Utricularia graminifolia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • No Ak
    • December 2006
    • 108

    Utricularia graminifolia



    kan man ha denna växt tillsammans med räkor?
    Tänkte närmast på om ynglen är så små att dem blir fast i denna köttätande växt.

    fick tag på växten av en slump och vill helst sätta ner den i räk karet.
  • No Ak
    • December 2006
    • 108

    #2
    Ingen som har erfarenhet av växten?

    Kommentar

    • Leonard
      • January 2006
      • 2352

      #3
      jag frågade detta innan på forumet och dom trodde inte att det skulle vara några problem! Jag tror också att den förlorar sin förmåga att äta "kött" när den växer i vatten (submerst), eller?
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentar

      • No Ak
        • December 2006
        • 108

        #4
        Jag tror också att den förlorar sin förmåga att äta "kött" när den växer i vatten (submerst), eller?


        jaha! Inga tentakler under vattenytan!? ja det syns just inga på bilderna heller.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Hmm....det där liknar vattenbläddra?

          Jag vet inte hur små räkynglena är, men om den där grejen flyter på ytan, så lär små kräftdjur ligga illa till. Vet inte om fångstblåsorna inte bildas om den är helt nedsänkt...jag skulle tro att de bildas ändå. Men kanske någon vet bättre?
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • GasseG
            • April 2007
            • 368

            #6
            Alltså de fångstblåsor som växten bildar är endast gjorda för att fungera under vatten men om delar av växten måste vara över vatten för att de ska bildas vet jag inte. Men jag tror nog att fångstblåsorna finns där nu med!
            Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

            Kommentar

            • No Ak
              • December 2006
              • 108

              #7
              gissar att växten odlas ovan vatten hos Tropica, och då bildas inga blåsor, för jag kan inte se några blåsor/fångstarmar ännu. dem kommer efter ett tag när den varir submerst. gissar jag

              Kommentar

              • andersfiskar
                • March 2007
                • 384

                #8
                Det tar ett par veckor innan de bildas, åtminstone innan de syns. Tror det dog ca 2,5 vecka för mig. Den lever på små kräftdjur som gömmer sig under växten och den är helt vattenlevande. Det tar ca 4-6 veckor innan den mår bra av fullt ljus, så jag har dragit ned belysningen till 8 timmar. Den skall efter det ha börjat breda ut sig som en gräsmatta, men den växer ännu ganska sakta för mig pga co2-brist.
                //
                Mvh
                Anders

                Kommentar

                • Pito
                  • November 2005
                  • 70

                  #9
                  Jag har den med räkor utan märkbar skillnad, men man vet ju aldrig

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Lånar tråden lite. De arter av Utricularia som växer i Sverige fångar inte så stora djur. Max 1 millimeter. Och de kan bara fånga djur under vattnet eftersom det bygger på undertryck i vattenfylda blåsor. När ett litet djur pillrar på ett borst på blåsan öppnas den snabbt och djuret sugs in.

                    De svenska arterna övervintrar med lustiga små kortskott som ser ut som gröna kulor. När våren kommer sträcker de på sig och bildar nya plantor. För nån månad sedan tog jag in såna kortskott och la i kylen för att lura dem att det var vinter. Sedan la jag ner dem i först ett ouppvärmt akvarium och sen ett varmt. För några veckor sedan började kulorna bli rufsiga av små bladskott. Nu idag såg jag att en av dom hade sträckt på sig. Den är kanske 5 cm lång nu. Inga blåsor syns än. Kul!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...