Potamidae krabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • abbimicke
    • May 2007
    • 599

    Potamidae krabbor

    Har just köpt in tre krabbor och behöver lite info. Har aldrig haft krabbor förr.
    Någon här som har bra information om potamidae krabbor? (eller andra krabbor, vet inte om det är samma med alla)

    Vad äter de?
    Potamidae krabbor är undervatten krabbor för sötvatten.
    Kan de förstöra växter, döda fiskar?
    Senast redigerad av abbimicke; 28 July 2007, 13:55.
    http://kiwi.msun.se <- blogg

  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    #2
    undervattenskrabba? ja tjena.... av erfarenhet efter att ha googlat i evigheter på sötvattenkrabbor av de alla slag så är landdel ett måste för samtliga sötvattenskrabbor om man nu ska få dom att leva normal länge, fast förvisso en 2-3 år kan den ju överleva i vatten, om så olycklig men iaf.
    men googel är ju ett hett tips.
    Även den bästa akvarist kan fela

    Kommentar

    • polysperma
      • January 2007
      • 550

      #3
      http://it.wikipedia.org/wiki/Potamidae jo då landkrabba.....
      Även den bästa akvarist kan fela

      Kommentar

      • abbimicke
        • May 2007
        • 599

        #4
        Tack för svaret!
        Krabban dödade en posthorn snäcka idag och vi hann inte rädda den.
        Men vi räddade 3 posthornsnäckor och flyttade krabbor till ett 19liters akvarium.

        De är väl samma sak som räkor och snäckor de kan vara i litet akvarium utan problem?

        Vi har dem bara undervatten nu, akvariehandlare säger de lever under vatten hela tiden och tydligen stämde det inte. Så vi får fixa filtermassa uppåt så de kan klättra upp och tar luften om de vill.
        http://kiwi.msun.se <- blogg

        Kommentar

        • polysperma
          • January 2007
          • 550

          #5
          jag har min rödklo i ett 17L och han äter och frodas.
          ställde ner en kruka med jord åt han som han kan gräva runt i och han är kors i taket mest på land och föredrar en dusch 2 gånger per dag med blommsprutan framför vattnet.
          så jag skulle snarare jämföra krabborna med eremitkräftorna men tänk på att krabbor är ena lortgrisar iaf min så vattenbyten är a och o.
          Även den bästa akvarist kan fela

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Alla krabbor ska ha en landdel att gå upp till om du inte har det så brukar dem gå upp på pumpen och sitta där ett par timmar om man har ett innerfilter där ska vara god filtrering bra med gömställe.Man kan mata dem med Crab Sticks som man kan köpa eller gurka det tycker mina om,men all överbliven mat ska tas upp efter som dem går in och gömmer det så kan detta vara problem ibland.

            Jag byter vatten var tredje dag efter som dem utsöndrar en illaluktande doft,Jag har provat att mata mina med räkor men dem tycks inte gilla dem jag har även en Ancistrus mal simmande med dem mest för algerna skulle funkar jätte bra det är inget ovanligt med alagsmål efter som dem avskyr varandra så händer det att dem tappar en klo,men det är ingen fara det växer ut en ny.När dem skickas till Sverige så kommer dem i en påse utan vatten den är bara fuktig inne i så att dem behöver en landdel i karet plus se till att du har väl tätslutet för dem rymmer jätte lätt genom att klättra via silikonen på sidan och det går inte ha växter i dem ser detta som föda.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • polysperma
              • January 2007
              • 550

              #7
              krabbor äter massa saker har jag konstanterat.....
              köttfärs, sallad, äppleskivor, torsk, sej, alaskapollak, potatis, gurka (inte popis inte räkor heller)..... dom är asätare så döda fiskar finns det de som kastar i åt dom oxå (jag gör det inte då jag är rädd för smittor om jag nu skulle ha drit i fiskkaret) kattmat gick i.
              flingfoder dizzar min krabba men där emot pellets för eremitkräftor går fint om man duschar det lite.
              glöm inte kalcium, dom är ju skaldjur den biten har jag inte riktigt klurat ut men hoppas den varierade kosten och eremitkräfft maten kompencerar det.
              ska kolla upp lite närmare hur man kompencerar det då min inte äter räkskal å räkmix.
              dom verkar föredra att få maten på land, tänk på att ta bort överbliven mat, man vill ju inte odla magsjuka och mask i karet.
              en mätt krabba äter inte växterna där emot försöker dom klättra på dom så dom går tyvärr av eller så gräver dom sönder rötterna när dom försöker göra gångar i krukorna.

