Import

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Import

    Dags för ny tråd!?

    Nu kan jag inte vara tyst längre... Evus säger ju ingenting Vi väntar räklingar från Japan, samma uppfödare som Paatsu har köpt från tidigare... Riktiga polkagrisar, alltså Crysal S+...

    Jag håller på och tömmer räkkaret på mina A-B Crystal och har lyckats att få tag i 33 stycken..
    Ha ha, dubbelt så många kvar, måste nog tömma karet på inredning... Phu vilket jobb...
    De hoppar också de rackarna, 2 stycken hamnade på golvet och karln fick komma med ett A-4 papper fort som attan så jag fick upp dem...

    Aha, så vi går i väntans tider... Har pratat med Paatsu också om att vi ska försöka handla från flera uppfödare så vi får in mer blod i Sverige av klass S+ så kan vi byta och bygga upp en bra stam...

    Vad säger ni? Kul va...
    Ha dé bäst... Tina
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Bebisen har kommit!!!


    Uppdatering... De små Japanerna har anlänt, tryggt och säkert, Evus ringde på morgonen... Lite kalla och svultna men omsorgsfullt placerade i mycket vatten och javamossa..
    Lite specialmat fick vi tydligen med också och någon/några svarta... Lite svårt att se sa Evus eftersom de är rädda och färglösa vid ankomst...

    Phu, nu måste jag återuppta infångandet av mina crystal svennar som ska till stora karet och de där stackars körsbärsbastarderna som tyvärr får bli malawimat...
    Min dotter påpekade att tänk om hon skulle sätta mig på en öde ö med en massa mördare!!! Då kontrade jag med hellre det än att bli kokt eller nedspolad i toaletten...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Leonard
      • January 2006
      • 2352

      #3
      KUL inga bilder?
      Vart beställde ni ifrån? Säljer dom också gröna räkor? Vad kostade frakten?
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentar

      • evus
        • September 2006
        • 729

        #4
        Nu är jag också här,

        Jag köpte dem via Aquabid en internationell site med akvarierelaterade auktioner. Frakten från Japan (skickades i fredags, kom i morse) kostade 40$ dvs knappt 280:-.

        Jag vet inte om det finns gröna räkor där men det verkar som om man kan köpa fina här i Sverige också, du har ju sett "Lenmars"

        Bilder kommer kanske när de har lugnat ner sig och färgerna kommer till sin rätt. Annars kan du titta på Paatsus bilder under "Räkiga fakta" eftersom han har köpt från samma odlare.

        //Eva
        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

        Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

        Kommentar

        • Radioaktiva Räkor
          • May 2007
          • 1760

          #5
          Wow! Ganska billigt ändå, vilken säljare?
          With a licence to krill!
          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Uppdatering...

            Vi förlorade en yngre som kanske blivit klämd... De 24 andra lever än så länge, peppar peppar... Min karl fick för sig helt plötsligt att det var bra med ett eget kar till dessa dyrgripar till polkagrisar, blev ett 60 L...

            Har kämpat hela dagen med att fånga in svenska crystal från gamla räkkaret och nu fick jag kämpa med nytt kar och ny sand hela kvällen... (Kommer garanterat att drömma om räkor och polkagrisar)
            Slammade upp "skitvatten" från mitt stora kar och i med en massa växter och 12 posthornssnäckor i nya karet... Håller tummarna...
            En varsin svart liten dyrgrip fick vi också...

            Jag stoppar ner 3 stycken japaner till bebisarna och de gravida damerna som går kvar i det gamla räkkaret för att inte satsa allt på ett kort... Evus delade upp sina också mellan 2 kar...

            Åhh, vad roligt om allt går vägen...

            Radioaktiva räkor, det går tydligen inte att köpa från den där uppfödaren nu för det är så varmt i Japan nu, så det här var sista kullen förrän i såfall till hösten..
            Det är tydligen varierande kvalitée på räkorna i Asien så det gäller att hitta någon bra... Om man åker fysiskt själv kan man få problem i tullen... Det finns inga lagar så vitt Evus har kunnat hitta, än, men det är ju hysteriskt med tullkontroller ute i världen nu och inte alls roligt att fastna där...
            Alternativet är att posta ett paket till sig själv när man är där nere...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              #7
              Då får jag hoppas att nån galen stockholmare får fram fina räklingar framöver
              Senast redigerad av Radioaktiva Räkor; 21 May 2007, 21:53.
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ja, galna stockholmare finns det gott om...

                Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                Då får jag hoppas att nån galen stockholmare får fram fina räklingar framöver
                Här är en... Evus är också stockholmare och jag tror även Paatsu... Såvitt jag vet så är det vi 3 som har dessa japaner... Såg du Paatsus bilder på räktråden, typ sid 108 eller nått sånt...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Radioaktiva Räkor
                  • May 2007
                  • 1760

                  #9
                  Ah, dom är grymt läckra jämfört med våra Grade B/C
                  With a licence to krill!
                  Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Ja, visst är dom!!!!!!!!!!



                    Men ynglar de av sig som våra svenska så ska det inte vara några problem... Vi måste få ett gäng bebisar och sedan byta med varandra så vi inte får inavel på de här skönheterna... Sen kanske...
                    Paatsu ska till Hongkong i sommar och försöka hitta någon annan bra uppfödare... Evus sa att det är svårt... Vi håller tummarna...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    Arbetssätt...