Uppfödar fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killer 21
    • May 2007
    • 60

    Uppfödar fråga

    Hej på er alla räk älskare ock även andra.
    Jag har nu funderat ett längre tag ock tror nu att ja närmar mig ett beslut ja skall börja odla räkor i större omfattning.
    Det ja nu undrar tror ni att det det är en bra ide eller är ja helt ute ock cycklar.
    Jag odlar idag:
    Caridina multidentata (Caridina japonica) Amano
    Caridina cf. cantonensis "Crystal red"
    Caridina cf. cantonensis "Black crystal"
    Neocaridina heteropoda var. "red" Körsbörs räka
    Caridina cf. cantonensis "Tiger"
    Caridina cf. babaulti ”Grön”
    HAR IDAG ENDAST BARA SMÅ YNGEL !!EJ TILL FÖRSÄLJNING!!

    Men tänker utöka sortimentet om jag utökar min värksamhet.
    Min största fråga är tror ni det finns en marknad.
    Min tanke är inte att bli rik utan bara att det skall gå runt med en liten vinst för fortsatt investering ock inköp för att ej odla sönder raserna.
    Jag har hitintills odlat helt utan vatten tillsattser på rent komunalt vatten & aldrig haft någon större dödlighet (Ca 3-4 individer i varje kull) men ganska stor dödlighet vid köp från större akvarie grossister (40-50%).
    Detta tror jag beror på att de importerar från grosister som medesinerar sina djur. (Ej vetenskapligt fakta bara min tanke).
    Har heller inte haft problem med flytt av indevider så länge karet jag flyttar till har varigt i gång ett tag (3-4 veckor)

    Frågan är alltså skall jag sattsa på det här eller skall jag lägga ner min ide ock återgå till mitt vanliga Svensson liv

    VAD TYCKER NI
    (Låt era åsikter flöda)
    Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Till att börja med kan du skippa tanken på att tjäna pengar på Körsbär - alla som har dem blir översvämmade av bebisar och praktiskt taget ger bort dem... hörde av "min" zooaffär att han aldrig säljer körsbär numer.

    Amano är krångliga och ska ha saltvatten som små. Men det visste du säkert...

    Om du skaffar "snygga" black + red crystal från Japan ( t ex) kan du säkert göra en liten vinst. De "vanliga" är så pass billiga och enkla att få tag på att jag inte tror du kan göra någon god affär av det.

    Annars var det en kul idé! Lycka till med vad du än bestämmer dig för!
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      #3
      Ursprungligen postat av Killer 21
      Hej på er alla räk älskare ock även andra.
      Jag har nu funderat ett längre tag ock tror nu att ja närmar mig ett beslut ja skall börja odla räkor i större omfattning.
      Det ja nu undrar tror ni att det det är en bra ide eller är ja helt ute ock cycklar.
      Jag odlar idag:
      Caridina multidentata (Caridina japonica) Amano
      Caridina cf. cantonensis "Crystal red"
      Caridina cf. cantonensis "Black crystal"
      Neocaridina heteropoda var. "red" Körsbörs räka
      Caridina cf. cantonensis "Tiger"
      Caridina cf. babaulti ”Grön”
      HAR IDAG ENDAST BARA SMÅ YNGEL !!EJ TILL FÖRSÄLJNING!!

      Men tänker utöka sortimentet om jag utökar min värksamhet.
      Min största fråga är tror ni det finns en marknad.
      Min tanke är inte att bli rik utan bara att det skall gå runt med en liten vinst för fortsatt investering ock inköp för att ej odla sönder raserna.
      Jag har hitintills odlat helt utan vatten tillsattser på rent komunalt vatten & aldrig haft någon större dödlighet (Ca 3-4 individer i varje kull) men ganska stor dödlighet vid köp från större akvarie grossister (40-50%).
      Detta tror jag beror på att de importerar från grosister som medesinerar sina djur. (Ej vetenskapligt fakta bara min tanke).
      Har heller inte haft problem med flytt av indevider så länge karet jag flyttar till har varigt i gång ett tag (3-4 veckor)

      Frågan är alltså skall jag sattsa på det här eller skall jag lägga ner min ide ock återgå till mitt vanliga Svensson liv

      VAD TYCKER NI
      (Låt era åsikter flöda)
      Har du lyckats med Amanoräkan?

