Hur leker räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killer 21
    • May 2007
    • 60

    Hur leker räkor

    Är det så att hanarna blir helt tossiga ock simmar runt i hela akvariet när det fins en lek villig hona.

    Jag har 6 st crystal black som jag fick förra onsdagen 2 stora honor & 4 hanar.
    Den ena honan bär på ägg ock gorde det redan när ja fick henne men i dag vid 10 tiden när jag titta till dom var allt lungt men vid 14 tiden var det som om dom gick på uppåt tjack.
    Hanarna simmar som galningar hit ock dit & i mellanåt jagar dom den ägglösa honan runt runt.

    Jag har haft räkor i ca 1.5 år men inte sett detta betende förut.
    Någon annan som vet eller har sett något liknande
    Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Steg ett är att hanarna blir helt tokiga och simmar omkring när det är en hona som är på gång. Sen är det first come, first serve vad gäller att befrukta honan. Detta gör hanen genom att sätta sig på honans rygg och klutta en skvätt sädesvätska, honan för sen in den till äggen som blir befruktade.

    M satt och kollade på vårat räkkar igår och såg just det här beteendet, och när vi kollade idag så var honan med rom.

    Underliga små varelser de här räkorna

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Killer 21
      • May 2007
      • 60

      #3
      ok då får ja vänta till i morgon då så får man se om det blir tillökning.

      Ja nog är dom undliga men sätter man sig ock bara tittar in i karet så kan man bli sittande länge för det är hela tiden nya betenden man upptäcker.
      Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Ja jag håller med, det är verkligen underhållande att sitta och titta på dom små.
        Inte alls lika roligt att titta på våra fiskar Även om våra Endlers brukar vara en rätt bra såpopera ibland.

        Våra stora långarmade räkor är också väldigt skojiga att titta på, dom verkar ha så mycket att pyssla med.

        /M
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • Killer 21
          • May 2007
          • 60

          #5
          Ha ha då var det klart det jag såg i går var räk lek nu bär honan på ägg så nu är det bara ock vänta ock se om det blir något av dom.
          Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

          Kommentar

          • pingvin93
            • July 2007
            • 67

            #6
            Såg detta beteende ca 10min sedan!
            ER IC

            Kommentar

            • Sintei
              • May 2006
              • 501

              #7
              hur vet man att en räkhona är "mottaglig"? Är det när de får en massa gult under "nacken"? Tycker många av mina honor har en massa gult nu, men inga bär på rom ännu. ps: Jag snackar om körsbärsräkor nu
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

              Kommentar

              • Radioaktiva Räkor
                • May 2007
                • 1760

                #8
                Precis, det du ser är äggfläcken och den vandrar sakta neråt och blir större/längre tills du en dag ser honan med rom istället

                //C
                With a licence to krill!
                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Mina japanska CR stimmar igen nu ikväll..

                  De brukar stimma i några dagar innan de lyckas tycker jag men de kanske bara är när det är unga (nybörjar) honor.. Eller så är det svårflirtade karriärister...

                  Sötast är när bebisarna börjar stimma också!!! Första kullen CR jag hade så hade jag räknat till 4 st, när sedan de vuxna hannarna började stimma så simmade en av räklingarna omkring medan hans 3 systrar satt på träroten bredvid mamma och de andra damerna och tittade på..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Sintei
                    • May 2006
                    • 501

                    #10
                    följdfråga:
                    tillväxttakten, hur stor är den? När de "ploppar" ut är de runt 2-3mm (?). Jäkligt svåra att se. Har haft 2 honor som med stor sannolikhet fött. Men jag har bara sett 1 bebis! Fast å andra sidan har de 100L växtakvarium att gömma sig i Jag är bara lite rädd att jag trycker på med för mycket CO2 för bebisarna.
                    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                    Kommentar

                    Arbetssätt...