Första dödsfallet :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tvilum
    • June 2007
    • 82

    #16
    Ursprungligen postat av Sonja
    Är akvariet nystartat? Just det är räkor känsliga för.
    Ja antar att det ff är nytt...har varit igång 40 dagar ungefär.....Jag vet inte hur länge man räknar det som nystartat?
    Den andra räkan låg ett tag relativt livlös och jag tänkte att även den hade dött men några minuter senare så hade den satt sig i en håla och den sitter mest och trycker i små gömmor....Man kan väl bara hålla tummarna....

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #17
      Jag håller också tummarna för dig, och räkan.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Tvilum
        • June 2007
        • 82

        #18
        Ursprungligen postat av maria_
        Jag håller också tummarna för dig, och räkan.
        Ja han/hon ser lite sliten ut...mina barn gfastnade verkligen för räkorna direkt så det får bli fler senare igen.....
        Tack för tummarna....

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #19
          Det är inte någon fisk som bråkar, så att den gömmer sig då? Har för tillfället mitt räkkar som yngelkar också, och har märkt att ynglena är väldigt förtjusta i att picka räckorna på spröten. Nu är ju räkorna större än ynglena, så räkorna brukar skrämma iväg dem, men har man stora fiskar så är det kanske en annan femma.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • Tvilum
            • June 2007
            • 82

            #20
            Ursprungligen postat av maria_
            Det är inte någon fisk som bråkar, så att den gömmer sig då? Har för tillfället mitt räkkar som yngelkar också, och har märkt att ynglena är väldigt förtjusta i att picka räckorna på spröten. Nu är ju räkorna större än ynglena, så räkorna brukar skrämma iväg dem, men har man stora fiskar så är det kanske en annan femma.
            Ännu har jag inte upplevt någon som är på den....och jag spinger dig ganska ofta för att se om jag hittar den.......
            Räkan är ju inte mer än 1-1.5 cm nu såden kan mycket väl råka ut för någon av de andra....Jag frågade i affären om en massa saker och det skulle inte vara några problem m.m....Så tråkigt när man inte får bra/rätt info om vad som gäller .....Men man lär ju sig något nytt varje dag syn bara på räkan

            Kommentar

            • maria_
              • March 2007
              • 2867

              #21
              Jag brukar ha som regel att bestämma mig för vilka djur jag vill ha innan jag går till djuraffären, så att jag kan läsa på om dem själv först. Det är inte alltid de ger en rätt information i djuraffären, sen om det beror på okunskap eller försäljningsiver kan väl diskuteras, i en djuraffär är väl båda lika illa. Dock händer det väl ibland att jag trillar dit för något jag aldrig sett innan, men jag är ju inte mer än människa. En ganska otålig sådan också.
              Med vänlig hälsning,
              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

              Kommentar

              • Tvilum
                • June 2007
                • 82

                #22
                Ja precis så var det med räkorna...Jag hade redan klart för mig vad jag SKULLE ha men så såg jag de små liven.......Jag har varit i 3 olika affärer och det var endast i en som har gett mig bra råd och hjälp.

                Kommentar

                • maria_
                  • March 2007
                  • 2867

                  #23
                  Fast när jag har fallit för frestelsen och köpt något jag inte kan något om brukar jag åka direkt hem och ta reda på mer om de här djuren, och sedan försöka rätta till eventuella misstag (fick två hanar av en parlevande fisk en gång till exempel, och tyvärr var de inte homosexuella). På amanoräkorna står det ju till exempel att de ska vara minst sex, så överlever den här så blir väl barnen dina glada över att höra att den behöver fem kompisar till.
                  Med vänlig hälsning,
                  hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                  Kommentar

                  • Tvilum
                    • June 2007
                    • 82

                    #24
                    Jo absolut...precis lika ledsna hade de blivit om det blev 6 på en gång och alla dog.....Men jag tycker faktiskt att man ska kunna fråga och få ett riktigt svar när man köper dem...Jag frågade exakt den frågan om de ska vara si eller så många......men det behövdes inte......men men.....
                    Alla är vi ju nya någon gång....och det finns väl många här som gärna delar med sig av sina erfarenheter....

                    Kommentar

                    • maria_
                      • March 2007
                      • 2867

                      #25
                      Ja, de ska väl vara skyldiga att ge korrekt information om sina djur.. Men ack nej, ack nej, det gör de ej. Dock kommer de att straffas på domedagen. Om inte någon annan hinner före och frambesvärjer Pumpkinhead, förstås.
                      Med vänlig hälsning,
                      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                      Kommentar

                      • Tvilum
                        • June 2007
                        • 82

                        #26
                        Så sant så..
                        Men nu är det köpstopp för min del (förutom räkorna)....

                        Kommentar

                        • maria_
                          • March 2007
                          • 2867

                          #27
                          Haha, jag KAN inte sluta köpa. Ska till djuraffären imorgon faktiskt.. Men då ska jag förhoppningsvis bara köpa lite inredning till ett nytt akvarium.
                          Med vänlig hälsning,
                          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                          Kommentar

                          • Tvilum
                            • June 2007
                            • 82

                            #28
                            Ja fast här finns inte plats till fler akvarium....detta fick egentligen inte heller plats (vi har bara ett)!!
                            Jag började med 60L och hade det i några veckor sen så köptes ett beg. men det lär bli fler när boendet tillåter det.....Jo som du säger så är det väldigt svårt att låta bli....men lite mer växter och annat skojsigt kan ju köpas....

                            Kommentar

                            • maria_
                              • March 2007
                              • 2867

                              #29
                              Fast det här nya är bara på 19 liter, enbart för räkorna och mina hornsnäckor. Och sebrasnäckorna också antagligen. Men ett så litet akvarium får ju plats i bokhyllan. Sen så överlämnar jag platsproblemen till min mamma, jag bara köper akvarium, går dit, och säger "vet du vad?", samtidigt som jag ler mitt största leende och viftar med ögonfransarna.
                              Med vänlig hälsning,
                              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                              Kommentar

                              • Tvilum
                                • June 2007
                                • 82

                                #30
                                *tittar efter luckor i bokhyllan*
                                Men nä inte ens där finns det plats.....Hade gärna haft ett i sovrummet men då måste det vara knäpptyst och det går nog inte....Barnen har kanske lite plats...hmmmm....haha då blir det nog ett leksakstema i det karet....vare sig jag vill eller ej
                                Nä om man väntar på något gott....heter det väl...Jag får lugna mig....
                                Nu är det dax för skönhetssömnen för min del...ska bara smyga och titta till räkan......

                                Kommentar

                                Arbetssätt...