Körsbärsräkor med ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoelin
    • March 2007
    • 137

    Körsbärsräkor med ägg

    Hej tänkte bara höra om man måste flytta räkorna med ägg i sig från stora akvariet till nå mindre så att bäbis räkorna inte blir uppätna?

    Jag har platys, kampfiskar praktbotior och kardinaltetror i akvariet.
    Mvh Kerstin & Alexander
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Tror att om dom har många ställen att gömma sig på så kan nog några bli det. fick några pytte små räkor när jag köpte mina. sen när jag la i några guppys försvann dom.
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Är du rädd om bebisarna???

      .. Så flytta honan. Jag tror att du ska försöka att bara ställa ner håven och har du tur så kliver hon helt enkelt in i den. Men jag tror inte att man ska lyfta dem ur vattnet upp i luften utan ta en liten bunke och håll ner hela håven i. Körsbär hoppar bakåt när man försöker fånga dem.

      Det nya akvariet bör vara inkört ett par veckor men framförallt helt bestå av vatten från det stora karet så att hon inte börjar ömsa skal. Körsbär tar det 3 veckor att föda så du har lite tid på dig om hon precis har blivit gravid.

      Om du har kvar honan i stora karet med mycket gömställen så kanske du har 1-3 st kvar. Flyttar du till ett nystartat kar så kanske du får 10 kvar. Ett inkört så kan du få 20 st om hon nu är full med rom, unga honor brukar få färre.. Jag skaffade ett räkkar och har 150-200 st på 6 månader...
      Senast redigerad av Katharina; 19 June 2007, 19:54.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Zoelin
        • March 2007
        • 137

        #4
        ska man ha grus i det nya karet oxå eller bara växter?
        måste det finnas pump?
        Mvh Kerstin & Alexander

        Kommentar

        • Radioaktiva Räkor
          • May 2007
          • 1760

          #5
          kan man inte bara skaffa en yngelkasse och stoppa i romhonorna i?

          //Marre
          With a licence to krill!
          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

          Kommentar

          • smokin
            • January 2007
            • 198

            #6
            jo det går göra så..jag köpte en sådan till mina..en nät kasse då en i plast lär ynglen smita ut ur
            Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



            Kommentar

            Arbetssätt...