Tigerräklingarna försvinner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anjodar
    • January 2006
    • 80

    Tigerräklingarna försvinner

    Mina tigerbabysar försvinner spårlöst. Trodde tidigare att det var min Sewellia lineolata som var boven, men den är troligen oskyldig, enl tidigare fråga här i forumet.
    Jag vet att jag fått två kullar med ca 1 månads mellanrum. Det finns inte en tillstymmelse miniräksaktivitet mer än en enda liten, från den senaste kullen. Övriga verkar vara puts väck. Jag har strumpa över filtret och jag har inte hittat någon död i filtret heller. Kan de vara så illa att ancistrusen har tagit dom ändå, fast dom inte ska kunna det???

    Har någon något tips???
    Ska jag flytta mina honor med romm?
    Vad göra??

    Verkligheten är en föreställning,
    en tankeform
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Har du någon annan fisk än ancistrus? Vattenvärden? Tiger-räklingar är rätt känsliga får dåliga vatten, så vitt jag vet... de kan ju också ha kastat rommen innan den kläcktes, honorna. Av vattenskäl, stress eller något annat. Ta ur ancistrusen kanske?
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Hur länge sen var det du fick kullarna, tror du? Hur stort är karet och har du mycket växter/gömställen? Jag har sett på mina räkor, tiger också, att de fösta kullarna ser man knappt något av förrän de är halvstora. Finns det en möjlighet att de håller sig gömda fortfararande någonstans bak i karet? Matar du på lite extra så att de hittar mat? Inte för mycket föstås, men lite krossat foder, pulverfoder för yngel, brukar jag peta ner bak i karen om jag misstänker att det finns yngel.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Anjodar
        • January 2006
        • 80

        #4
        Nej, rommen är inte kastad jag har ju sett flera stycken. Vattenvärdena är alltid ok. Dessutom har jag fler akvarium med räkor där jag har räklingar, både humlor, CR o WP. Där kryllar det av babysar.

        Sonja>>>Jag tycker att jag har "dissekerat" växter o rötter med ficklampan, men inte en tillstymmelse till räkling. Akvariumet är 54l och föräldrarna är ju av "Sonjastamtavla". Jag stör inte mer än jag måste, vid vattenbyten o matning. När jag byter vatten tar jag från "övre lagret"
        Första babysarna såg jag för ca 1,5 mån sedan.

        Hur som, skall jag försöka flytta mina rommhonor så jag kan övervaka dem bättre??

        Verkligheten är en föreställning,
        en tankeform

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Flyttar du honor med rom är det ju risk att det inte funkar ändå, dessutom verkar det som om de stannar av med förökningen i många månader vid flytt. Det hände med mina när jag bytte kar åt dom. Jag skulle vilja råda till vänta och se, fast man blir ju rätt frustrerad när månaderna går och det inte händer något.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Anjodar
            • January 2006
            • 80

            #6
            Ja, de e bra frustrerande att ena kvällen se sex stycken och sen inte se några fler
            Jag tror inte de svälter ihjäl, ja har ju massa javamossa i som det borde vara massor med mat i, men jag provar ändå med att mata med "yngelpulver" ett tag.

            Verkligheten är en föreställning,
            en tankeform

            Kommentar

            Arbetssätt...