Räksällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    Räksällskap

    Hej!

    Har ett 89l akvarium med ett par Guppys och har även tänkt skaffa några pansarmalar. Skulle jag kunna ha räkor i ett sådant kar med de invånarna?

    MVH Simon B!
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Pansarmalar - ja. Guppies kommer troligen äta några små räkbebisar, om du skaffar såna räkor som förökar sig i sötvatten.
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Simon B
      • January 2005
      • 395

      #3
      Jo, jag anade det, men man kanske kunde föda upp dessa i ett separat akvarium med guppyynglen? De stora löper väl knappast någon risk för guppysarna eller? Guppy känns inte som någon top predator direkt!

      Tack för svaret!

      MVH Simon B!
      Mina akvarier:

      180l Sällskap
      112l SA biotop

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Nej, de stora klarar sig bra...

        Jag köpte Rubingurami nyligen och det var lite kul att se när de förskräckt kollade in de där konstiga grejerna som knallade omkring på botten

        Ta av ljusrampen och ställ den lutad mot karet så att du ser hur det går och jag har upptäckt att de vuxna firrarna slutar jaga yngel och så då...
        Då hinner räkorna acklimatisera sig i lugn och ro...
        När du sedan sätter på rampen igen efter ett par timmar, så matar du firrarna med någon smarrig frysmat eller så...

        Guppyn kniper säkert några räkbebisar men jag tror nog att du förlorar fler på att hålla på och flytta dem än om du istället lägger rötter så att det finns mörka gömställen på undersidan, ser till att det finns mycket växter osv så att räklingarna kan gömma sig.. Om du ger dig på att flytta en räkhona med rom så riskerar du att hon kastar romen när det blir nytt vatten...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Simon B
          • January 2005
          • 395

          #5
          "Om du ger dig på att flytta en räkhona med rom så riskerar du att hon kastar romen när det blir nytt vatten... "

          åh, ja det låter tidsödande.....

          Då gör jag nog hellre som du tipsar om och försöker bereda lite gömställen. Mina tilltänkta pansarmalar vill nog även de ha lite skuggiga delar där de kan vila.

          Tack för svaren!

          MVH Simon B!
          Mina akvarier:

          180l Sällskap
          112l SA biotop

          Kommentar

          Arbetssätt...