Hjälp detta förbryllar väldigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killer 21
    • May 2007
    • 60

    Hjälp detta förbryllar väldigt

    Hallå allihop på detta eminenta forum.

    Jag har odlat körsbärs räkor i ca ett år nu med 9 månaders uppehåll men jag saknade det så jag har börjat igen nu på lite större skala jag har nu 6 kar i gång ock skall starta 2 till där jag skall ha Crystal red i det ena men nu till det som förbryllar mig zoo butiken ja handlar från kolla med sin grosist ock de hadde en räka som hette svart vit räka är detta det samma som Black Crystal.
    Jag är inte guld medlem än så jag har lite problem med bilder på vissa räkarter. Snabb hjälp vore bra då beställningen går i väg i morgon vid 12 tiden.

    Ett förtydligande jag vill ha tag på Red ock black Crystal därför denna fråga så jag inte går ock beställer fel art.


    Tack på förhand
    Ock tack för ett kanon forum här finns mycket mat nyttigt om man bara har tid ock sitta ock söka.
    Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Jag skulle tippa på att dom Svartvita är BC ja. Grossister brukar inte vara sådär jätteduktiga på att hålla koll på räkorna har jag märkt...

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      #3
      Det finns MÄNGDER av svartvita räkor - Breviata, Humle och Crystal Black är bara några av dem... och varken grossister eller zoohandlare verkar ha så himla bra koll på dem. Beställ Crystal Black och håll tummarna
      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • Killer 21
        • May 2007
        • 60

        #4
        Ursprungligen postat av Mamma Mia
        Det finns MÄNGDER av svartvita räkor - Breviata, Humle och Crystal Black är bara några av dem... och varken grossister eller zoohandlare verkar ha så himla bra koll på dem. Beställ Crystal Black och håll tummarna

        Jo jag vet en hel hög är svartvita ock då förvillar det väldigt när det står Svart vit räka i grocistens beställnings katalog.

        Men ja har nu beställt dom så får ja väll ta ett foto av dom när de anländer så får vi hjälpas åt med en identifiering om det värkar tveksamt vilken ras det är.
        Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Killer 21
          Jo jag vet en hel hög är svartvita ock då förvillar det väldigt när det står Svart vit räka i grocistens beställnings katalog.
          Det är en himla röra i alla led - anledningen är ju att de flesta räkor som förekommer i handeln är avelsformer och det verkar korsas hej vilt. Jag tror faktikst inte ens att odlarna i Asien verkar alltid ha någon riktig koll på vad det är de odlar.
          Eftersom räkpopulariteten har ökat så hastigt så finns det inte alls samma stabilitet och grundkällande kunskap bakom som för fisken.
          Om en grossist i Sverige bara skulle beställa de arter där han bara var helt säker på vad det är för något så skulle det inte komma in många arter

          Enda chansen om man vill vara helt säker, om man inte nöjer sig med naturformerna, är väl att beställa själv direkt från meriterade odlare i Asien och då bara beställa dyringarna (de som kostar fyrsiffrigt).
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 June 2007, 11:39.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Jag vet att dom Imazo säljer som "Neocaridina sp. Svartvit" är Caridina cf. Cantonensis Nånting, tippar på "New Bee" Dom ser väldigt Crystal Blackiga ut.
            (http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...6&ppuser=43465)

            Dock dog 9 av 10 räklingar så Imazo rekommenderas inte direkt...

            //C
            Senast redigerad av Radioaktiva Räkor; 21 June 2007, 19:19.
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • Killer 21
              • May 2007
              • 60

              #7
              Dom jag har beställt är inte från Imazo.

              Nej orsaken till min fråga från början var att det skall vara bra för odligen att blanda lite crystal red & black det skall tydligen bli lite bättre avel.

              Men jag skall först odla dom separat så att man får upp lite kvantitet innan ja drar i gång ett kar där jag ska testa ock mixa dom lite på försök.
              Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

              Kommentar

              Arbetssätt...