Räk bebisar och rengörning av pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

    Räk bebisar och rengörning av pump

    Hej
    Har ett litet porblem, mina räkor har fått barn och dessa har invaderat min pump.
    Har en pump av märke Aquael turbofilter som ser ut så här http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1

    Behöver verkligen rengöra filtret men hur skall jag lyckas utan att få med alla dessa miniräkor?
    Tydligen är det jätte gott att sitta och äta alla rester på filtret,,,,
    Kan man fånga så små räkor utan att skada dem?
    Några tips för hur jag gör det, håv kommer inte funka då dom är ca 2 mm stora.

    /b
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
  • pingvin93
    • July 2007
    • 67

    #2
    Ursprungligen postat av Blossom7
    Hej
    Har ett litet porblem, mina räkor har fått barn och dessa har invaderat min pump.
    Har en pump av märke Aquael turbofilter som ser ut så här http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1

    Behöver verkligen rengöra filtret men hur skall jag lyckas utan att få med alla dessa miniräkor?
    Tydligen är det jätte gott att sitta och äta alla rester på filtret,,,,
    Kan man fånga så små räkor utan att skada dem?
    Några tips för hur jag gör det, håv kommer inte funka då dom är ca 2 mm stora.

    /b
    Jag hade tänkt köpa den pumpen är den räksäker?
    Skulle väl gå att bara ta filtret ur vattnet så simmar de iväg ner till ngn växte elr liknande.
    Bara jag flyttade plats på mitt filter flyttade de på sig =)
    ER IC

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Prova om du kan lyfta över pumpen ner i en bytta med vatten från akvariet, ta isär det som går och försiktigt skaka ut ynglen i byttan. Sen häller du tillbaks vattnet med yngeln i karet, och rengör pumpen lite när den är räkfri.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Blossom7
        • March 2007
        • 1182

        #4
        Hej
        Jo, jag köpte den för att den var räk och yngelsäker. Att det dessutom är en suverän pump som renar bra gör ju inte saken sämre. :=)
        /B
        "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

        Kommentar

        • Blossom7
          • March 2007
          • 1182

          #5
          Tusen tack för ditt tips, jag är bara så rädd att jag skall klämma de små, men jag får prova med en bunke.

          /B
          "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ha ha..

            Jag håller på med ett litet, genomskinligt vällingmått och jagar microbebisar i hinken... Förr tog det en timme och jag fick be min dotter om hjälp för man blir ju blind till slut.. Ville ju inte hälla tillbaka all smuts från filterpatronerna..

            Nu har jag börjat att hälla över från hinken till en vit porslinsskål så de syns de små rackarna, plus att det är lättare att fånga dem i en grundare pytts med sluttande kanter isf en hinkjäkel.. Se till bara att ingen liten skrutt blir kvar i hinken, behåll lite vatten att fylla på hinken och kolla en gång till för säkerhets skull...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

              #7
              De BORDE inte komma in i själva filterburken om du har den där svampen på insuget?! Jag har också jagar räkbebisar - med ett kryddmått i badkaret
              Always look at the bright side of life

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ha ha..

                Ursprungligen postat av Mamma Mia
                De BORDE inte komma in i själva filterburken om du har den där svampen på insuget?! Jag har också jagar räkbebisar - med ett kryddmått i badkaret
                Jag hörde det av Eva... Man blir nog lite galen när man har skaffat räkor, där står vi och bryter ryggen på kuppen Men byter man mycket vatten så var badkaret ett bra tips.. Mindre vatten ett handfat eller en skål.. Det verkar som att småttingarna håller sig på botten av hinken så jag brukar försiktigt hälla bort hälften av vattnet..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                Arbetssätt...