Hittade en räka på stranden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    Hittade en räka på stranden

    Häromdagen var jag nere på stranden i Klagshamn (ligger vid Öresund utanför Malmö) och hittade några räkor. Eftersom vattnet inte är så värst salt funderade jag på om dom kanske skulle trivas i sötvatten också. Just nu så lever två stycken i en tillvänjningsburk, och verkar trivas.
    Jag skulle behöva lite hjälp med identifieringen:
    Dom ser ut som amano i både färg och storlek förutom att ögonen sitter på 3 mm:s stjälkar och att ben och kloarmar är svagt blåa med svagt oranga leder. Kloarmarna är något längre än på amanoräkan.
    Hoppas någon har en aning om vad det kan vara
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    #2
    antar att det är vanliga tångräkor, men vet iof inte deras latinska namn =)
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • GasseG
      • April 2007
      • 368

      #3
      Salt behöver de!
      Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

      Kommentar

      • 3 guppy
        • February 2007
        • 2068

        #4
        Nej dem går väl ha i lite småbräckigt vatten.räkor brukar inte vara så kräsna.

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Tångräka var det, närmare bestämt en tigerstrimmig tångräka.
          Vattnet jag hittade dom i är definitivt mer bräckigt än salt, ska se om jag kan hitta lite mer info om dom.
          Tack för hjälpen
          Senast redigerad av peter_m_jonsson; 25 June 2007, 09:41.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Salthalten ligger väl runt cirka 1% i Öresund om jag inte minns galet.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • peter_m_jonsson
              • April 2006
              • 451

              #7
              Efter lite ytterligare googlande har jag fått fram följande.
              Vuxna exemplar har hittats i Gdansk i Polen, mao bräckvatten (3-8 promille salt), så de verkar inte vara känsliga för låg salthalt.
              Larverna behöver dock högre salthalt för att utvecklas.
              Räkorna lever på döda växt och djurdelar, så dom borde vara nyttiga i akvariet
              Senast redigerad av peter_m_jonsson; 25 June 2007, 10:01.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                De är jättecoola, men egentligen saltvattensdjur. De är något tåliga mot låg salthalt, och Palaemon elegans (tigerstrimmig tångräka) klarar sig in i södra östersjön, medan Palaemon adspersus (vanlig? tångräka) finns upp till ålands skärgård cirka. De tål INTE rent sötvatten, varken som vuxna eller larver.

                Men, som sagt, väldigt trevliga akvariedjur.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • peter_m_jonsson
                  • April 2006
                  • 451

                  #9
                  Då får dom återvända till havet vid nästa strandbesök. Ska dock ha dom i åtanke om jag får för mig att köra ett bräckvattenkar

                  Kommentar

                  • Leonard
                    • January 2006
                    • 2352

                    #10
                    temperaturen kan väl bli ett problem, så nån sorts kylare är säkert nödvändligt. Jag vet ingenting om kylare, men någon annan får gärna berätta hur man gör för att sänka tempen!
                    18år. . . . . .<¨,)))--{
                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • maria_
                      • March 2007
                      • 2867

                      #11
                      Men skulle man kunna ha ett litet saltvattensräkkar genom att bara hälla i salt? Eller måste man göra som när man har ett riktigt saltvattensakvarium, med en massa komplicerade grejer och så?
                      Med vänlig hälsning,
                      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Temperaturen är INTE ett problem. Jag har hållit & odlat tångräka i ett korallrevsakvarium med konstant 28 grader temp.

                        Svenska djur kräver minst lika mycket teknik & omvårdnad som tropiska djur, ja.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • maria_
                          • March 2007
                          • 2867

                          #13
                          Men om man skulle odla amanoräkor då, kan man bara hälla i salt till larverna då, eller måste man ha all saltvattensteknik?
                          Med vänlig hälsning,
                          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                          Kommentar

                          • peter_m_jonsson
                            • April 2006
                            • 451

                            #14
                            Du behöver inte saltvattenstekniken. När du odlar amano har du ju ett mindre kar och då funkar det med regelbundna vattenbyten.
                            Dessutom så kan man köra salltvatten utan en massa avancerad teknik.Det finns flera metoder att köra ett lyckat saltkar, men den som verkar enklast är med sump och "miracle mud".

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Man skulle gärna ha all tekniken när man odlar Amanos - det skulle underlätta odling betydligt. Men det går inte, larverna sugs ju in i pumpar, floteras ut av skummare, och äts av alla smådjur som lever på den levande stenen. Som Peter säger är du hänvisad till svampfilter och täta vattenbyten för att hålla vattenkvaliteten.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...