Bridgesii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bumpan_2
    • March 2006
    • 49

    Bridgesii

    Hej !

    Mina snäckor har parat sig och lagt en stor orange/rosa kokong uppe vid kanten till täckglaset.
    Nu till min fråga!

    Hörde i en affär i GBG att om ljuset tänds vid fel tidpunkt, så kläcks inga snäckor

    Stämmer det? eller måste karet stå utan ljus i 2 veckor.
    Finns både växter och yngel+ räkor i det karet.

    Roligt med nya händelser i karet.
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Kokongen skall hållas lagom fuktig, om kokongen är direkt under lysröret så kommer kokongen att torka och då dör alla snäckorna. Detsamma gäller om kokongen är för fuktig, då "drunknar" alla snäckorna.

    Om kokongen verkar sitta skuggigt och du brukar ha kondens på täckglaset så brukar det alltid vara några som klarar sig i kokongen. De kläcks inom ca 2 veckor, lite beroende på temperaturen.

    Det finns fler snäcktrådar om hur man kan plocka ner kokongen och kläcka den i en egen behållare, sök lite på forumet så hittar du en hel del.

    En liten "varning" kanske skall utfärdas, om du låter hela kokongen kläckas så blir det många snäckor (ca 200 st i en normal kokong). Vill du inte ha alla dessa så dela kokongen och spara bara en del av den till kläckning.

    Lycka till!

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Bumpan_2
      • March 2006
      • 49

      #3
      med andra ord

      Så kan jag ha lysrören tända......

      Tacksam för ursnabbt svar tack, tack

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Ja, just det ;-)

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        Arbetssätt...