farligt med svart sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    farligt med svart sand?

    Är det någon mer som har hört att det skulle vara farligt med svart sand för i akvariet för att det är kol i det?
    Och att det skulle bilda nitritfickor?
    detta ska tydligen inte vara bra för fiskarna och framför allt inte räkorna.
    någon som hört detta?


    Mvh Patrik
    Mvh Patrik
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    jag har haft kar med svart sand och det har gått bra
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      Mitt är det inte heller något fel på. Funkar jättebra. Vad är det som skulle vara farligt? Men jag har hört att manskall undvika kritvit sand för reflektionens skull. Blir för ljust på botten ch att fiskarna skulle bli förvirrade av det. Men jag vet inte.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Det finns olika sorters svart sand. Jag har en finkornig väldigt blank sand i två räkkar. Det funkar för mig, och för räkorna. Men växterna gillar den inte riktigt. Den blir väldigt tät, blir som en hård skorpa på vissa ställen. Jag har haft den i fler kar men byter sakta bort mot annat. I ett av karen har den funnits i minst två år nu.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          En på www.zoonen.com sa att det kunde bildas nitritfickor i det och att det var kol i sanden... men jag antar att man hade hört mer om det om det nu var sant... jag får väll lägga i dom red chrystal som jag tänkte köpa och se.
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • Cold
            • March 2006
            • 1127

            #6
            Vad kan hända om man har svart blästersand? Vet ju att biltemas sand funka,men den e ju ej svart...
            540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Ursprungligen postat av Cold
              Vad kan hända om man har svart blästersand? Vet ju att biltemas sand funka,men den e ju ej svart...
              Jag tror att det är just svart blästersand jag har. En sak jag sett med min sand är att det finns något som verkar rosta i den. Det blir med tiden rostfärgade partier nere i sanden, och när jag tömt ett kar på svart sand och grävt i den med händerna har jag fått som "stickor" i huden. Jag tror att det är lite metallspån i den Det därför jag ska sluta använda den. Corydorasmalar gillar den inte.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Vad som finns i sanden har inte med färgen att göra utan med vilken stentyp det är. Det verkar även som någon har blandat ämnena hej vilt, kol farligt (då skulle det vara farligt att ha aktivt kol i filtret)? Det som är mest omtalat som farligt för räkorna är koppar.
                Senast redigerad av NE; 12 May 2007, 07:01.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • GRIZZLY
                  • December 2006
                  • 867

                  #9
                  du sa att det var kol i de, vart har du hört att kol skulle vara farligt? ja har kolsten, där älskar både fiskarna och räkorna att vara :P ingen död där icke. alla mår gött

                  Kommentar

                  Arbetssätt...