      Kommentar

      • LinnH
        • August 2007
        • 10

        #4
        Jag har funderat och också kommit fram till lite räker.. Jag tkr att de är så roliga att titta på när de går i flock å när de äter! Ska ha ett 19 liters och bara ha räker och kanske ha yngel från det stora akvariet.

        Kommentar

        • Killer 21
          • May 2007
          • 60

          #5
          Ursprungligen postat av Malinitzi
          Har du lyckats med Amanoräkan?


          Ja efter några försök har jag provat ut ett sätt som funkat för mig jag får ut ca 500-600 per kull nu ock mycket har jag Azur att tacka för det jag följde hans odlings dagbok testade 8-9 kullar under en ganska intensiv tid många yngel dog men skam den som ger sig jag gjorde lite ändringar på försök ock överlevnads prosenten ökar lite för varje gång.
          Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            #6
            Ursprungligen postat av Killer 21
            Ja efter några försök har jag provat ut ett sätt som funkat för mig jag får ut ca 500-600 per kull nu ock mycket har jag Azur att tacka för det jag följde hans odlings dagbok testade 8-9 kullar under en ganska intensiv tid många yngel dog men skam den som ger sig jag gjorde lite ändringar på försök ock överlevnads prosenten ökar lite för varje gång.
            Lycko dej! Du kan väl dela med dig av din kunskap....

            Kommentar

            • Paatsu
              • December 2006
              • 294

              #7
              Det jag kan tänka mig som har en aning lite större efterfråga är alla ovanliga räksorter som inte finns i Sverige än. Du kan säkert importera hem dem från Tyskland eller nåt. Eller så funkar det också som MammaMia sa, importera hem några snygga crystal red/bee räkor från Japan. De går åt garanterat.
              Redbee.se » // Johnny

              Kommentar

              • Sintei
                • May 2006
                • 501

                #8
                Kan säga att i skåne (Malmö med omnejd) är det ganska kasst med räkor hos djuraffärerna. Kanske blir bättre efter sommaren.
                www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                Kommentar

                • Killer 21
                  • May 2007
                  • 60

                  #9
                  Ursprungligen postat av Paatsu
                  Det jag kan tänka mig som har en aning lite större efterfråga är alla ovanliga räksorter som inte finns i Sverige än. Du kan säkert importera hem dem från Tyskland eller nåt. Eller så funkar det också som MammaMia sa, importera hem några snygga crystal red/bee räkor från Japan. De går åt garanterat.
                  Ursprungligen postat av Sintei
                  Kan säga att i skåne (Malmö med omnejd) är det ganska kasst med räkor hos djuraffärerna. Kanske blir bättre efter sommaren.
                  Ursprungligen postat av Malinitzi
                  Lycko dej! Du kan väl dela med dig av din kunskap....

                  Jag har idag några utlänska kontakter som jag har en del samarbeten med men det är tanken att det skall utökas för att även inportera ovanligare sorter som ja skall prova att odla.


                  Om jag startar upp detta så är tanken att jag skall försöka leverera från stockholm ock söder ut (även norr om stockholm) problemet är att hitta en transport lösning som håller året runt.



                  Min fru håller nu på att framställa en odlings guide av Amano men det tar lite tid pga att hon äver håller på att planera en ev odlings lokal.
                  men den skal vi nog kunna lägga ut här när den är färdig.
                  Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

                  Kommentar

                  • Killer 21
                    • May 2007
                    • 60

                    #10
                    Nu har jag klurat färdigt
                    Jag drar i gång i dag nu är klockan strax efter 2 ock jag drar igång Projektet när jag har sovigt lite.

                    Tack för era svar
                    Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

                    Kommentar

                    • becky_be
                      • August 2005
                      • 473

                      #11
                      Har i norr, åtminstone Hälsingland där jag bor, vet jag att det finns en efterfrågan av räkor. Men för det mesta hittar jag bara Red Cherry här uppe. Om jag beställer hem... Finns det Crystal Red eller White Pearl att få hem är det oftast rätt så dyra. Andra sorter lyser med sin stora frånvaro...
                      @-{-{--
                      Rebecca

                      Kommentar

                      Arbetssätt...