HJÄLP!!! Räkorna åker in i pumpen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    HJÄLP!!! Räkorna åker in i pumpen!

    Skaffade räkor för några dagar sedan, och sedan dess har inte många synts till. Upptäckte nyss att flera hade sugits in i pumpen och fastnat i filtret. Vad ska jag ta mig till? Där inne kan de ju inte bo. Har ju så klart släppt ut dem nu, men jag antar att de kommer sugas in igen på nolltid. Jag har noll räkerfarenhet, och jag blir snart hysterisk. Har läst något om att man kan sätta en nylonstrumpa över, men jag har en mal som ALLTID sitter på pumpen och jag vill inte att han ska fasta med piggarna.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Räksäkra filter...

    Det finns pumpar med filterpatronen fri, alltså utan behållare... Du får köpa en sådan... Vet inte var det finns i Skåne men jag har även sett dem i nätbutikerna men då tar det ett tag innan du får hem det...

    Räkorna dör i pumpen om du inte får ut dem tillräckligt fort eller om de kommer in i propellern... Har haft samma problem.. Lycka till
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Uh. =(

      Var och kollade efter en "räkpump" i djuraffären idag, men de sa att de aldrig hade sett något sådant.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        du kan även "räksäkra" pumpen genom att trä över en nylonstrumpa... du får dock hålla koll på att den inte sätter igen...
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #5
          Du måste sätta något för insuget! En liten filtersvampbit, t ex.
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Jo, det finns...

            Min heter Circulator 650 från Aquael. De ser ut som helt vanliga innerfilter, alltså pumpar du har i akvariet och sedan har de själva filtret fritt, alltså ingen behållare som man stoppar in filterpatronen i...

            Kolla på Akvarium Butiken se

            Turbo 350 eller 650 från Aguael så fattar du principen, jag vet inte om det där fungerar med det borde det göra... Den pumpen som jag har är billig och inte så himla bra kvalité på plasten så man får vara försiktig när man tar loss filterpatronen men det fungerar jättebra och är jättetyst... Janne på Södermalms Akvarieaffär i Stockholm har den, den är snyggare än den som Akvarie Butiken har men om du ringer till grabbarna kan de säkert beställa den...

            Gör som Vandal och Mamma Mia sa, säkra den du har tillfälligt och sedan kan du i lugn och ro beställa en riktigt räksäker pump på nätet eller i din affär...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • CBR
              • January 2005
              • 292

              #7
              Nylonstrumpa är perfekt, jag har trätt en svart över min fluval och du ser knappt att det sitter en strupma över filtret.
              The Zone

              Kommentar

              • maria_
                • March 2007
                • 2867

                #8
                Jag löste det med en nylonstrumpa i alla fall. Malen är INTE glad, han tycker att jag har förstört hans pump. Det får bli till att hitta ett nytt hem till honom, och det värker i hjärtat. Han var min första fisk.

                Men en annan fråga. Räkaorna har börjats synas till lite bättre nu när de inte åker in i pumpen. Så idag när jag satt och glodde såg jag att en körsbärsräka är helt vit. Vad kan det bero på? Blir de vita av att byta skal? För det såg jag att någon hade gjort..
                Med vänlig hälsning,
                hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Nej dom blir inte vita av att byta skal. Däremot är de gamla skalen som ligger och "skräpar" vita och ser ut som en hel, tom räka. Man kan ta fel och tro att det är en döding första gången man ser ett tomskal.

                  Men är det en levande som är väldigt, väldigt ljus kan det vara en hane. Dom har inte alls lika mycket färg som honorna.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • maria_
                    • March 2007
                    • 2867

                    #10
                    Ojdå, då har jag nog fått 11 honor och en hane när jag köpte räkor..
                    Med vänlig hälsning,
                    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Om det inte är så att det är en helt annan sort.
                      Här är två körsbärshanar. Dom är inte vita men bra mycket blekare/färglösare än honorna. Liknar det din vita eller är den ljusare?
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av Sonja; 01 June 2007, 15:58.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Och här är en hona med rom.
                        Bifogade filer
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • maria_
                          • March 2007
                          • 2867

                          #13
                          Min räka är helt vit, den har inget rött på sig alls.
                          Med vänlig hälsning,
                          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Kroppsformen???

                            Är det en sådan där lite knotig kroppsform som körsbär har då?? Annars har du kanske fått en White Pearl eller korsning med WP...

                            Jag var och köpte en filterpatron idag för att göra som Mamma Mia sa i mitt nya 60 L med mina japanska crystal...

                            Det räksäkra filtret som jag pratade med dig om är bra om man har minst 100 L men lite väl starkt till 60 L... Så jag tog min gamla lilla pump som går att ställa in flödet på, och ska klippa upp filterpatronen och trä över behållaren...

                            Alla sätt är bra utom de dåliga, men nylonstrumpan tycker jag är bättre som en tillfällig lösning för den slammar bara igen hela tiden...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • VioXiD
                              • April 2007
                              • 266

                              #15
                              Men man behöver bara sätta för insuget... inte utblåset?
                              28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...