Knepig körsbärsräkas död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brainstorm
    • November 2005
    • 132

    Knepig körsbärsräkas död

    Det hela började i morse när jag såg att den ena honan inte hade kvar rommen under magen.
    Hon låg uppochned i akvariet och när de andra började peta på henne hoppade hon till och simmade några cm sen la hon sig på rygg igen.

    Kollade lite närmare då jag såg att det såg ut som om hennes gmmla skal satt fast vid huvudet, då jag fångade in henne och tog bort det gammla skalet försiktigt.

    Sen när jag stoppade i henne så simmade hon lite bättre men senare så låg hon på rygg igen.

    Och nu när jag kollar så är hon död, de andra honorna håler på attt äta upp henne.

    Vad kan ha hänt? Kan honorna dö efter de släppt räklingarna?

    P.S jag har inte sett skymten av några räklingar än.
  • pingvin93
    • July 2007
    • 67

    #2
    läskigt..
    ER IC

    Kommentar

    • Killer 21
      • May 2007
      • 60

      #3
      Jag har råkat ut för detta mina CB honor brukar ömsa skal före dom släpper ner rommen på bakkroppen ock sedan ca 2 dyngn efter att äggen kläkts jag har också sett detta fenomen att skalet inte släpper men det är väll kanske så i naturen att det inte alltid går som det är tänkt.
      Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Jag har några gånger råkat ut för att honor med mycket rom dör oväntat. Det verkar vara lite extra påfrestande för dom med rommen.

        Matar du dom med oväxlande mat?
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • brainstorm
          • November 2005
          • 132

          #5
          Jag brukar mata dem med flingfoder för det tycket de bäst om, har försökt med maltabletter men dem vägrar de äta.

          Vad kan ha hänt med ungarna? Jag tycker att jag borde se någon allafall?

          Kommentar

          • EvaPeva
            • May 2007
            • 765

            #6
            Det finns speciellt räkfoder i tablettform som du kan köpa i zoobutiken.

            Trist när det går åt skogen. Jag har faktiskt klarat mig utan men det kommer väl till mig med...
            Lycka till!
            Mvh Eva

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Det är bara att vänta och se. Har det kläckts ungar så är dom så små i början, bara ca 3 mm långa och väldigt smala.
              Har du bara räkor i karet?
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              Arbetssätt...