Skillnader på körsbär och humleräkor...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nmj
    • April 2006
    • 35

    Skillnader på körsbär och humleräkor...?

    Jag har haft körsbärsräkor i ungefär ett år, de trivs hur bra som hälst och de förökar sig explosionsartat. Jag kände då att det var dags för att testa någon annan räkart. Det fick bli humleräkor.

    Men det konstiga är att mina humleräkor(10st) inte förökar sig alls (jag har haft de räkorna i 2,5 månader), jag har läst här på artbeskrivningarna, men där så får jag uppfattningen att humleräkor ska ha ungefär samma levnadsförhållanden som körsbärsräkor för att trivas….

    Jag har flyttat över 3-4 stycken körsbärsräkor till karet med humleräkorna, och det som har hänt är att körsbärsräkorna i samma kar är inne på sin andra kull nu, utan att humleräkorna förökar sig alls?
    Så min fråga är hur jag ska få humleräkorna att föröka sig?
    /M
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Humleräkorna är mycket knepigare än körsbär. Bara att få dom att överleva är bra Om dom sen förökar sig så är det ju väldigt trevligt. Det är nog bara att vänta och se, för du har inte för hårt vatten va? det är en sak som kan hämma förökningen hos dom. Körsbär är mycket tåligare mot allt.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Radioaktiva Räkor
      • May 2007
      • 1760

      #3
      Humleräkor är ju närmare besläktade med CR än Körsbären.

      Vi har 3st humleräkor och inte märkt av minsta tillstymmelse till förökning nu efter snart 2 månader (lite längre tid än vad det tog för våra Crystal i samma kar) så man får anta att dom är lite petigare, dock är dom aktiva hela tilden och man kan se alla tre vara framme och äta osv. Man får nog helt enkelt vänta och se, vore ju så skoj med lite humleräklingar

      //C
      With a licence to krill!
      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

      Kommentar

      • lehndal
        • August 2005
        • 45

        #4
        Väntans tid

        Jag skulle nog se tiden an med tillförsikt, 2.5 månader är inte särskilt lång tid i akvariesammanhang.

        Jag hällde ner ett gäng humlor i ett akvarium i fjol och som det är rätt mycket växter i burken såg jag inte en enda räka under lång tid. Men sedan satte de igång och nu skulle jag kunna bjuda traktens alla katter på räkfrossa, det myllrar av räkor!
        Hans-Erik Lehndal

        in omnibus requiem quasivi et nusquam inveni nisi in angulo cum libro

        www.lehndal.com
        http://lehndal.blogspot.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...