Räkor och fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mano
    • May 2007
    • 30

    Räkor och fisk?

    Har idag ett 45l kar med 2 palettciklider, 5 kopparbarber, 1 ancistrus och en drös inavlade guppys. Planerar att omfördela så att det ska finnas kampfisk, kopparbarber och någon typ av räka.

    Funderar på tigerräkor, crystal red, körsbär eller amano. Amano skrämmer mig lite vad det gäller bräckvatten till ynglen och jag tycker även att den har lite trista färger. Vill gärna höra någon annans tankar kring valet av räksort.

    Nästa fundering är om jag ska glömma räkorna tills jag lyckats hitta ett nytt hem åt palettcikliderna?
    Mano
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Mjaaa.... kanske t o m kopparbarberna. De är himla hungriga på allt smått. Mina kopparbarber har INTE samsats med räkor, och då har jag ändå otroligt mycket växter för räkorna att gömma sig i.

    Hur som helst så uppmanar jag alla att starta med körsbär - de är enkla, de är vackra, de förökar sig lätt. Klarar man INTE körsbär så ska man kanske inte testa de andra
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • nmj
      • April 2006
      • 35

      #3
      Ursprungligen postat av Mamma Mia
      Mjaaa.... kanske t o m kopparbarberna. De är himla hungriga på allt smått. Mina kopparbarber har INTE samsats med räkor, och då har jag ändå otroligt mycket växter för räkorna att gömma sig i.

      Hur som helst så uppmanar jag alla att starta med körsbär - de är enkla, de är vackra, de förökar sig lätt. Klarar man INTE körsbär så ska man kanske inte testa de andra
      Jag kan bara hålla med Körsbärsräkor är underskattade, och har man inte haft några räkor innan så är det den roligaste/bästa/lättaste arten.
      Senast redigerad av nmj; 08 May 2007, 14:35.
      /M

      Kommentar

      • mano
        • May 2007
        • 30

        #4
        Ursprungligen postat av Mamma Mia
        Mjaaa.... kanske t o m kopparbarberna. De är himla hungriga på allt smått.
        Är det större risk för räkorna att bli mat för kopparbarberna än för en kampfisk? Kopparbarberna skulle jag nog kunna flytta till ett större akvarium.
        Mano

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Du hade Palletciklider också ska du flytta dem också? det är väl dem om nån som knaprar i sig allt smått.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • mano
            • May 2007
            • 30

            #6
            Ursprungligen postat av stene
            Du hade Palletciklider också ska du flytta dem också? det är väl dem om nån som knaprar i sig allt smått.
            Dom hade jag tänkt att flytta. Men mina bekymmer med vart man ska placera fiskarna verkar lösa sig då ett fjärde akvarium är på ingång.
            Mano

            Kommentar

            • mano
              • May 2007
              • 30

              #7
              Ursprungligen postat av Mamma Mia
              Hur som helst så uppmanar jag alla att starta med körsbär - de är enkla, de är vackra, de förökar sig lätt. Klarar man INTE körsbär så ska man kanske inte testa de andra
              Tillbaka till rätt spår om körsbär är dom smartaste att börja med, finns det någon chans att lyckas hålla dom tillsammans med en kampfisk? Dom är ju så himla små.
              Mano

              Kommentar

              • nmj
                • April 2006
                • 35

                #8
                Ursprungligen postat av mano
                Tillbaka till rätt spår om körsbär är dom smartaste att börja med, finns det någon chans att lyckas hålla dom tillsammans med en kampfisk? Dom är ju så himla små.
                hmm ja det bästa är ju att ha räkor i ett eget kar , det näst bästa är att ha små fiskar i samma kar som räkorna, och i tredje hand så kan du ju fundera på lite större och långsamma fiskar typ kampfisk, vad jag har hört så verkar det vara ganska individbaserat, vissa kampfiskar bryr sig inte alls om räkorna medans andra individer tar mindre räkor om de kan......
                Senast redigerad av nmj; 08 May 2007, 21:26.
                /M

                Kommentar

                Arbetssätt...