Kampfisk och räkor, ingen bra kombination.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChatNoir
    • June 2006
    • 36

    #16
    Idag tog Slobodan (min kampfisk) en räka (den finaste!!) i munnen och tuggade lite, och spottade sedan ut den!!! Nu är stjärten böjd och den ahr lite sår på ryggen. Fast den kan gå och så... Vad ska jag göra tills Slobodan kan få nyt akvarium?
    Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

    Kommentar

    • Matti79
      • July 2007
      • 11

      #17
      Kampfisken äter gärna räkorna presis efter en ömnsning av skalet då det nya skalet är mjukt.
      Ett bra sätt att undvika detta är att ha bra ställen för räkorna att gömma sig på.
      Jag har några täta lågväxande växter som funkar som ett utmärkt hemm åt räkorna där de överlever både kampfisk ock sckalre

      Kommentar

      • Zoelin
        • March 2007
        • 137

        #18
        vår kamphane rör inte räkorna (körsbörsräkor), han kan nafsa lite efter dom om dom råkar komma precis framför honom men dom 2 kamphonorna har dödat bort ca 15-20 räkor för oss upptäkte jag nu idag när jag skulle flytta över räkorna i ett litet akvarium så nu har vi bara 6 kvar
        Mvh Kerstin & Alexander

        Kommentar

        • Radioaktiva Räkor
          • May 2007
          • 1760

          #19
          Jag lovar dig att vi har massor av vegetation för räkorna att gömma sig! tydligen så hjälpte inte det..
          Så fort en räka råkade titta fram så var det kört..
          Trodde faktiskt inte att kampiskar kunde vara så snabba, ändå har vår hane väldigt långa fenor och verkar allmänt lat för det mesta.. snacka om skenet kan bedra, ska aldrig mer underskatta en kampfisk :P

          /M
          With a licence to krill!
          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

          Kommentar

          • ChatNoir
            • June 2006
            • 36

            #20
            Nä, nu har min tjockis ätit två räkor. Fast de verkar trivas iallafall,d e har blivit fler hursom.
            Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

            Kommentar

            • gizmogirl
              • August 2006
              • 2214

              #21
              mina körsbär har fått vara ifred för min kampfisk och de förökar sig hela tiden.

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #22
                Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                Har länge undrat varför körsbären inte synts till, av 20 finns nu blott 7-8 kvar. Och boven i dramat är... kampfisken Edgar! Det var inte några små körsbär utan fullvuxna räkor. Tittade till karet nyss och såg då detta monstrum till kampfisk jaga och sedan kasta sig över för att till sist svälja räkan hel! Ett hemskt skådespel av naturen!

                Så kampfiskar kan gott strykas ifrån listan med fiskar som kan gå med räkor.

                //C
                Så gjode mina endlers också. Fast halvvuxna räkor. De fick flytta omedelbart kan jag säga

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #23
                  Jag tror att det kan vara så, helt plötsligt så fungerar det inte längre. Det kan gå hur bra som helst och de tänker inte på räkorna som mat men så helt plötsligt så smäller det och då är det kört, då kommer de alltid att se räkorna som mat och förr eller senare har man inga kvar.

                  Jag märkte på nya fiskar att de spanade in räkorna när de först kom i karet och sedan jagade de endlersyngel men så har de vant sig och låter både yngel och räkor vara som regel. Skumt är att de fortfarande äter platyyngel, trots att de är så skygga, men röda och gula är tydligen godare?!

                  Så nu efter medicinering så skulle räkor tillbaka i stora karet och det fanns nya, större platy som mer beteer och sig som och ser ut som svärdbärare... Jag trodde aldrig att det skulle gå och fegade länge innan jag tog 10 stycken räkor, koppade in, matade fiskarna, släckte belysningen och halva lägenheten och släppte räkorna.
                  Det gick jättebra... En räka mådde dåligt redan när jag tog den och den dog av flytten, fiskarna tog inte ens döingen..

                  Generellt så är ju Crystal större än Körsbär så jag tror att det går bättre med dem. Jag har en känsla av att Crystal har bättre vett att akta sig för fisken också.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  Arbetssätt...