Förslag på lämplig småfisk att hålla med japonica räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrBlue
    • September 2004
    • 10

    Förslag på lämplig småfisk att hålla med japonica räkor

    Hej!

    Jag har försökt en gång förut att hålla räkor i mitt akvarie med "småfisk", första gången vart de uppätna av någon/några av fiskarna inom en veckas tid. Nu är jag sugen att på nytt göra ett försök med japonica, men jag vägrar om det finns minsta chans att någon av de fiskar jag har i karet klarar av att norpa en räka. Det är något för dyrt att hålla levande räkor som "fiskmat". Tanken var att de som nyttodjur skulle få städa lite på botten efter sånt som andra fiskar lämnar.

    Det är främst olika sorters tetror i karet

    sorgmantel
    blod
    koppar
    samt rödmunstetra

    sen sebrafiskar, siamensis, pakistanbotior samt gibbiceps. Själv misstänker jag att pakistanerna samt sorgmantlarna kanske ger sig på dem, de är ju glupska, samt att pakistanerna gillar snäckor... men jag vet inte, vad tror ni, är det värt ett försök till eller blir det fiskmat även denna gång? Skillnaden denna gång är främst att jag inte har några barber kvar, dessa gav jag bort då de var lite för "elaka" för mitt tycke och smak.
    Natureae sequitur semina puisque suae
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ingen av de fiskarna tar Amano-räkor. Inte en chans.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • polysperma
      • January 2007
      • 550

      #3
      botior och räkor funkar inte, dom kommer suga i sej räkan, klappa sej på magen och säga rap.
      Även den bästa akvarist kan fela

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag tror inte ett ögonblick på att pakistanbotior äter amano-räkor.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • polysperma
          • January 2007
          • 550

          #5
          nja jag tror att dom är som de flesta botior och kan en zebrabotia på 4cm slurpa i sej en amano så kan nog pakistanen det oxå.
          förvisso kan man ju köpa 1 och testa, tror dom ligger på 24 kr.
          billigare än att bli av med ett helt stim :-)
          Även den bästa akvarist kan fela

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Du vet om att Amano-räkor är drygt dubbelt så stora som körsbärsräkor, va? Det är liksom 4 cm långa och ganska hårt bepansrade räkor.

            Allt är väl möjligt, antar jag, men jag har väldigt väldigt svårt att tro att en pakistanbotia kan göra mer än möjligen irritera en Amano-räka.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • polysperma
              • January 2007
              • 550

              #7
              jag är fullt medveten vad en amano är och har sett det själv med egna ögon i mitt egna kar.
              men då förvisso en liten zebra botia och inte en pakistan.
              och den amanon var inte liten, den var i stl med zebran.
              när jag köpte min blå jätte (gabbon?) så vart jag rekomenderad att inte ha han vid botiorna trots att han är 11cm.
              så stl har inte sån stor betydelse.
              men jag annser att enda sättet att få reda på det är att testa.
              men tumregeln är: botior+räkor= big no ungfär som kampfisk+kampfisk= big no.
              men för det så är det inte utdömt, finns exemplar som faktiskt kan förvåna.
              dom är ju individer så som vi är så provar man inte så får man inget veta eller hur:-)
              Även den bästa akvarist kan fela

              Kommentar

              • MrBlue
                • September 2004
                • 10

                #8
                Okej!

                Som jag föstår så är det bara pakistanbotiorna som eventuellt kan norpa någon av amanoräkorna. Förra gången såg jag aldrig exakt vem av dem som dödade räkorna, däremot såg jag vilka som var "nyfikna" på dem, barberna gjorde tappra försök, samt pakistanierna, trodde själv aldrig de skulle få tag i räkorna, då räkorna hoppade iväg skitsnabbt. Oftast tror jag det hände vid mörkrets inbrott, då man såg barberna samt botiorna på morgonen simma med räkor i munnen. Räkorna var iof ganska små, och hade inte hunnit bli fyra cm. Vid tillfället var de runt 1-2 cm. Kanske om man skulle välja ut lite större exemplar, alternativt satsa på att möblera om med ännu fler gömmor. Det finns rötter, stenar, grottor och tät växtlighet som det är, men det kanske inte är tillräckligt.
                Natureae sequitur semina puisque suae

                Kommentar

                • Radioaktiva Räkor
                  • May 2007
                  • 1760

                  #9
                  Dock kan en del räkor bli livrädda för botier om dom hålls i samma kar, var med om ett gäng amanosar som gömde sig bakom pumpen tills dom fick flytta för att dom var så tråkiga, sen blev det världens party på dom i det nya karet.
                  With a licence to krill!
                  Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                  Kommentar

                  • MrBlue
                    • September 2004
                    • 10

                    #10
                    Fick en liten överraskning igår!

                    Min sambo hade varit och köpt två amanoräkor. När jag tände akvariet idag, såg jag den ena iallfall, han satt och tryckte bakom mitt innerfilter, precis som du beskrev Radioaktiva Räkor. Den andra såg jag inte för tillfället, å andra sidan är de ganska bra på att gömma sig. Tydligen så var blodtetrerna de som var mest intresserade av nykomlingarna igår. En av dem hade tom nafsat en amanoräka i "svansen". Men det verkar inte uppkomma någon direkt skada. Annars var det mest siamensisarna som vart lite upprörda på räkornas "antenner" av någon mycket märklig anledning. Skumt, men skulle vara halvkul att se, själv var jag på jobbet. Blir att detaljstudera idag.
                    Natureae sequitur semina puisque suae

                    Kommentar

                    • Leonard
                      • January 2006
                      • 2352

                      #11
                      Blodtetrorna är nog inte någon fara, inte heller Siameserna (om det inte är falsk Siames).
                      Jag skulle heller aldrig stoppa räkor och botior i samma kar. Dvärgbotior går ju bra med större räkor (dvs inte dvärgräkor), men Pakistan skulle nog inte gå så bra.

                      Tror ni att Amanoräkor skulle funka med Skalarer?
                      18år. . . . . .<¨,)))--{
                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Anneth
                        • August 2006
                        • 412

                        #12
                        Men Amanoräkor kan dom också, här om dagen kom jag på en av mina Amanoräkor med att äta på en vuxen guppyhane, räkan käkade bakifrån på fisken medans fisken levde. När halva guppyn var uppäten, hela rumpan och en liten bit in på kroppen & den fortfarande levde så släppte räkan den, Så jag tog upp den stackars lilla guppyn och avlivade den..
                        Jag kan lova att dom jäkla räkorna var billiga just då, dom små monstrena..

                        Hälsningar Anneth
                        Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                        Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...