Får ingen rom på körsbärsräkor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ypzilon
    • December 2005
    • 76

    Får ingen rom på körsbärsräkor...

    Jag har sex stycken körsbärsräckor (fyra honor och två hanar) i ett kar med guppies och ett par ancistrus. Det är ganska tätbevuxet och de har även två ek-löv att knapra på. Vattnet ligger på ca 22 grader.

    Jag har haft dem sen i höstas och än har jag inte sett rom på ngn av honorna.
    Någon som har tips på vad som kan vara fel, varför får jag ingen rom?
  • evus
    • September 2006
    • 729

    #2
    Skumt!! Även om ev "räklingar" har försvunnit så borde du ha sett rom........

    Är du säker på könsfördelningen??

    //Eva
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

    Kommentar

    • ypzilon
      • December 2005
      • 76

      #3
      När jag köpte dem var tre helt genomskinliga och tre knallröda, men är det fyra knallröda. Då måste väl nästan vara honor?

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        Tempen?

        Ursprungligen postat av ypzilon
        Jag har sex stycken körsbärsräckor (fyra honor och två hanar) i ett kar med guppies och ett par ancistrus. Det är ganska tätbevuxet och de har även två ek-löv att knapra på. Vattnet ligger på ca 22 grader.

        Jag har haft dem sen i höstas och än har jag inte sett rom på ngn av honorna.
        Någon som har tips på vad som kan vara fel, varför får jag ingen rom?
        Vet inte om gradtalet har betydelse men jag har 26 grader i mitt räkkar och har massor med "räkbäbisar".

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Tempen...

          Prova att höja tempen lite, det här pratades det om på räktråden för ett par månader sedan...
          Jag har doppvärmare på 25 grader i det lilla räkkaret och det räkar av sig som attan, både Crystal och Körsbär...

          Sen kan det vara lite för få räkor så de inte "vågar" när de går med fisk...
          Jag har några rymlingar som går med fiskarna i stora karet och de har ynglat av sig men jag har inte sett dem bära rom utan bara hittat halvstora räklingar...

          Lycka till...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • ypzilon
            • December 2005
            • 76

            #6
            Nu är tempen på väg upp mot 25 grader. Får väl ge det nån månad och se vad de tycker om det...
            Funderar även på att skaffa fyra-sex räkor till så att de blir en större grupp.

            Kommentar

            • ypzilon
              • December 2005
              • 76

              #7
              Nu har jag en hona som bär på rom, dock så är hon väldigt ljus, typ beige. Jag trodde att honorna var röda och hanarna ljusa...

              Hon går själv i ett 100-kar (tog allt vatten från 540-karet som hon gick i) med ett par snäckor, får se om det kommer ngt snart...

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Körsbärsräkshonorna blir könsmogna/får äggfläck långt innan de är fullt utfärgade. Sen blir de bara snyggare och snyggare. Jag tror nog att det finns hanar som har lite färg också även om just mina hanar är grå med lite svagt rosa skimmer.
                Har man körsbär och inte får rom, om nu räkorna är tillräckligt gamla, så kan det bero på att man bara har ett kön av dom.
                Just körsbär ska inte vara så temperaturkänsliga som t ex CR. Så dom borde verkligen föröka sig i 22 också, men något hände nu eftersom det blev rom. Skaffade du fler räkor till gruppen? Jag ser att det är 4 månader mellan dina sista inlägg.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • ypzilon
                  • December 2005
                  • 76

                  #9
                  Jag skaffade fyra till, men det var strax efter de tidigare inläggen.

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Tror du det var så att de första var honor allesammans?
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • ypzilon
                      • December 2005
                      • 76

                      #11
                      Nu har hon släppt rommen. Det är inte helt lätt att se småttingarna, det tog två dagar innan jag såg första miniräkan ooch sen dess har jag inte sett ngn...

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Dom håller sig undan i början. Kolla utefter de bortre siliconlisterna, inne i ev javamossa och inne i växtsnår. Ficklampa är till hjälp Du kommer att se dom mer och mer ju större ynglen blir. Kul att det blev yngel till sist
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • chessman
                          • November 2006
                          • 368

                          #13
                          Slinker in här...
                          Hur yngelsäkrar man sina räkkar, med pump etc?
                          Har ju rom på en CR :-)
                          I mitt körsbärskar har jag 28 grader vad säger ni om det.... jag har lagt i flytväxter och har karet öppet ändå så blir det så varmt.. någon annan lampa ni rek. Nu är det en liten vanlig lampa där över.
                          Eliza
                          Hobbyakvarist med 250L akvarium..
                          Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sonja
                            Jag tror nog att det finns hanar som har lite färg också även om just mina hanar är grå med lite svagt rosa skimmer.
                            O ja. Mina hanar är inte helröda som honorna, men rödspräckliga är de allt. Särskilt när räkorna är yngre går det helt klart att blanda ihop hanar & honor, fast fullt utfärgade honor går förstås inte att missta för något annat.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • ypzilon
                              • December 2005
                              • 76

                              #15
                              Nu har jag hittat fem yngel på ca 4mm i "yngelkaret".
                              Sedan hittade jag över femton yngel runt 10-15mm i mitt stora kar och en stor hona med massa rom! =)
                              Kan inte förstå hur jag missat alla dem innan...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...