Snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    Snäckor

    Har 2 st kar nu. ett på 50l med lite räkor och yngel. ett 180 med några kulfiskar (asellus) försöker i mitt 50l att föda upp lite snäckor, dom som är "ohyra" menar jag då. för att mata kulisarna med.

    frågan är var dom lägger äggen? har inte sett att jag fått några mer snäckungar..

    ha d
    Mvh Patrik
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Vet inte vart de lägger äggen... men om du matar för mycket kommer de snart krylla av dom... det gjorde det hos mig ;P
    Räkbiten


    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Då kan du skicka ett par till mig har en liten ikea skål där jag försöker odla också men tror det blir för kallt för dom, men ska ställa dom i fönstret i morgon så får vi se,, hur lång tid brukar det ta för dom innan man för ungar??
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        själv har jag aldrig märkt när det blivit ungar... jag har bara sett att det gradvis har blivit fler och fler... tills hela bottnen var full ^^

        I det karet jag har nu har jag väldigt få av dessa ohyra-snäckor. Gjorde för en tid sedan en rejäl städning eftersom jag skulle byta ut den möbel som karet stod på = en hel tömning av karet. Och nu matar jag sparsamt... och visst finns dom där, men i väldigt liten skala
        Räkbiten


        Kommentar

        • Loelle
          • July 2007
          • 623

          #5
          Kan du inte gå till nån akvarieaffär och fråga efter dessa snäckor? Dom blir säkert bara glada av att bli av med dom På akvarielagret i bromma har dom ett räkkar med nästan lika mkt "ohyra"-snäckor som räkor
          Lelle
          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #6
            Ursprungligen postat av Loelle
            Kan du inte gå till nån akvarieaffär och fråga efter dessa snäckor? Dom blir säkert bara glada av att bli av med dom På akvarielagret i bromma har dom ett räkkar med nästan lika mkt "ohyra"-snäckor som räkor
            Har vart runt i affärer och samlat på mig. fick igår ett par snäckor men dom var för stora och hårda så jag hoppas på att dom får bebisar istället... bromma är tyvärr lite långt att åka till
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              #7
              Bah! På Akvarielagret har dom ju malaysiska sandsnäckor, det är bannemig ingen ohyra.

              //C
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • Klinten
                • July 2007
                • 1313

                #8
                - Jahaja! Snäckor! Ohyra! Var går gränsen mellan ohyra och snäckor! Har fått in några snäckor(med växter) i ett av mina akvarium. Har med spänning följt utvecklingen. Det ser inte ut att vara många, men, de som syns växer väldigt fort! Jag är lite avvaktande med att ta bort dem då jag ännu inte vet om de gör mer skada än nytta!

                Så min fråga till er i denna tråd blir - snäckor - skada eller nytta? Självklart förstår jag att det kan vara nytta(föda till fiskar) eller skada(massor av snäckor) men rent generellt. Skall man aktivt plocka bort - eller - lugnt låta dem vara kvar i ett akvarium?
                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                Kommentar

                • Loelle
                  • July 2007
                  • 623

                  #9
                  Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                  Bah! På Akvarielagret har dom ju malaysiska sandsnäckor, det är bannemig ingen ohyra.

                  //C
                  Jag var där och köpte red crystal ur karet på disken. Då frågade jag om snäckorna och fick svaret att dom ej skulle vara där. Ser jag en sådan i mitt kar skulle jag göra mig av med dom så fort jag kunde innan dom tog över hela karet! Råkade få med 4st i påsen med räkan men såg till att dom inte kom med ner i karet.
                  Lelle
                  "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                  Kommentar

                  • Knyttet
                    • December 2006
                    • 646

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olof Loklint
                    - Jahaja! Snäckor! Ohyra! Var går gränsen mellan ohyra och snäckor! Har fått in några snäckor(med växter) i ett av mina akvarium. Har med spänning följt utvecklingen. Det ser inte ut att vara många, men, de som syns växer väldigt fort! Jag är lite avvaktande med att ta bort dem då jag ännu inte vet om de gör mer skada än nytta!

                    Så min fråga till er i denna tråd blir - snäckor - skada eller nytta? Självklart förstår jag att det kan vara nytta(föda till fiskar) eller skada(massor av snäckor) men rent generellt. Skall man aktivt plocka bort - eller - lugnt låta dem vara kvar i ett akvarium?
                    Jag gillar mina snäckor, har flera olika sorter. Men det ska inte vara för många förstås. Har inte märkt att mina snäckor skulle göra någon skada. Ev så äter de på min hygrophila difformis, men det kan vara ancistrusarna också. Övriga växter låter de bli.
                    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                    Kommentar

                    • Klinten
                      • July 2007
                      • 1313

                      #11
                      Ursprungligen postat av Knyttet
                      Jag gillar mina snäckor, har flera olika sorter. Men det ska inte vara för många förstås. Har inte märkt att mina snäckor skulle göra någon skada. Ev så äter de på min hygrophila difformis, men det kan vara ancistrusarna också. Övriga växter låter de bli.
                      Noterar nu att dessa få, men numera stora snäckor, bajsar som om de vore elefanter!
                      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                      Kommentar

                      • Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

                        #12
                        Ursprungligen postat av Olof Loklint
                        Noterar nu att dessa få, men numera stora snäckor, bajsar som om de vore elefanter!
                        Nu blir jag väldigt nyfiken på vad det är för sorts snäckor du har. Har du någon bild?
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                        Kommentar

                        • Klinten
                          • July 2007
                          • 1313

                          #13
                          Ursprungligen postat av Knyttet
                          Nu blir jag väldigt nyfiken på vad det är för sorts snäckor du har. Har du någon bild?
                          - Har ingen bild just nu men det kan nog ordnas. Plockade bort ett par stycken ur minsta akvariet idag. Men det finns en stor rackare kvar. Den skall jag nog kunna fånga på bild...
                          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                          Kommentar

                          Arbetssätt...