              ang att tappa klorna i försvar så måste jag bara länka till en hel härlig bild som drabbade min akvariebutiks ägare:

              sen jag såg den bilden så kan jag lova att jag är på helspän när jag ska ta upp min......

              nå ja nu svävade jag ut lite men hoppas du fick lite matnyttigt i mitt svammel.
              Även den bästa akvarist kan fela

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Sen har jag hört att dem föredrar eller behöver högt ph så jag har kalksten blandat med sjösten det är när dem ömsar skal då det nya ska byggas upp så ska det ha med Kalkhalten att göra eller nåt sånt.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • polysperma
                  • January 2007
                  • 550

                  #9
                  japps som med räkor och snäckor så stärks skalet av det.
                  ngn rekomenderat ph har jag inte kommit till än i mitt sökande men då borde mitt som ligger på 8,5 vara dröm läge:-D
                  testade att lägga ner skal som en amano ömsat nu till min krabba (är ju osaltat så att säga) nu så ska man ju helst låta skalen ligga kvar hos räkorna men jag såg att flera ömsat så jag stal ett.
                  äter han det så är det ju en bra lösning att ge han tillskott.
                  Även den bästa akvarist kan fela

                  Kommentar

                  • abbimicke
                    • May 2007
                    • 599

                    #10
                    Bra! Vi har en stor kalksten i och tror att gruset är kalksten också, det är iaf vitt ^^ Nu har vi tömt akvariet till hälften och det får vara ett territarium istället. krabborna har nu landdelar. Tror ni att kalken från kalkstenarna räcker åt dem eller måste de äta något som innehåller kalk också? Behöver väl inte ha någon pump i akvariet? Eller?
                    http://kiwi.msun.se <- blogg

                    Kommentar

                    • polysperma
                      • January 2007
                      • 550

                      #11
                      bottenfilter rekomenderas då dom är lortgrisar, allt beror ju på hur ofta du vill göra vattenbyten och hur stort karet är, får du plats med ett filter så tuffa på med ett, det blir ju bättre vattenkvalitet då.
                      tror dom kommer "gnaga" på kalkstenen så det borde räcka.
                      är osäker när det gäller kalkfronten ,letar som en liten blå efter kalk info
                      Även den bästa akvarist kan fela

                      Kommentar

                      • abbimicke
                        • May 2007
                        • 599

                        #12
                        Tack för svaret!
                        Vi har 19liters och hur ofta måste vi göra vattenbyte om vi kör utan filter?
                        Kan vi ha någon algätare fisk i karet för att bli av med alger?
                        http://kiwi.msun.se <- blogg

                        Kommentar

                        • polysperma
                          • January 2007
                          • 550

                          #13
                          jag har 17 liter petbox, vattennivån är ca3cm över grus på det djupaste stället, varannan-var tredje dag gör jag ett vattenbyte.
                          alger har jag inte sett röken av, där emot så blir vattnet lite grummligt framåt dag 3.
                          krabbor vill ju inte ha mega belysning heller, min nöjer sej med det dagsljus som är i rummet.
                          provade med en skrivbordslampa över petboxen men då försökte stakarn desperat gräva ner sej i gruset.
                          http://s186.photobucket.com/albums/x...nt=krabbis.jpg en dålig snabbt tagen bild på hur min krabba bor, 2 krukor med fredskalla och en vanlig akvarierot.
                          bakom växten till höger så är hans landdel och även där maten serveras.
                          kommer inhandla modellen större pet-boxar till kommande krabbor (raggar halloween och vampyrkrabba för glatta livet) petboxar valde jag just av den anledningen att dom är lätta att bära fram och tbx och super enkla att förvara.
                          Även den bästa akvarist kan fela

                          Kommentar

                          • abbimicke
                            • May 2007
                            • 599

                            #14
                            En krabba har rymt trots att vi har ett totalt tättslutande lock av plast som övergår direkt till taket. Förstår inte hur den har kunnat gå upp och ner hängandes i taket!
                            http://kiwi.msun.se <- blogg

                            Kommentar

                            • polysperma
                              • January 2007
                              • 550

                              #15
                              är erat täcklock som till mitt 54a lite skrovligt på insidan så räcker det för att dom ska få grepp.
                              kolla där sladdarna går ut vid täcklocket, där är det stora hål takt ut i friheten
                              *glad över min pet-box*
                              Även den bästa akvarist kan fela

                              Kommentar

                              Arbetssätt...