Vad har jag köpt för räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chessman
    • November 2006
    • 368

    Vad har jag köpt för räkor?

    Hej
    Sonen fick räkor i födelsedagspresent, en ljus (på bild) och en lite brunare.
    de har jätteroliga (händer) som de sopar och rensar stenarna med och stoppar in de de hittar i munnen.
    Den mörkare har liksom fjun/hår på kroppen??

    Någon som är lite mer kunnig och ser vilken art de är?
    Köpta i en vanlig zooaffär.
    Kan ordna bättre bilder om ni önskar.


    Eliza
    Hobbyakvarist med 250L akvarium..
    Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Det är en Atyopsis Moluccensis
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är Atyopsis moluccensis. Finns i Zoopets artregister: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=18

      Edit: Attans, Radioaktiva slog mig med nån sekund!
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Det är Atyopsis moluccensis. Finns i Zoopets artregister.
        Jo, men den finns bara tillgänglig för Goldmedlemmar
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • chessman
          • November 2006
          • 368

          #5
          Oj vad snabba ni var

          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
          Jo, men den finns bara tillgänglig för Goldmedlemmar
          Det var snabbt svarat! Tack...
          Ja jag är ju inte guldmedlem... vad kan ni berätta om dem?
          Hur ser man skillnad på tjej och kille? Är det lättodlade? Föder de levande isåfall? Lättskötta? Berätta ni som vet.

          Vi är helt fachinerade av dessa.. måste nog köpa fler .. hihihi... rek ni några andra, Räksorter? Kan mna blanda dem isåfall?

          Eliza
          Hobbyakvarist med 250L akvarium..
          Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Dom är väldigt lättskötta, våran Frank (se avataren) sitter och filtrerar vattnet på småpartiklar dygnet runt och borsten går som trumpinnar in i käften på honom

            För att må bäst vill dom ha lite fiskar i akvariet och relativt god genomstöming på vattnet. Ja sen är det inte annat än det.

            Färgen på dom här räkorna kan variera lite då är så ballt som att den starkaste individen är den färgstarkaste. Sen så blir dom oftast lite roligare i färgen ju mer hemmastadda dom är.

            Dom är ganska svåra att könsbestämma, hanarna ska ha aningen kraftigare framben än honorna, medan honorna är lite kortare och knubbigare. Lättodlade, nej. Dom är inte omöjliga att få rom på men yngel är lika svårt att föda upp som hos Amano-räkan (http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2) då ynglena inte föds färdigutvecklade och kräver bräck/salt-vatten för att överleva.

            Filterräkan är jättesnäll och rör inte en fena på en annan fisk eller räka, du kan blanda dom med andra snälla räkor, typ Gabonräkan, Crystal Red, Red Cherry osv. Du kanske ska passa dig för att blanda dom med långarmade räkor med klor och absolut inte elaka kräftor...

            Hoppas det var lite kött på benen

            //C
            Senast redigerad av Radioaktiva Räkor; 19 May 2007, 15:28.
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • chessman
              • November 2006
              • 368

              #7
              Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
              Dom är väldigt lättskötta, våran Frank (se avataren) sitter och filtrerar vattnet på småpartiklar dygnet runt och borsten går som trumpinnar in i käften på honom

              För att må bäst vill dom ha lite fiskar i akvariet och relativt god genomstöming på vattnet. Ja sen är det inte annat än det.

              Färgen på dom här räkorna kan variera lite då är så ballt som att den starkaste individen är den färgstarkaste. Sen så blir dom oftast lite roligare i färgen ju mer hemmastadda dom är.

              Dom är ganska svåra att könsbestämma, hanarna ska ha aningen kraftigare framben än honorna, medan honorna är lite kortare och knubbigare. Lättodlade, nej. Dom är inte omöjliga att få rom på men yngel är lika svårt att föda upp som hos Amano-räkan (http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2) då ynglena inte föds färdigutvecklade och kräver bräck/salt-vatten för att överleva.

              Filterräkan är jättesnäll och rör inte en fena på en annan fisk eller räka, du kan blanda dom med andra snälla räkor, typ Gabonräkan, Crystal Red, Red Cherry osv. Du kanske ska passa dig för att blanda dom med långarmade räkor med klor och absolut inte elaka kräftor...

              Hoppas det var lite kött på benen

              //C
              Tack snälla du... jag är jättenöjd!
              Blev lite lessen över att de var svåra att odla då det skulle varit kul att få en massa smått... men men... de kanske finns någon annan räka som är lite lättare att få smått av?
              Eliza
              Hobbyakvarist med 250L akvarium..
              Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L

              Kommentar

              • Radioaktiva Räkor
                • May 2007
                • 1760

                #8
                Red Cherry och Crystal Red, köp, vänta, se det krylla
                With a licence to krill!
                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                Kommentar

                Arbetssätt...