alls

                        När jag kom hem nu kunde jag i alla fall se 3 av räkorna och de var jäkligt aktiva... hoppas att den 4:e också är det ^^
                        Räkbiten


                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mamma Mia
                          Det ÄR förvirrande när folk använder förkortningarna Cr och Rc (och ofta skriver fel i hastigheten). Därför vurmar jag för det försvenskade namnet Röda biräkor, Svarta Biräkor och Körsbär. Då tar man inte fel... (varför kalla dem Crystal överhuvudtaget, är det något kristallartat över dem, tycker ni??)
                          Alltid svårt det där med namn - speciellt rörigt verkar det vara med räkorna.
                          Det finns dock vissa fördelar med de internationella namnen eftersom de är bra att ha när man letar info på nätet
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Annaica
                            • February 2006
                            • 1177

                            #14
                            Trots bortgången i morse så är jag ju jättekär i just crystal red, de är så vackra! Och som jag skrev i början; anledningen till att jag köpte så få var just att jag ville inte köpa för många om det skulle vara så att alla trilla av pinnen pga dåligt vatten eller liknande.

                            Min plan var ju hela tiden att jag vill ha ca 10 st. Men när borde jag köpa fler...? Räcker det med att jag väntar någon vecka och ser hur de resterande 4 klarar sig eller borde jag vänta längre?
                            Räkbiten


                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #15
                              Jag skulle nog väntat lite längre, kanske två veckor till. Karet är rätt nystartat och det är bra att inte ha bråttom. Speciellt inte med räkor. En annan sak jag brukar göra med räkor är att koppa in dom mycket längre än med fisk. Jag håller på i flera timmar och byter ut lite i taget av vattnet som räkorna kom i. Brukar hälla över dom i en bättre bunke direkt i stället för plastpåsen också.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...