Hur fort växer en snigel/snäcka?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • abbimicke
    • May 2007
    • 599

Hur fort växer en snigel/snäcka?

Hittade en liten snigel/snäcka, verkar vara en yngel snigel/snäcka och jag undrar hur fort de växer? Jag har två ampullariasnäckor som kanske fått yngel?
    http://kiwi.msun.se <- blogg

• MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

Ursprungligen postat av abbimicke
    Hittade en liten snigel/snäcka, verkar vara en yngel snigel/snäcka och jag undrar hur fort de växer? Jag har två ampullariasnäckor som kanske fått yngel?
    rätt fort...
    och har du bara en så é det nog inte amps. , man kan leta efter deras kokong ovanför vattenytan, även om den é tom så kan du då veta att det é amps du fått och inte vanliga kanelbullesnäckor...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• abbimicke
      • May 2007
      • 599

Ursprungligen postat av MagicFingers
      rätt fort...
      och har du bara en så é det nog inte amps. , man kan leta efter deras kokong ovanför vattenytan, även om den é tom så kan du då veta att det é amps du fått och inte vanliga kanelbullesnäckor...
      Tack för svaret, jag hittade bara en och de andra kan ha blivit uppätna av fiskarna. Den snäcka som jag hittade har hunnit utvecklat skal som gör så att de andra fiskar inte kan äta upp den. Det kan också finnas fler men jag hittar de inte för de är väldigt små.
      Om det är kanelbullesnäckor så undrar jag om de är bra att ha i ett akvarium som liksom ampullarior är? Äter den växter?

Det fanns inte någon kokong ovanför vattenytan, inte vad vi har sett i alla fall.

Kommentar

• abbimicke
        • May 2007
        • 599

Jag filmade den idag.. Filmen hittar ni här:

Ser det ut som att vara en amps eller kanelbullesnäcka?
        Den rör sig rätt fort tycker jag

Kommentar

• Radioaktiva Räkor
          • May 2007
          • 1760

Det är nog garanterat en sån där lite snäcka som man kan få med växter som man köpt bla. Vi har också haft några som bara dyker upp helt plötsligt. I stora karet har vi dock inga, för där har vi botior

/M
          With a licence to krill!
          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

Kommentar

• abbimicke
            • May 2007
            • 599

Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
            Det är nog garanterat en sån där lite snäcka som man kan få med växter som man köpt bla. Vi har också haft några som bara dyker upp helt plötsligt. I stora karet har vi dock inga, för där har vi botior

/M
            Ja om det är en snäcka som kom med växter så undrar jag om den äter växter? Är den bra att ha i ett akvariet som amps?
            Botior har jag hört talas om, bra på att äta snäckor men jag har två amps i akvariet så det är inte bra med botior antar jag.

Kommentar

• MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

sicken räzersnigel ...
              det é ingen amp. iaf. .. hur stor är den?...om den stannar vid 3-5mm så é det ohyra bara krossa den.... har du bara en så é det lungt, ett tag....den kan gå så du ser om den blir större, blir den >5mm é det nog en posthorn och gör viss nytta i karet (och är rätt söt)
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• photofreak
                • April 2007
                • 28

garanterat en kanebulle som man itne vill ha
                jag ahr sånna men inte äter dom på mina växter dom äter alger osv vad jag vet
                jag ahr posthorn o dom ser inte ut så när dom är små alls
                det där är garanetrat en kanebulle iaf ingen posthorn

Kommentar

• chefenslillatuva
                  • June 2007
                  • 15

Tjenare.. Kan nån hjälpa mej? Har såna små små snäckor som äter upp mina växter. Det finns ju sånt medel som dödar snäckor, men för ett tag sen så köpte jag några malaysiska sandsnäckor och dom vill ja ju ha kvar... dom syns nästan aldrig så ja kan inte fånga in dom.. Hur gör jag??

Kommentar

• photofreak
                    • April 2007
                    • 28

Ursprungligen postat av chefenslillatuva
                    Tjenare.. Kan nån hjälpa mej? Har såna små små snäckor som äter upp mina växter. Det finns ju sånt medel som dödar snäckor, men för ett tag sen så köpte jag några malaysiska sandsnäckor och dom vill ja ju ha kvar... dom syns nästan aldrig så ja kan inte fånga in dom.. Hur gör jag??
                    du får plocka o döda dom för hand.
                    du kan ex när du ska göra delvattenbyte använda sug o suga bra i botten så kommer det med en hel del (syns i botten på hinken efteråt om du använder dig av hink)
                    sen kan du ta upp inredningen o spola av den så försvinner det några med
                    men äter upp dina växter? dom äter ävl bara alger o om växterna drabbas så blir det att växten försvinner med så dom äter inte växten igentligen utan algerna på växterna (även om inte algerna syns)

Kommentar

Arbetssätt...